11:07
1400-02-01
کد خبر: 9798
روز گذشته مجلس از توضیحات وزیر اقتصاد در خصوص نحوه واگذاری شرکت ایران ایرتور قانع شد.
به گزارش آناج، روز گذشته وزیر اقتصاد برای پاسخ به احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در خصوص واگذاری ایران ایرتور در مجلس حاضر شد. فرهاد دژپسند در خصوص این واگذاری گفت: شرکت ایرانایرتور در زمان واگذاری، دارای حجم تعهدات بدهی بسیار بالایی بود که در آن زمان خریدار مکلف و موظف به پرداخت تمام تعهدات شد و امروز تمامی این تعهدات به درستی انجام شده است؛ خریدار این شرکت، توانسته بعد از واگذاری، یک شرکت کاملا زیانده را به شرکتی سودده تبدیل کند؛ این شرکت بعد از واگذاری توانست میزان اشتغال خود را از ۵۴۰ نفر به ۱۲۰۰ نفر افزایش دهد؛ این شرکت در زمان واگذاری دارای رتبه ۱۲ یا ۱۳ بود که اکنون در میان شرکت های هواپیمایی به رتبه اول رسیده است.
ادعاهای نماینده مشهد در خصوص واگذاری ایران ایرتور
سال 98 پژمانفر، نماینده مشهد در گفتوگوهایی مدعی تخلف در واگذاری ایران ایرتور بود و عنوان کرد: شرکت ایرانایرتور به صورت غیرقانونی به شخصی که توانایی اداره شرکت را ندارد، واگذار شده که نتیجه آن تضییع حقوق بیتالمال و زیانده کردن شرکت بوده است؛ باید بررسی شود که قیمت پایه ۳۴ میلیارد تومانی که سازمان خصوصی سازی درباره ایران ایرتور اعلام کرده از کجا آورده شده است؛ قطعا بیش از ۳۴ میلیارد تومان ارزش داشته است.
وی در برنامه دستخط مدعی شد: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور که ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی داشت و فقط برندش ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش داشت را به قیمت ۳۴ میلیارد تومان با اقساط ۳ ساله واگذار کردهاند.
واگذاری با 380 میلیارد بدهی
با این حال در همان سال دکتر کاظمی، پژوهشگر اقتصادی در پاسخ به این نماینده مجلس توضیح داد: به نظر میرسد لازم است آقای پژمانفر قبل از مطرح کردن این ادعا، حداقل یک برگ تحلیل یا صورت مالی که نشاندهندهی چنین ادعایی باشد ارائه کنند؛ بر اساس صورتهای مالی، این شرکت در موقع واگذاری بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان منفی بوده است.
توضیحات مالک ایران ایرتور درباره نحوه واگذاری
مجید شکاری، مالک شرکت هواپیمایی ایرتور در همان سال در خصوص خرید ایران ایرتور گفت: آن زمان ایرتور از سوی سازمان خصوصیسازی با قیمت ۳۴ میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده بود؛ این شرکت در آن زمان ۱۵۴ میلیارد تومان دارایی داشت و ۵۴۰ میلیارد تومان هم بدهی داشت؛ بنابراین ارزش ویژه شرکت در واقع منفی ۳۸۵ میلیارد تومان بود؛ اغلب مشاورانم به من گفتند که تو باید ۳۸۵ میلیارد تومان خرج کنی تا به صفر برسی.
وی ادامه داد: چرا آقای پژمانفر، نماینده مشهد، مدعی است مراحل قانونی طی نشده است، در حالی که آن زمان نماینده دادستانی و نماینده دیگر دستگاههای نظارتی و بازرسی حضور داشتند و بعد از برنده شدن من، همه متعجب شدند که چرا برای خرید ایرتور اقدام کردهام، چون چهار بار پیش از این، شرکت به مزایده گذاشته شده بود و هیچ خریداری نداشت؛ ما گناهمان این است که از دولت جمهوری اسلامی خرید کردهایم؟ روزی که ایرتور را خریدم، با پرسنل جلسه گذاشتم و از آنها خواستم من را یاری کنند، در آن جلسه متوجه شدم که دارایی بزرگ ایرتور همین پرسنل است؛ من ایرتور را با یک فروند هواپیمای فعال و ۷۰۰ نفر پرسنل تحویل گرفتهام و طبق تعهدی که به سازمان خصوصیسازی داشتم، نباید اشتغال را کاهش میدادم.
از ته چاه شروع کردیم نه از صفر
شکاری تصریح کرد: بلافاصله پس از آنکه ایرتور را خریدم، طلبکارهایی که سالها به دنبال طلب خود نیامده بودند، به یکباره همه پیدا شدند، روزی که به ایرتور آمدم، شرکت فرودگاهها بابت طلب خود به ما خدمات نمیداد، شرکت پالایش و پخش به ما سوخت نمیداد، بخش کترینگ به ما ساندویچ نمیداد، بخش هندلینگ به ما پله نمیداد، بیمه تأمین اجتماعی پرسنل مرا بیمه نمیکرد، سازمان امور مالیاتی حسابهای من و خانوادهام را بست و همه به ما حمله کردند، اما توانستیم بدهیهای معوق را پرداخت کنیم و حسننیت خود را به طلبکاران ثابت کنیم؛ مردم پیش از این از ایرتور سقوطهای پیدرپی، خدمات نامناسب، تأخیرات زیاد و هواپیماهای توپولف را به یاد داشتند، مسافران بلیت ایرتور را خریداری نمیکردند؛ سه فروند ایرباس به ناوگان وارد کردیم؛ ما از صفر شروع نکردیم، از ته چاه شروع کردیم.
توپولف های زمین گیر را نمیخواهیم
وی یادآور شد: توپولفهای زمینگیر را نمیخواهم، هر کس بخواهد به او میبخشم، تا حداقل هزینه پارکینگ آنها را نپردازم؛ دو فروند از این هواپیماها را به وزارت دفاع بخشیدم؛ از پژمانفر نماینده مردم مشهد به دلیل اتهاماتی که به اینجانب زده است، به هیأت نظارت به رفتار و تخلف نمایندگان شکایت کردهام؛ پدر من حاج غلامحسن شکاری است که ۴۰ سال در این صنعت فعال بوده و هیچ نسبتی با رئیس سازمان خصوصیسازی ندارد.
در نهایت روز گذشته مجلس از پاسخ وزیر اقتصاد در خصوص واگذاری ایران ایرتور قانع شده و مهر تاییدی بر روند صحیح واگذاری این شرکت هواپیمایی زد.
انتهای پیام/