12:46
1399-09-04
کد خبر: 925
روز گذشته حساب رسمی باشگاه تراکتور در اینستاگرام برای ساعاتی از دسترس خارج شد که این موضوع ابهاماتی را بوجود آورده است.
به گزارش آناج، شامگاه روز گذشته در اتفاقی تعجبآور حساب رسمی باشگاه تراکتور در اینستاگرام که به تازگی نیز از سوی این شبکه اجتماعی مورد تایید قرار گرفته و به عبارتی دیگر تیک آبی دریافت کرده بود، از دسترس کاربران خارج شد.
با توجه به لایوی که بلافاصله بر روی این صفحه به صورت زنده پخش شد، به نظر میرسید یک پسر نوجوان صفحه باشگاه را هک کرده است و در ادامه نیز به جای عکس پروفایل متعلق به این باشگاه عکس پرچم ترکیه و در بخش بیو این صفحه هم یک عبارت ترکی با مضمون «خودکار نیست، به بازوانمان اعتماد میکنیم» قرار داده شد.
از همان لحظات ابتدایی ابهاماتی درباره چگونگی این اتفاق وجود داشت و عملکرد مسئولان روابط عمومی باشگاه تراکتور با انتقاداتی مواجه شد درحالی که اتفاق رخ داده به واحد انفورماتیک این باشگاه مربوط میشد!
واکنشها در فضای مجازی نیز جالب توجه بود، برخی از کاربران کنایه زدند که شاید رمز لاگین این صفحه عدد ۱۲۳۴۵۶ بوده که به آسانی از دسترس خارج شده است، عدهای به تمسخر این اتفاق با اعلام خبر طنز انتصاب حسن آذرنیا به عنوان سرپرستی ادمین حساب رسمی باشگاه پرداختند و گروهی دیگر نیز هک پیج رسمی باشگاه تراکتور را به یک سناریو برای جذب مخاطب تشبیه کردند تا یک هک واقعی و موارد زیر برای این فرضیه مطرح گردید:
باشگاه تراکتور اما در پی این اتفاق با انتشار یک بیانیه ضمن عذرخواهی از هواداران اعلام کرد که حساب رسمی این باشگاه از مبدا خارج از کشور مورد حملات سایبری قرار گرفته و از دسترس خارج شده است که متن آن به شرح زیر بود:
“صفحه رسمی باشگاه تراکتور در اینستاگرام با حملات سایبری از خارج از کشور مواجه شده است. تیم انفورماتیک باشگاه با بهرهگیری از نفرات متخصص در این حوزه، به دنبال برطرف کردن مشکل موجود است.
بار دیگر مراتب عذرخواهی خود را از هواداران عزیز اعلام مینماییم. مطمئن باشید تا زمان برطرف شدن این مشکل و بازگشت پیج رسمی لحظهای بیکار نخواهیم نشست.”
در ادامه مصاحبه «وحید خوش زرع» مدیر سابق روابط عمومی باشگاه تراکتور با یکی از پیجهای هواداری نیز که حکایت از نابسامانی در این باشگاه و البته خودبرتربینی و نیز استفاده از فضای بوجودآمده برای زیر سوال بردن عملکرد روابط عمومی حال حاضر باشگاه یا به اصطلاحی ماهیگیری از آب گلآلود داشت، جالب توجه مینمود.
خوش زرع در این گفتوگو درباره هک شدن صفحه باشگاه خاطرنشان کرد: “زمانی که بنده و دوستانم به عنوان تیم رسانهای باشگاه تراکتور از اواخر خرداد ماه فعالیت خود را آغاز کردیم بنای خود را بر تقویت پیج رسمی، راهاندازی کانال رسمی باشگاه در تلگرام بخاطر اینکه کانال قبلی را دوستانمان در رسانه قبلی به ما تحویل ندادند و مجبور شدیم از صفر شروع کنیم و ایضا راهاندازی سایتی جدید گذاشتیم تا ارتباط باشگاه با هواداران کامل شود.”
وی مدعی شد: “ما پیج را با مخاطبان ۱۳۰ هزار نفری تحویل گرفتیم و به گمانم با ۲۰۰ هزار نفر افزایش در شش ماه تحویل دادیم و بخاطر حمایتها و اعتقادی که شخص مهندس صادقیان به عنوان مدیرعامل باشگاه به بنده و تیمم داشتند بنا به گواه هواداران توانستیم دوره موفقی را پشت سر بگذاریم.”
مدیر سابق روابط عمومی باشگاه تراکتور اعلام داشت: “امنیت پیج و کانال و سایت از روز اول دغدغه اصلی بنده و مدیریت باشگاه بود و مدیر انفورماتیک بعنوان متخصص امنیتی همه حسابهای کاربری را مدیریت میکرد و سطح و زمان دسترسی کنترل میشد. بر همه فعالیتها و نحوه فعالیت افراد مغرض تسلط داشتیم و سریعا وارد موضوع میشدیم و جلوی فعالیتهای مخرب چه محتوایی و چه امنیتی گرفته میشد.”
خوش زرع همچنین به انحلال واحد انفورماتیک باشگاه اشاره کرد و گفت: “اگر یادتان باشد در اولین بلیط فروشی آنلاین در یک ساعت چندین حمله هکری را گروه انفورماتیک باشگاه خنثی نمود اما متاسفانه بعد از استعفای بنده ظاهرا کل دسترسیها از مدیریت انفورماتیک باشگاه گرفته شد و واحد انفورماتیک منحل شد.”
با تمام این تفاسیر، ساعاتی بعد صفحه رسمی باشگاه تراکتور به حالت قبلی خود بازگشته و این باشگاه با انتشار این خبر اعلام کرد که طی روزهای آتی توضیحات تکمیلی را در این باره ارائه خواهد کرد.
در حال حاضر گفته میشود فقط ۲ نفر رمز حساب باشگاه تراکتور را در اختیار داشتند که یکی کارمند این باشگاه در تبریز بوده و دیگری فرزند یکی از مدیران سابق باشگاه در ترکیه و اینطور حدس زده میشود که این خرابکاری در کشور همسایه انجام گرفته چراکه تیم متخصصی که صفحه باشگاه را بازگرداند، اعلام کرده که آخرین ورود به آن از کشور ترکیه بوده است.
باید منتظر ماند و دید توضیحات باشگاه تراکتور در این زمینه چه خواهد بود و آیا از دسترس خارج شدن حساب تأیید شده این باشگاه در اینستاگرام هک واقعی بوده است یا یک سناریو برای جذب مخاطب بیشتر؟
انتهای پیام/