• 16:26

  • 1399-12-11

  • کد خبر: 7639

گزارش آناج از شیوه‌های جدید تبلیغ برای انتخابات؛

دایرکت‌بازی برای چند رای بیشتر/ اهمیت فضای مجازی؛ دَمِ انتخابات!

نمایندگان فعلی و کاندیداها احتمالی شورای شهر تبریز، مدتی است فعالیت جدی خود برای کارهای تبلیغاتی را در فضای مجازی شروع کرده‌اند.

گروه سیاسی آناج؛ موسوم انتخابات شورای شهر تبریز فرا رسیده است. نه اینکه ثبت نام، تایید صلاحیت و تبلیغات آغاز شده باشد؛ منظور از موسوم انتخابات، مطرح شدن افرادی است که قصد حضور در انتخابات دارند.

از قدیم الایام شیوه‌های مختلفی برای معرفی پیش از موعود کاندیداها وجود داشت. گعده‌های چند نفره، سخنرانی در محلات، مساجد و مکان‌های پر رفت و آمد. گسیل حجم انبوهی از مردم و معرفی زبانی، چاپ کارت و تراکت بدون عنوان کاندیدا و …

اما مدتی است جنس تبلیغات و معرفی پیش از موعود کاندیداهای انتخابات در کشور و به تبع آن در تبریز متفاوت شده است. تلگرام و اینستاگرام به یکی از اصلی‌ترین محل‌های معرفی و تبلیغ تبدیل شده و گسترش فعالیت‌های انتخاباتی در این بسترها مشهود است.

تکاپو در تلگرام و اینستاگرام

موضوعی که در انتخابات سال گذشته مجلس نمود پیدا کرد اما همه گیری آن مسلما در انتخابات پیش روی شورای شهر است. اعضای فعلی و برخی چهره‌های سرشناس که بوی حضور در انتخاباتشان به مشام میرسد به صورت جدی در این بستر درحال نقش آفرینی هستند.

صفحات اختصاصی و طرفداری در اینستاگرام و کانال و گروه‌های متعدد در تلگرام موید این ماجراست. یکی از مخاطبان آناج در پیام‌هایی به این پایگاه اطلاع رسانی نکات جالب توجهی را مطرح کرده است.

او میگوید: من چند سالی است که در فضای مجازی حضور دارم اما در یک ماه اخیر اتفاقات عجیبی را شاهد هستم. بیش از 10 نفر از افراد مختلف که احتمالا در انتخابات کاندیدا خواهند شد به صفحه بنده آمده و آن را دنبال کرده‌اند. این درحالی است که بنده نه آنها را می‌شناسم و نه علاقه‌ای به شناختشان داشتم!

تبلیغات به شیوه دایرکت بازی!/ تاثیر لایک و کامنت در تغییر افکار عمومی

وی می‌افزاید: مورد عجیب‌تر، پیام‌های متعدد از جانب برخی از صفحات این افراد یا منتسب به آن‌هاست. در یک مورد، یکی از این افراد که از قضا خانم است، به بنده پیام داده که می‌توانیم همکاری کنیم و خوشحال میشویم که در جلسات عمومی حضور داشته و از نزدیک با یکدیگر آشنا شویم!

مخاطبی دیگر به نام حُجت، از مصائب گروه‌های تلگرامی می‌گوید. او در بخشی از سخنانش نوشته: از درد عضویت در گروه‌های تلگرامی، قسمت عضویت در گروه‌ها را محدود کرده‌ام اما با اینهمه بازهم افرادی که شماره‌ام را دارند مرا در گروه‌های تبلیغی کاندیداهای احتمالی عضو میکنند بدون آنکه علاقه‌ای داشته باشم.

حجت نیز از پیام‌های برخی از صفحات اینستاگرامی منتسب به کاندیداهای احتمالی ناراضی است. او میگوید: تاکنون چند باری، پیام‌هایی از برخی افراد دریافت کرده که ادبیات آن بسیار جذاب و فریبنده است!

از طرف دیگر، برخی دیگر از کاندیداهای احتمالی که سابقه حضور در شورا شهر را دارند، در اینستاگرام به شدت فعال شده و علاوه بر تقویت صفحات خود، در اغلب پست‌ها پای ثابت نظرات، لایک‌ها و تشویق ها شده‌اند.

مردمی شدن، دَمِ انتخابات

چرا دَمِ انتخابات یادشان می‌افتد که باید در فضای مجازی فعال تر باشند؟ سوالی که این روزها برای بسیاری از افراد که در فضای مجازی حضور دارند ایجاد شده است. خانم یاسمن، یکی از مخاطبان دیگر آناج با طرح این مسئله به نکته جالبی اشاره دارد. او میگوید، چند ماه پیش به صفحه دو نفر از اشخاصی که فکر میکردم دیدن صفحه‌شان خوب است، مراجعه کرده و برای دنبال کردن صحفه‌شان درخواست دادم. از قضا یکی از آنها روحانی سرشناسی در تبریز بود.

پس از چند روز هر دو این افراد، صفحات خود را برایم گشودند و من عضو صفحه‌شان شدم. انتظار داشتم بواسطه صفحه‌ خودم، آنها نیز صفحه‌ام را دنبال کنند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و من پس از مدتی از صفحه‌شان خارج شدم. چند روز پیش دیدم که یکی از این افراد درخواست دنبال کردن صفحه مرا دارد!

پیام بدهید، مشکلاتتان سه‌سوته حل است!

صفحات برخی از اعضای شورای شهر فعلی هم که شاید چند وقتی راکد یا کند پیش میرفت این روزها به یکی از فعال‌ترین صفحات و کانال‌ها تبدیل شده و هر روز چندین مطلب درباره سخنان یا اقدامات عضو شورا منتشر میکند. نکته جالب دیگر در این خصوص، پاسخ‌ها و پیگیری‌های شخص نماینده یا ادمین پیج و کانال عضو شورای شهر است. به طوری که اگر پیامی چند ماه پیش به این افراد ارسال میشد، معمولا بدون جواب یا پیگیری باقی میماند اما این روزها، ارسال پیام با پاسخ آنی رو‌به روست!

مردم متوجه می‌شوند

با همه این تفاسیر، مردم میبنند و میفهمند. بسیاری از آنهایی که اکنون در فضای مجازی هستند به خوبی میدانند که دنبال کردن یا پیام دادن افرادی که احتمالا در انتخابات حضور خواهند یافت به چه معناست و این موضوع برخلاف آنکه تصور شود نوعی تبلیغ است به ضد تبلیغ خود تبدیل شده است. چراکه مردم فرق بین سو استفاده و کار تبلیغی را با ارتباط دوستانه به خوبی تشخیص میدهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *