08:51
1402-02-30
کد خبر: 63656
موضوع بهرهبرداری و تکمیل راهآهن میانه-تبریز كه تا كنون نزدیک به 20 سال از شروع آن سپري شده و در حال حاضر مراحل پایانی خود را میگذراند، همواره به عنوان یکی از اولین اولویتهای آذربایجانشرقی و شمالغرب کشور، پیشنهاد شده و مورد درخواست بوده است.
به گزارش آناج، با توجه به راهبردهای اساسی استان در سند آمایش، ارتقاء تعاملات بینالمللی، بهویژه در سطح منطقهی قفقاز در بخش حمل و نقل، ارتقاء نقش و عملکرد مناطق مرزی در راستای تقویت جایگاه ترانزیت کشور و استان و همچنین افزایش ظرفیت شبکهی ارتباطی شریانی به منظور بهبود کریدور بینالمللی مرکز به کشورهای همسایه، که اتمام و بهرهبرداری از آن بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای ریلی، تأثیر قابلتوجهی در رشد و توسعهی اقتصادی شمالغرب کشور خواهد داشت.
راهآهن میانه – تبریز در سه فاز تعریف شده است. فاز اول از ايستگاه ميانه تا ايستگاه بستانآباد به طول 132 كيلومتر افتتاح شده و به بهرهبرداری رسیده، ولی بخشی از پروژه از جمله ایستگاههای تیکمهداش و ترکمانچای، هنوز تکمیل نشده است. فاز دوم از كيلومتر 132 (ايستگاه بستانآباد) تا كيلومتر 176 (ايستگاه خاوران) به طول 44 كيلومتر میباشد که در روزهای آتی افتتاح خواهد شد. در نهایت، فاز سوم نیز از كيلومتر 173 (ايستگاه خاوران) تا كيلومتر 204 (ايستگاه اصلي تبريز) 31 كيلومتر طول دارد که به بیش از 2500 ميليارد تومان اعتبار نیاز دارد.
موضوع بهرهبرداری و تکمیل این طرح كه تا كنون نزدیک به 20 سال از شروع آن سپري شده و در حال حاضر مراحل پایانی خود را میگذراند، همواره به عنوان یکی از اولین اولویتهای آذربایجانشرقی و شمالغرب کشور، پیشنهاد شده و مورد درخواست بوده است. به طوری که مقرر شده بود، این پروژه تا پایان دولت قبل و حداکثر تا هفتهی دولت سال 1400 افتتاح شود که متأسفانه به دلیل عدم تأمین نقدینگی به بهرهبرداری نرسید. خوشبختانه در دولت سیزدهم با اختصاص 773 میلیارد تومان (شامل انتشار 254 میلیارد تومان اوراق مشارکت و تخصیص 519 میلیارد تومان اعتبار نقدی)، این مگاپروژه که بهدلیل مطالبات پیمانکاران و رقم بالای بدهی آن، زمینگیر شده بود و عملیات اجرایی به کندی پیش میرفت، جان تازهای گرفته است.
بزرگترین مزیت محور ریلی بستانآباد- تبریز که در روزهای آینده با حضور رئیس جمهور به بهره برداری خواهد رسید، کاهش زمان سیر قطارها از 14 ساعت فعلی به 9 ساعت و در بلندمدت به 8 ساعت است. همچنین با بهرهبرداری از این پروژه ظرفیت حمل و نقل عمومی در استان افزایش پیدا خواهد کرد و در بلندمدت با اتصال خط جدید به خط قدیم، ارتباط ترانزیتی کشور بهتر خواهد شد که این مجموعه بخشی از کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب است.
انتهای پیام/