14:33
1401-11-05
کد خبر: 55095
نمایشگاه کاریکاتور آثار سید مسعود شجاعی و مازیار بیژنی با عنوان شارلی چموش همراه با نشست بررسی پیشینه تاریخی توهین به مقدسات اسلامی در تبریز برگزار شد.
به گزارش آناج، نمایشگاه کاریکاتور” شارلی چموش” با آثاری از هنرمندان کاریکار مازیار بیژنی و سیدمسعود شجاعی طباطبایی در مجموعه کتاب شهر تبریز برگزارشد.
یکی از برنامههای جنبی این نمایشگاه برگزاری نشست جریان شناسی سیاسی و هنری با عنوان ” شارلی ابدو از تاسیس تا کنون ” بود که به هدف بررسی روند توهین به مقدسات اسلامی برگزار شد.
استاد مازیاربیژنی هنرمند کاریکاتوریست در این نشست قدرت و ظرفیت هنر کاریکاتور را بهتر و بیشتر از هزاران واژه توصیف کرد و گفت: کاریکاتور یک زبان بینالمللی برای تاثیرگذاری در دنیاست.
وی با اشاره به راهاندازی جنگ کاریکاتور توسط دنیای غرب ادامه داد: جنگ کاریکاتورها ایده جدیدی از سوی دنیای غرب است که در دنیای رسانه راهاندازی شده و میتوان گفت، پیشینیه آن به سال ۸۳ و ماجرای اهانت نشریه دانمارکی به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) بر میگردد که به صورت مداوم در کشور دانمارک، آلمان و سپس توسط جریانات صهیونیست تکرار یا بازنشر شد.
هنرمند کاریکاتوریست اضافه کرد: هر چند در دهه شصت نیز ما شاهد انتشار کتاب توهینآمیز سلمان رشدی بودیم ولی با فتوای امام خمینی ( ره) نتوانستند روند انتشار کتاب را ادامه دهند، بعد از آن بود که به استفاده از زبان طنز و کاریکاتور روی آوردند.
وی ادامه داد: میتوان گفت مهمترین و اصلیترین هدف آنها تست کردن و سنجش میزان واکنش مسلمانان نسبت به مقدسات اسلامی بود، آنها با توهین به پیامبر بزرگوار اسلام خط قرمز مسلمانان را زیرپا گذاشته و به بهانه آزادی بیان کار خود را توجیه میکردند.
بیژنی با اشاره به تولید آثار هنری خود در زمینه کاریکاتور و مقابله با توهین نشریات اروپایی به اسلام خاطرنشان کرد: هنر کاریکاتور استفاده از نمادها ونمادسازی است، آن سالها ذهنم درگیر پاسخ این پرسش بود که چگونه میتوان به توهین نشریت اروپایی پاسخ داد؟ بعد از بررسی به این نتیجه رسیدم صهیونیسم خط قرمز آنهاست و ما نیز باید خط قرمز آنها را زیرپا بگذاریم، به همین علت نمادسازی را شروع کردم.
وی گفت: بهتر است اشاره کنم تعدادی از نمادهای صهیونیسم در دنیا شناخته شده هستند از جمله نماد ستاره داوود یا خاخامهای یهودی ولی خیلی از نمادهای صهیونیسم شناخته شده نیستند تصمیم گرفتم آثاری خلق کنم که نمادسازی کرده و نمادهای کمتر شناخته شده صهیونیسم از جمله برج معروف صهیونیسم را معرفی کند. نمادهایی که قومگرایی یهود را نشان میدهد.
بیژنی اضافه کرد: هر چند که بعد از خلق این آثار و انتشار آن در توئیتر اعلام کرد این آثار بر ضد قوانین توئیتر و صهیونیسم اسرائیل است و صفحه من بسته شد، اعلام کردند هر اثری در این زمینه کار کنید ضد قوانین توئیتر است، انگار تنها قومی که در دنیا قوم محسوب می شود فقط یهود است.
هنرمند کاریکاتوریست گفت: یکی دیگر از مبانی فکری و تولید آثار هنری استاد مازیار بیژنی توجه و پرداختن به موضوع هلوکاست است که وی با اشاره به تعدادی از آثار هنری خود به موضوع هلوکاست ادامه داد: از سال ۱۳۸۳ که موضوع اهانت به مقدسات اسلامی آغاز شد، این موضوع در ذهنم بود آثارهنری تولید شد تا اینکه چند سال بعد تصمیم گرفتیم به صورت جدی تر موضوع هولوکاست را پیگیر شده و با زبان کاریکاتور بیان کنم.
بیژنی تصریح کرد: مظلوم نمایی برای ۶ میلیون یهودی که در کوره های آدمسوزی کشته شدهاند، با این بهانه اسرائیل را به وجود آورده و تاکنون آن را نگه داشتهاند و به دنیا هشدار میدهند که هولوکاست دیگری در راه است.
وی گفت: واقعیت این است که افسانه هولوکاست، با فلسفه وجودی دولت اسرائیل و منافع حیاتی صهیونیسم بینالملل و دولتهای غربی، ارتباطی مستقیمی دارد، از اینرو، منطقه ممنوع غرب محسوب میگردد.
هنرمند کاریکاتوریست اظهار کرد: در این زمینه کشورهای اروپایی و دنیای صهیونیسم برای ورود به بحث نژادپرستی قوانین بسیار سختگیرانهای دارند، هر هنری درباره صهیونیسم خلق شود نژادپرستانه است و اجازه نمیدهند منتشر شود. در این راستا نویسندگانی که بر علیه هولوکاست کتاب بنویسند سخت مجازات می شوند.
وی ادامه داد: مسابقات و جشنواره ملی هولوکاست برگزار شد که به جنجال بینالمللی تبدیل و به سازمان ملل کشیده شد.
بیژنی یادآور شد: همانطور که آنها با ادعای آزادی بیان به مقدسات مسلمانان توهین کردند و گفتند ما در نوشتن هر چیزی آزاد هستیم پس باید آزادی بیان ما را نیز تحمل می کردند.
هنرمند کاریکاتوریست اظهار کرد: کاریکاتورهای هلوکاست را در کتابی تحت عنوان” هولوکاست” در سال ۱۳۸۶رونمایی کردیم. البته کتاب منتشر نشده بود و فقط ماکت آن رونمایی شد، این رونمایی نیز به جنجال بینالمللی تبدیل شد و بازتاب گستردهای داشت که تا سال ۱۳۸۹ ادامه پیدا کرد.
بیژنی اذعان داشت: بعد از آن دوستان ما به صورت یک کار دانشجویی در دانشگاه علم و صنعت کاریکاتورهای هولوکاست را به صورت آنلاین در یک سایت با پهنای باند معمولی بارگزاری کردند که این کار نیز بازتابهای بسیار گسترده ای داشت و صهیونیستها اعلام کرده بودند جمهوری اسلامی یک سایت بر علیه صهیونیسم راه اندازی کرده است.
وی افزود: بعد تصمیم گرفتیم کاریکاتورهای هولوکاست را به انیمیشن تبدیل کنیم، به صورت مجموعه انیمیشن ۲۴ قسمتی آماده شد و در یوتیوب بارگزاری گردیر ولی بعد از مدتی یوتیوب آن را بست.
بیژنی در ادامه تاکید کرد: کاریکاتور یک زبان و ظرفیت عظیم بینالمللی است ولی متاسفانه در داخل کشور نادیده گرفته میشود، در کشور استعدادهای خوب و امیدوارکنندهای وجود دارد ولی متاسفانه فعالیت های منسجمی وجود ندارد، ما کاریکاتوریستها فضای رسمی برای فعالیت و ارائه آثار نداریم و همه به نوعی در فضای مجازی فعالیت میکنند.
هنرمند کاریکاتوریست متذکر شد: متاسفانه در فضای شهری جایی برای کاریکاتور وجود ندارد و تریبون خاصی برای ارتباط با افکار عمومی نداریم.
انتهای پیام/