17:51
1399-09-17
کد خبر: 1548
شاهکار جدید سازمان مترو تبریز
اعضای شورای شهر تبریز، شهردار و رئیس سازمان قطار شهری، قرار است پروژهای که سال قبل به دست مسئول دفتر رئیس جمهور افتتاح شده را مجددا در سال جاری و به دست رئیس جمهور افتتاح کنند!
آناج/ گروه فرهنگ و جامعه؛ وقتی خبر افتتاح پروژههای کاربردی در شهر یا استان مخابره میشود، کلی حال خوب به اقشار مختلف مردم دست میدهد. مثلا وقتی با گذشت ۲۰ سال از وعدههای مکرر درباره افتتاح اتوبان تبریز-سهند، گفته میشود که قرار است ۲۶ آذرماه افتتاح شود، جای شکر دارد.
در ماجرای اتوبان تبریز-اهر، راه آهن تبریز-تهران و چندین طرح مشابه، خبر پیشرفت فیزیکی و یا تکمیل شدن پروژهها برای مردم مسرتآفرین است. اگرچه این پروژهها ۱۵ یا ۲۰ سال پیش باید تکمیل میشد، اما به هرحال مابه خوشحالی است.
متروی تبریز هم جزوی از این پروژههاست. بیش از ۲۰ سال است که مردم تبریز منتظرند تا در خیابان های اصلی، با مترو رفت و آمد کنند. بالاخره، با گذشت چندین سال، درصد بسیار کوچکی از مردم، هم اکنون میتوانند سوار قطار شهری شده و به سمت ائلگلی حرکت کنند.
این روزها خبرهای جالبی از مترو تبریز به گوش میرسد. امضای تفاهم نامه برای ایجاد ترموا در تبریز و یا افتتاح فاز سوم خط یک مترو توسط رئیس جمهور در ۲۷ آذرماه. خبرهایی که مدام، سعی دارند حال مردم را خوب کنند. این خبرها، جالب و امیدوارانه است، اما موشکافی برخی از آنها، نتیجهی برعکسی حاصل میکند.
چندی قبل به ماجرای تراموای تبریز اشاره شد. جو رسانهای _ تبلیغی تراموا که مدتی پیش به راه افتاد، در آناج بررسی شد. آخرالامر معلوم شد که تراموای قونقا-راهآهن نه تنها اولویت امروز تبریز نیست، بلکه مجوزهای قانونی آن تاکنون اخذ نشده است. (متن گزارش)
امروز سراغ شاهکاری دیگر از سازمان متروی تبریز میرویم. در خبرها آمده است که اکثریت اعضای شورای شهر تبریز به همراه شهردار، در سازمان قطار شهری حضور یافته و از نزدیک با روند پیشرفت پروژهها آشنا شدند. سپس همین اعضا به صورت میدانی از ایستگاههای خط یک بازدید کرده و هرکدام در پایان بازدید در مصاحبه با رسانهها گفتهاند، ۴ ایستگاه خط یک به زودی افتتاح خواهند شد!
شاید این سوال مطرح شده باشد که چرا این خبر و سخنان، شاهکاری دیگر از متروی تبریز و اعضای شورای شهر است؟ این خبر که درباره پیشرفت، تکمیل و آبادانی سخن میگوید!
غافل از آنکه ایستگاههای مورد اشارهی اعضای شورای شهر البته به جز ایستگاه میدان قطب؛ یک بار، آنهم ده ماه پیش، با تبلیغ و اطلاع رسانی گسترده افتتاح شدهاند! بله؛ اشتباه نکنید. ایستگاه های مذکور سال قبل توسط واعظی مسئول دفتر رئیس جمهور، به صورت رسمی به افتتاح رسیده است.
اعضای شورای شهر تبریز، شهردار و رئیس سازمان قطار شهری، قرار است پروژهای که سال قبل به دست مسئول دفتر رئیس جمهور افتتاح شده را مجددا در سال جاری و به دست رئیس جمهور افتتاح کنند!
جزئیات طرح چیست؟ مولوی، رئیس سازمان قطار شهری تبریز گفته است: در حال حاضر عملیات عمرانی به ترتیب در ایستگاههای ۹ میدان قطب، ۱۶ میدان امام حسین، ۱۷ میدان شهید باکری و ۱۸ ایستگاه نور رو به اتمام است و امیدواریم طی روزهای آتی شاهد افتتاح این ایستگاه ها باشیم. این ایستگاه ها بیش از ۹۶ درصد پیشرفت دارند.
اما معنای افتتاح چیست؟ افتتاح یک پروژه یعنی بهرهبرداری کامل از طرح. برای مثال سدی که افتتاح شده اما آبگیری نمیشود، معنای افتتاح ندارد.
طبق اخبار منتشر شده، خط یک مترو تبریز فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی است. تهویه هوا ندارد و اگر آتش سوزی در تونلها رخ دهد، آتش نشانی، وجود خارجی نخواهد داشت. از طرفی خط یک زمانی به بهره برداری میرسد که مسافران از شروع ساعت کاری مترو تا پایانش، بتوانند از ایستگاه ۱ سوار شده و در ایستگاه ۱۸ یا بالعکس پیاده شوند. درحالی که در صورت بهره برداری، بازهم وضعیت تردد مانند اکنون خواهد بود. یعنی چند ساعت در روز، از ایستگاه میدان کهن تا ایستگاه پایانی!
اما سوال بسیار مهمتر این است. افتتاح برای افتتاح؟! متولیان مترو معنای افتتاح مجدد را چگونه در حافظه تاریخی مردم تبریز حلاجی خواهد کرد؟!