• 11:54 قبل از ظهر

  • 1399-11-13

  • کد خبر: 5250

حاشیه‌های ادامه دارِ یک واگذاری؛

چالش آژانس‌های هواپیمایی با ایران‌ایرتور

حاشیه‌های واگذاری جنجالی ایران ایرتور در سالهای گذشته تمامی‌ندارد و حالا این ایرلاین چالش هایی با آژانس‌های هواپیمایی استان دارد.

گروه اقتصادی آناج: واگذاری ایران ایرتور در سال 97 از سوی سازمان خصوصی‌سازی حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشت و حتی پای نمایندگان مجلس را به این پرونده باز کرد. معترضان از جمله پژمانفر، نماینده مجلس مشهد مدعی بودند که ایران ایرتور با قیمت 34 میلیارد تومان واگذار شده در حالیکه تنها برند این شرکت بیش از 500 میلیارد تومان ارزش دارد و این ارزش جدا از ساختمان‌های این شرکت در شهرهای مشهد و تهران بوده است.

این صحبت‌ها در همان زمان توسط مجید شکاری، خریدار ایران ایرتور و پوری حسینی، رئیس وقت سازمان خصوصی سازی کشور رد شد. خریدار جدید ایران ایرتور هم مدعی بود که به هنگام خرید این شرکت بیش از 540 میلیارد تومان بدهی و 154 میلیارد تومان دارایی داشت و ارزش آن منفی 385 میلیارد تومان بوده است! البته در آن زمان برخی از معترضین عنوان می‌کردند که این واگذاری به دلیل رابطه فامیلی خریدار و رئیس وقت سازمان خصوصی سازی صورت گرفته که بعدا خریدار ایران ایرتور رابطه فامیلی با پوری حسینی را رد کرد.

جنجال بر سر واگذاری ایران ایرتور

جنجال‌های واگذاری ایران ایرتور البته دامن نمایندگان تبریز را هم گرفت و نماینده مشهد در مجلس مدعی شد که مسعود پزشکیان مرا به دفترش برد و به شدت تلاش داشت تا پیگیری‌های بنده را متوقف کند ضمن اینکه در این دفتر مرا با مسئولین و خریداران ایران ایرتور مواجه کرد و به دنبال کدخدامنشی برای پایان پذیرفتن این قضیه بود که امیدوارم آقایان پزشکیان و فرهنگی نمایندگان تبریز با همان جدیتی که پیگیر حقوق آقای شکاری خریدار ایران ایرتور هستند بعد از روشن شدن حقایق در افکار عمومی‌توضیحاتی را ارائه کنند.

البته بعدها مشخص نشد که آیا ادعاهای نماینده مشهد در مجلس صحیح بوده یا نه اما بعد از دستگیری پوری حسینی، رئیس وقت سازمان خصوصی سازی یکی از پرونده‌هایی که مورد بررسی خواهد گرفت پرونده واگذاری جنجالی ایران ایرتور خواهد بود.

در همان روزهای نخستین واگذاری هم ضیاءالله اعزازی، عضو مجمع نمایندگان استان در نامه‌هایی جداگانه به رئیس سازمان بازرسی کل کشور و رئیس قوه قضائیه از واگذاری غیرقانونی ایران ایرتور به خریدار جدید خبر داد.

هیچکس از مزایده ایران ایرتور باخبر نبود

اکنون یکی از اعضای انجمن خدمات مسافرتی هم در قامت معترض ظاهر شده و ادعاهایی درباره نوع و تبعات این واگذاری مطرح می‌کند.

رشید رجب پور، رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی آذربایجان‌شرقی در خصوص واگذاری ایران ایرتور به خبرنگار آناج گفت: این اقدام از طریق صنف انجام نشد در حالیکه باید چنین اتفاقی رخ می‌داد و از سوی دیگر هیچکس خبر از این واگذاری نداشت، پس چگونه این مزایده انجام شده است؟ چرا هیچ کدام از ما از چنین واگذاری و مزایده‌ای باخبر نبودیم؟

وی با اشاره به سوابق خریدار جدید ایران ایرتور گفت: سوابق صنفی این شخص به سال‌های نه چندان گذشته برمیگردد اما به یکباره خریدار و مالک ایران ایرتور شده است. باید بررسی شود که پشت پرده این واگذاری چیست که هیچکدام از آژانس‌های هواپیمایی از آن باخبر نبوده‌اند.

رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی آذربایجان‌شرقی در خصوص استدلال نمایندگان تبریز برای واگذاری ایران ایرتور عنوان کرد: نمایندگان تبریز عنوان می‌کنند که آمدن ایران ایرتور به تبریز امکانی است که از آن استفاده می‌شود اما وقتی دفتر مرکزی آن در تهران است این چه امکانی برای تبریز و استان است؟

چالش آژانس‌های هواپیمایی با ایران‌ایرتور

وی با اشاره به وجود 270 آژانس در استان توضیح داد: 270 آژانس هواپیمایی در استان وجود دارد اما تمام امکانات برای ایران ایرتور است و بقیه آژانس‌ها بدون امکانات و کار مانده‌اند، امروز هیچ آژانسی نمی‌تواند کار کند مگر اینکه با این شرکت همکاری داشته و حق کمیسیون دریافت کند. آزانس‌های شمالغرب کشور به طور کلی خوابیده‌اند و اگر عایدی هم داشته باشند از حق کمیسیونی است که از ایران ایرتور باید بگیرند.

رجب‌پور در خصوص واگذاری ایران ایرتور به ثمن بخس یادآور شد: اگر شما برای خرید چیزی به عنوان مثال دو میلیارد تومان پول داده باشید سعی می‌کنید اول آن پول و بعدا سودش را در بیاورید اما وقتی چیزی را بدون هزینه به دست آورید هر سودی که بکنید برای شما کافی است. در ماجرای ایران ایرتور نیز همین قضیه پیش آمده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *