موسسه کوثر
مدرسه میثاق
بازنده‌‌هایی که با قمار در فضای مجازی یک نفر را پولدار می‌‌کنند/ سوءاستفاده سودجویان از عطش کسب ثروت جوانان نگون‌‌بخت
  • 1396/09/13 12:03
  • 94434
در حاشیه‌‌ی فوتبال و تب پیش‌‌بینی مسابقات؛

بازنده‌‌هایی که با قمار در فضای مجازی یک نفر را پولدار می‌‌کنند/ سوءاستفاده سودجویان از عطش کسب ثروت جوانان نگون‌‌بخت

فضای مجازی امروز عرصه‌ای برای رقابت کانال‌ها و سایت‌هایی است که یک شبه پولدارشدن را از طریق پیش بینی مسابقات ترویج می‌کنند.

گروه اجتماعی آناج/ فرزاد نریمان‌زاده: چند سالی است که شور و شوق یک شبه پولدار شدن ظهور بیشتری در بین جوانان پیدا کرده و کمتر کسی را میتوان یافت که رویای "یک شبه ره صد ساله طی کردن" را در سر نپروراند، از سوی دیگر با پیشرفت تکنولوژی و ظهور عرصه‌های جدیدی همچون فضای مجازی سرعت انتشار این سندرم خطرناک افزایش پیدا کرده است.

کافیست سری به کانال‌های تلگرام یا صفحات اینستاگرام بزنیم تا با صفحات و کانال‌هایی با مضمون ثروت و راه‌های موفقیت مواجه شویم، در نگاه اول رشد روز افزون این صفحات و کانال‌ها به خودی خود مشکل آفرین به نظر نمی‌رسند ولی کاملا به صورت نامحسوس مخاطب را تشویق به مال اندوزی و کسب ثروت می‌کنند، این هم به نوبه خود مشکل بزرگی در پی نخواهد داشت! مشکل آنجا بروز پیدا می‌کند که کسب ثروت را در سریعترین و راحت‌ترین صورت ممکن در ذهن مخاطب می پروراند.



پدیده نوظهوری که این روزها بیشتر جوانان را درگیر خود کرده  « تب پیش بینی » مسابقات فوتبال در فضای مجازیست،آنجا که فرصتی برا سود جویان فراهم آورده تا با استفاده از احساسات آماده جوانان و بستر مناسب فضای مجازی اقدام به راه اندازی مسابقات شرط بندی و پیش بینی مسابقات ورزشی بکنند کاری که هم از لحاظ عقلی و هم از لحاظ شرعی مردود است.

صفحاتی که با پرداخت پول امکان شرکت در مسابقات پیش بینی فوتبال و بعضی دیگر از ورزش‌ها را برای مخاطبان فراهم می آورند، فی المثل شما می‌توانید با پرداخت مبلغی یکی از لیگ‌ها و مسابقات مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و  نتیجه را پیش بینی کنید تا برنده شوید، بازی هایی از لی‌گهای دست چندم افریقایی یا آمریکایی و حتی از فوتبال بانوان که نام بعضی از تیم ها تا به حال به گوشمان نخورده است!

موضوعی که ذهن انسان را درگیر می‌‌کند این قضیه است که در قمار هم بازنده و هم برنده فی الواقع بازنده‌اند چرا که بازنده علاوه بر اینکه دچار ضرر مادی می‌شود به شکست قانع نمی شود و به کّرات با شرط بندی‌های مداوم سعی در جبران شکست‌های قبلی می‌کند که این خود دور تسلسلی را بوجود می آورد که رهایی از آن کار آسانی نیست!

از سوی دیگر از برنده این گونه شرط بندی‌ها باید پرسید که پول بدست آمده از این سیستم واقعا مباح است؟ آیا مثلا وقتی من برنده یک روز مسابقات می‌شوم این پول توسط سیستم به من پرداخت می‌‌شود یا همان پول‌هایی است که بازندگان نگون بخت به سیستم پرداخت کرده‌‌اند؟! چندین نفر باید ببازند تا پول  آنها به من پرداخت‌‌شود؟! جالب تر آنجا می شود که جوان گرفتار در این گرداب گاها با تصور اینکه روزی برنده بزرگ این مسابقات خواهد بود به هر طریق ممکن در صدد تهیه منابع مالی حتی "نزول" بر می‌‌آید! تنها به این امید که روزی با برد در این میدان باطل تمام بدهی ها را پرداخت خواهد کرد گناهی که ابتدا به نام قمار شروع میشود و در پی آن با  نزول و چندین مصیبت دیگر خاتمه پیدا می‌‌کند.

حال بماند ناهنجاری های شخصی و اجتماعی دیگری مانند رواج حرص و آز، تنبلی و تن پروری، تشویق دیگران به انجام این کار و رواج رویای یک شبه پولدارشدن  که در پی این اقدام بروز می‌کند.

متاسفانه در سکوت مراجع ذی صلاح کمتر کانال و پیج شناخته شده ای را میتوان یافت که به تبلیغ این پدیده نوظهور (البته در فضای مجازی) نمی پردازد، تبلیغاتی روزانه، مداوم و پر زرق و برق با جوایز چند ده میلیونی روزانه  که گاه هر انسان عاقلی را وسوسه می کند!

چرا جوان با علم بر این که قمار می‌‌‌کند به راحتی اقدام به این عمل می‌‌زند؟ چرا  عطش کسب درآمد میلیونی ، بی‌‌‌‌دردسر و یک شبه را در سرمی پروراند؟ در صورتی که در روش دینی و اجتماعی ما تنبلی به شدت مذمت شده و همواره بر کسب روزی حلال تاکید شده است. چرا با گسترش فضای مجازی ابعاد منفی آن بیشتر از ابعاد مثبتش نمود پیدا می‌‌کند؟

چراهایی که جوابشان را باید در سبک زندگی جامعه و افول معنویات جستجو کرد.

امید است با توجه ویژه مسئولان به تهدیدات و البته فرصت‌های فضای مجازی و مقابله با چنین معضلاتی زمینه ساز آینده بهتری برای جوانان و نوجوانان کشورمان باشند.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •