موسسه کوثر
مدرسه میثاق
تاسیس خط آهن باکو-تفلیس-قارص و افزایش اهمیت ژئوپلیتیک آذربایجان
  • 1396/08/08 15:32
  • 93179
گزارش آناج از افتتاح راه آهن باکو-تفلیس-قارص؛

تاسیس خط آهن باکو-تفلیس-قارص و افزایش اهمیت ژئوپلیتیک آذربایجان

این طرح علاوه بر ارتقای موقعیت ژئوپلیتیک آذربایجان موجب ورود ارز خارجی به این کشور شده و با سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی موجب اشتغال زایی در این کشور خواهد شد.

گروه بین الملل آناج: پس از حدود 10 سال کار مداوم امروز 30 اکتبر، راه آهن باکو-تفلیس-قارص طی مراسمی در پایتخت جمهوری آذربایجان افتتاح خواهد شد. در مراسم افتتاح این پروژه روسای جمهور ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان و قزاقستان نیز حضور خواهند داشت.

آغاز این پروژه در 21 نوامبر 2007 و در شهرستان ماراباد گرجستان کلید خورده بود. اما پیاده کردن این پروژه مهم سیاسی-اقتصادی چندان هم آسان نبود. بطوریکه عدم مشارکت ارمنستان در این پروژه از سوی بسیاری از محافل سیاسی موجود در غرب غیر قابل قبول می نمود. علی رغم فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای این طرح، عدم سرمایه گذاری آمریکا و اروپا اجرای پروژه یاد شده را با تاخیر دو ساله مواجه کرد.

اصرار غربی ها بر حضور ارمنستان در این پروژه و در واقع ایجاد خط آهن گومری-تفلیس-قارص به جای باکو-تفلیس-قارص بود. اما اعطای وام 25 ساله به مبلغ 220 میلیون دلار با سود 1 درصد از سوی جمهوری آذربایجان به گرجستان، مقامات تفلیس را متقاعد کرد که زیر بار فشار غربی‌ها نروند.

این خط آهن به طول 838.6 کیلومتر که 503 کیلومتر آن از خاک جمهوری آذربایجان، 230 کیلومتر آن از خاک گرجستان و 112 کیلومتر آن نیز از خاک ترکیه عبور خواهد کرد. واگن‌های حامل بار از باکو به مسیر تفلیس و از آنجا به شهر آخالکالاکی در مرز گرجستان با ترکیه حرکت خواهند کرد، ایستگاه پایانی، شهر قارص در شرق ترکیه خواهد بود.

این خط آهن زمان انتقال کالا به اروپا را کاهش خواهد داد. بطوریکه ترانزیت کالا که از چین تا بریتانیا و آلمان قبلا 62-42 روز بود با افتتاح این مسیر به 15-12 روز کاهش خواهد یافت. از اینرو کشورهای دیگر نیز به استفاده از این مسیر برای ترانزیت کالاهای خود به اروپا علاقمند خواهند شد.

دستاوردهای این طرح برای منطقه و جمهوری آذربایجان 

این پروژه به طور کلی موجب ارتقای جایگاه منطقه در چشم بازیگران بین المللی شده و پیشرفت اقتصادی در پی خواهد داشت. با اجرایی شدن این طرح  و با جابجایی سالانه 17 میلیون تن بار و یک و نیم میلیون مسافر از این مسیر و با درآمدهای حاصله از این طرح بخشی از معضل بیکاری در سه کشور را مرتفع خواهد کرد.

اهمیت سیاسی این طرح از اهمیت اقتصادی آن کم نبوده و موجب همگرایی هر چه بیشتر بین کشورهای منطقه خواهد شد. در نگاه اول به نظر می آید که کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه از این طرح منتفع خواهند شد اما با نگاه جامع و بلند مدت می توان گفت کشورهای آسیای مرکزی همچون قزاقستان و ترکمنستان و همچنین جمهوری اسلامی ایران نیز در آینده از این مسیر برای ترانزیت کالاهای خود و نیز جابجایی مسافرین استفاده خواهند کرد. و این اقدام موجب شکل گیری اتحاد سیاسی در محور جغرافیایی اوراسیا خواهد شد.

جمهوری آذربایجان با استفاده از این طرح دستاوردهای سیاسی و اقتصادی قابل ملاحظه ای کسب کرده است. آذربایجان علاوه بر افزایش اهمیت ژئوپلیتیک خود، به نحوی اراده سیاسی خود را به ارمنستان و حامیان غربی اش تحمیل کرده است. همچنین آذربایجان راه اندازی این خط آهن را به نحوی سرمایه گذاری برای آینده خود قلمداد می کند.

درآمد سالانه جمهوری آذربایجان از این خط ترانزیت و تجارتی که به واسطه این خط ایجاد خواهد شد بالغ بر 50 میلیون دلار خواهد بود. این طرح موجب ورود ارز خارجی به کشور شده و این ارز خارجی در صورت استفاده صحیح و سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی موجب اشتغال زایی در این کشور خواهد شد. از سوی دیگر اجرای این طرح موجب انفعال هرچه بیشتر ارمنستان از پروژهای منطقه ای و بین المللی شده و جمهوری آذربایجان را در حل مناقشه قره باغ دست بالا نگه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •