تبریز 2018 فرصتی برای شناساندن فرهنگ مذهبی آذربایجانی‌‌ها به توریست‌‌ها/ خارجی‌‌ها را با شور و شعور حسینی تبریزی‌‌ها آشنا کنیم
  • 1396/07/11 13:51
  • 91988
استفاده از پتانسیل مذهبی تبریز در جذب گردشگر؛

تبریز 2018 فرصتی برای شناساندن فرهنگ مذهبی آذربایجانی‌‌ها به توریست‌‌ها/ خارجی‌‌ها را با شور و شعور حسینی تبریزی‌‌ها آشنا کنیم

گردشگران از کشورهای اروپایی و آسیای برای دیدن تاریخ و تمدن کشورمان می‌آیند، اما انرژی عظیم شیعه آن‌‌ها را به خود جذب می‌کند.

گروه دین و مذهب آناج/هانیه قاسمی: شیوه‌های عزاداری در مناطق مختلف ایران متفاوت است و وابسته به پیشینه فرهنگی هر منطقه می‌‌‌باشد. گردشگری مذهبی می‌تواند علاوه بر درآمدزایی برای هر منطقه درگاهی برای شناساندن فرهنگ و مذهب به دیگران باشد.

بسیاری از گردشگران در جهان علاقهمند هستند تا با افکار و ادیان سایر کشورها از نزدیک آشنا شوند، و ایام محرم یکی از بهترین زمان‌ها برای شناساندن فرهنگ اصیل شیعه و سیری در معنای اصیل تشیع برای آنهاست. 

انتخاب شدن تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی می‌تواند فرصت بی‌‌نظیری در اختیار فعالان مذهبی و فرهنگی برای شناساندن فرهنگ زیبای عزاداری و محرم قرار دهد. تهیه انواع بروشور، کتاب، مستند و فیلم در این خصوص ایده خوبی در این جهت می‌باشد.

ایجاد موزه محرم گام موثری در این موضوع بوده است، که در تمام فصول سال قدمت و تاریخ عزاداری در منطقه را به نمایش گذاشته است، اما به تنهایی کافی نیست، می‌توان با استفاده از پتانسیل خانه‌های تاریخی متروکه در کوچه پس کوچه‌های محلات قدیمی تبریز و انجام مراسمات سنتی مذهبی همچون شبیه خوانی و برگزاری تعزیه در آنها، یا استفاده از امام زاده‌‌ها و مساجد تاریخی شهرمان که برخی حتی به ثبت جهانی نیز رسیده‌اند و برگزاری مراسمات مذهبی در آن‌ها، علاوه بر برگزاری تورهای گردشگری اقدام به شناساندن مذهب و فرهنگ مذهبی حاکم بر منطقه به گردشگران خارجی نمود.

دیگر شهرهای کشور همچون یزد چنین اقداماتی را آغاز نموده و موفقیت چشم گیری نیز در این زمینه حاصل کرده اند. ما نیز می‌توانیم از فرصت ناب تبریز 2018 استفاده کنیم و جایگاه گردشگری مذهبی را در استان تثبیت نماییم. 

از مراسمات خاص مذهبی در ایام محرم می‌توان به مشعل گردانی در عجب شیر، تخته زنی در آذر شهر، علم گردانی در جلفا، شبیه‌‌خوانی در مراغه و قراملک، رسم شاخسی واخسی در بیشتر نقاط آذربایجان، رسم حضور دسته جات عرب- عجم- زنجیر از هر محله در بازار تبریز و برگزاری عزاداری به شیوه هر محله و شیر گردانی در بازار تبریز اشاره کرد که هر یک نمودی از فرهنگ هر منطقه از استان است که با عزاداری‌‌‌ها عجین گشته است و هر یک می‌‌تواند عامل مهمی در جذب گردشگر باشد.

می‌‌توان با تشکیل کار گروه‌‌هایی در این خصوص و با ترجمه متن روضه‌‌ها به انگلیسی و نشان دادن عزاداری‌‌های اصیل به گردشگران تصویر غلطی که رسانه‌‌های معاند و داعش از اسلام و تشیع به نمایش گذارده‌‌اند را از ذهن ها پاک کرد و به تبلیغ فرهنگ اصیل شیعه پرداخت.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •