پارک دلفین باغلارباغی 2
بانک مهر اقتصاد
قاصدک 24
فرم جذب خبرنگار - داخلی
ضرورت تعدیل فرهنگ برخورد با ارباب رجوع در نظام سلامت
  • 1396/05/18 13:12
  • 87645
واکاوی تعامل با بیماران؛

ضرورت تعدیل فرهنگ برخورد با ارباب رجوع در نظام سلامت

شاید با راه اندازی یک جریان فرهنگی و اخلاقی در نظام سلامت بتوان فضایی در مراکز مربوطه ایجاد کرد تا کادر بیمارستان‌ها و سایر مجموعه‌های درمانی هرگز به خود اجازه ندهند حرص سختی کار یا دیرکرد حقوقشان را سر مراجعین و بیماران خالی کنند.

گروه فرهنگی آناج/ نیر حیدری: جواب سلاممان را نمی دهند که هیچ، کافی است یک سوال اضافی‌تر هم از آنها بپرسی، آن‌وقت تمام عصبانیت ناشی از خستگی کار و مشکلات زندگی و دیرکرد حقوق‌هایشان را هم سرمان خالی می‌کنند؛ این شرح حالی از رفتارهایی است که به کرات در بیمارستان‌ها با آن مواجه شده‌ایم و خیلی وقت ها هم از ترس اینکه به کارمان رسیدگی نکنند، خم به ابرو نیاورده‌ایم. اما این مقوله اخلاقی رفته رفته به رفتار و برخورد پزشکان با ارباب رجوع نیز تسری یافته و ایشان علی رغم اینکه نخبگانی دانشگاهی و از قشر روشنفکر جامعه به حساب می آیند، گاه دیدی از بالا به ارباب رجوع دارند.

متاسفانه چنین برخوردهایی بخش بزرگی از مردم را از بیمارستان‌های و مراکز درمانی دولتی دفع کرده و مانده‌اند قشر ضعیفی که درآمدشان کفاف رجوع به مراکز خصوصی را نمی‌دهد.

دراین خصوص باید مساله را از دو بعد مهم مورد بحث و بررسی قرار داد، در لابلای آن بتوان راهکارهایی نیز، هر چند به صورت غیر دقیق ارائه کرد. یک بعد و اصلی ترین جنبه از این ماجرا مربوط به فرهنگ و اخلاق حاکم بر نظام سلامت کشور است که جا دارد در پروژه‌هایی اساسی پیگیری و اصلاح شود. هرچند طرح‌های خدماتی بزرگی چون طرح تحول سلامت با آب و تاب بسیار در حال اجراست اما کوتاهی‌های زیاد دیگری هم در این حیطه به چشم می‌خورد که یکی از آن ها نبود فرهنگسازی در جهت استقرار اخلاق انسانی بخصوص در برخورد با بیماران و مراجعین است.

شاید با یک مثال آشنا بهتر می‌توان به کارآیی بحث حاضر افزود و آن هم نوع رفتارهایی است که در میان شرکت‌های هواپیمایی رایج شده است؛ هرچند از جهات دیگر انتقاداتی نیز بر برخی رویکردهای فرهنگی در این سیستم‌ها نیز وجود دارد ولی حداقل آن‌ها در مقوله نحوه برخورد با ارباب رجوع روسفیدند و این نیز تبدیل به یک فرهنگ در بین آنها شده است که همین اتفاق باید در نظام سلامت نیز بیافتد؛

یعنی ما نیاز به راه اندازی یک جریان اخلاقی در این مجموعه‌ها داریم که به موجب آن کادر بیمارستانی و سایر مراکز درمانی هرگز به خوداجازه ندهند که حرص ناشی از خستگی کارشان را که به واقع هم زیاد است، برسر ارباب رجوع خالی کنند. ایشان ازنظر انسانی نیز باید توجه داشته باشند افرادی به این مجموعه‌ها مراجعه می کنند یا بیمارند یا همراه بیمار که قطعا درد و رنج آنها بسیار بیشتر و سنگین تر است و نباید رنج رفتارهای ناروا را نیز افزون بر درد سلامتی شان تحمل کنند.

موضوع دیگر باز هم متوجه نظام تعلیم و تربیت ماست؛ پزشک، پرستار، کادر بیمارستان ... همه افرادی هستند که علاوه بر تخصص، خلق و خوی خود را نیز از آموزش و پرورش گرفته‌اند؛ از معلمان، از مدیران، از کتاب‌های درسی، برنامه‌های درسی و همه‌ی آنچه در نظام آموزشی با آن مواجه شده، درونی کرده و اکنون در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به صورت عملکرد پس می‌دهند.

شاید این اشتباه نظام تربیتی است که ضمن اشاره برحق بر اهمیت کار این قشر و نقشی که درتامین سلامت و تضمین حیات انسان ها دارند، به ایشان نیاموخته اند که باید به این امر خطیر به چشم خدمت و تکلیف بنگرند. بلکه در اغلب ایشان چنان دیدگاهی به وجود آورده‌اند که خود را نه خادم سلامت انسان‌ها بلکه مسلط بر آن تصور می‌کنند و شاید به همین علت است که به خود اجازه می دهند آن طور که  می خواهند با مردم رفتار کنند.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •