نباید با شانتاژ انتظارات مردم را از تبریز 2018 بالا برد/ تا پایان سال مرمت بازار سرپوشیده را به اتمام می‌‌رسانیم/ کاهش قیمت اقامت در هتل‌‌ها با اعمال سیاست‌‌های تشویقی
  • 1396/05/15 09:12
  • 87415
گفت‌وگوی آناج با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌‌شرقی؛

نباید با شانتاژ انتظارات مردم را از تبریز 2018 بالا برد/ تا پایان سال مرمت بازار سرپوشیده را به اتمام می‌‌رسانیم/ کاهش قیمت اقامت در هتل‌‌ها با اعمال سیاست‌‌های تشویقی

آبدار گفت: میراث فرهنگی با همکاری استانداری آذربایجان‌شرقی، شهرداری تبریز و شهرداری منطقه 8 اقدامات ویژه‌ای را در راستای بهبود وضعیت بازار انجام داده است.

گروه اجتماعی آناج؛ نزدیک شدن به ایام تبریز 2018 و نیازمندی‌های شهر تبریز در حوزه فرهنگی باعث شد تا با مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم صحبت شده و از اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی‌های مسئولین را برای ماه‌های آینده جویا شویم.

متن کامل این گفت‌‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید:

آناج: وضعیت بازار تبریز را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه امکاناتی قرار است تا تبریز 2018 در این مکان انجام شود؟

یکی از اماکنی که می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی در تبریز 2018 تأثیرگذار باشد، بازار سرپوشیده است و در کنار آن، مسجد کبود که جزء آثار ثبت جهانی محسوب می‌شوند. در مورد رسیدگی به بازار بزرگ تبریز، باید در دو بخش انجام فعالیت شود، که ابتدایی‌ ترین آن موضوع سخت افزاری در بازار تبریز محسوب می‌شود که شامل مرمت، بهسازی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌ تمام و ... هستند که باید در دستور کار قرار گیرند، بر اساس مدیریت راهبردی که در دفتر پایگاه تبریز مستقر هستند، این اقدامات مرحله‌ به‌ مرحله در حال انجام می‌باشند.

مشارکتی که شهرداری تبریز با سازمان میراث فرهنگی انجام داده است، در نهایت مرمت، کف‌سازی و... 34 هکتار زمین که به‌عنوان بازار از آن یاد می‌شود، را آغاز کردیم؛ باتوجه به شرایطی که وجود دارد، نمی‌توان در بازار تبریز به‌صورت عجله‌ای کار را به اتمام رساند و نیازمند همکاری و حوصله در این‌گونه فعالیت‌ها می‌باشد که در این‌گونه اقدامات، پیمانکاران میراث فرهنگی به‌ نوعی پیمانکاران ذی‌صلاح در دو قسمت حقیقی و حقوقی فعالیت می‌کنند.

اساس این بحث، به علت زمان‌بر بودن، ضمن تقدیر و تشکر از بازاریان در خصوص حوصله آنها، باید زمانی تعلق گیرد تا بتوان این موضوع را به سرانجام رساند تا بازار تبریز تا 10 یا 15 سال آینده نیاز به این‌گونه بازسازی و مرمت نداشته باشد.

با هماهنگی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی و تمامی دستگاه‌های اجرایی در نظر داریم تا پایان سال جاری، بازار مرمت‌شده را در اختیار گردشگران قرار دهیم و بازار تبریز را به قطب گردشگری در تبریز 2018 مبدل سازیم.

در این میان، همکاری شهرداری منطقه 8 نیز برای میراث فرهنگی و شهرداری تبریز بسیار مؤثر بوده و در بازدید روز چهارشنبه با شهردار منطقه 8 از بازار تبریز قرار شد اقدامات دیگری را با همکاری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به انجام برسانند.

دومین بحث، بسته بودن بازار است که بارها با اتحادیه‌ها و خانه صنعت، معدن و تجارت جلسه گذاشته و این موضوع را مطرح کردیم که بازاریانی که همیشه نقش‌آفرین اقتصاد در استان بودند، در زمان حضور گردشگران یا مسافران نوروزی، مغازه‌های خود را تعطیل کرده و یا در صورت باز بودن، عده کمی از آنها باز می‌باشد، درصورتی‌ که گردشگران داخلی و خارجی، بازار تبریز را به‌عنوان نماد ارزشمندی در این شهر می‌شناسند.

یکی دیگر از مسائل مهم برای این شهر در رویارویی با تبریز 2018، بحث سدمعبر در شهر است که بر عهده شهرداری تبریز است و باید شهرداری به آنها رسیدگی کند؛ موضوعی که بارها در مکان‌هایی مشاهده‌ شده است که افراد برای نگهداری وسایل خود در انبارهای مخصوص، از حیاط‌ها و یا محیط خارجی پاساژها استفاده می‌کنند که لازم است در این مورد نیز اقداماتی جهت جلوه‌‌بخشی به بازار تبریز رخ دهد.

ما در نظر داریم تا فضاها خالی تیمچه‌ها یا بعضی از پاساژهای سرپوشیده را به رستوران یا قهوه‌خانه سنتی تبدیل کنیم تا فضایی زیبا را به محیط بازار اضافه کنیم، با همکاری شهردار منطقه 8 تبریز در نظر داریم تا در این محیط‌ها از کافی‌شاپ‌های مجلل و یا رستوران‌های شیک استفاده کنیم تا علاوه بر تکمیل فضای داخلی پاساژ، نمای خوبی را به جلوه بازار تبریز اضافه نماییم.

آناج: با توجه به کمبود سرویس‌های بهداشتی در منطقه بازار، چه اقداماتی برای تامین نیازهای بازار در دستور کار قرار داده‌اید؟

احداث تعداد 52 مجموعه سرویس بهداشتی در دستور کار قرارگرفته که امیدواریم بعد از تصویب در شورا، ساخت این مجموعه‌ها آغاز شود؛ اما بازاریان محترم در مورد سرویس‌های بهداشتی تعداد 56 مورد سرویس بهداشتی مجهز را در اختیار مردم قرار دادند تا آنها نیز از این قابلیت‌ها استفاده کنند.

در کنار این موارد با هماهنگی‌های صورت گرفته با خدمات شهری و شهرداری منطقه 8 تبریز، قرار است 5 مورد از 52 مجموعه سرویس بهداشتی را در منطقه بازار قرار گیرد تا تعداد زیادی سرویس بهداشتی مجهز در اختیار بازاریان و گردشگران در تبریز 2018 قرار گیرد.

متأسفانه کمبود سرویس‌های بهداشتی بسیار به میراث فرهنگی گزارش می‌شود و ما بارها از سوی بازاریان و سایر قشرها این گزارشات را شنیده‌ایم که باید چاره‌ای اساسی در این مورد اتفاق افتد و این کمبود به‌کلی خاتمه یابد.

آناج: وضعیت رستوران‌ها و هتل‌ها تبریز را برای رویداد فرهنگی تبریز 2018 چگونه ارزیابی می‌کنید؟

گلایه معاون سیاسی امنیتی استاندار در مورد هتل‌ها و رستوران‌ها در آخرین جلسه برگزار شده برای تبریز 2018 به‌جا بود و امروز در تبریز میهمان‌هایی هستند که از خدمات هتل‌ها و رستوران‌ها استفاده نمی‌کنند و در شب‌ها را در پارک‌ها یا فضای سبز به سر می‌برند؛ اصلی‌ترین دلیل این معضل، بالا بودن نرخ خدمات در استان و به‌خصوص در تبریز است.

اکثریت خدمات شهری اعم از هتل‌داری، رستوران‌داری و سایر خدمات، با قیمت بسیار بالایی اداره می‌شوند و اگر نیم نگاهی به کشور همسایه ترکیه که اسلامی است، کنیم، مشاهده خواهیم کرد که قیمت اقامت هتل‌های 5 ستاره آن کشور به‌مراتب کمتر از کشور ایران بوده یا غذایی در اختیار فرد قرار داده می‌شود، مبلغ کمی نسبت به تبریز خواهد داشت که متأسفانه این موضوع تنها در مورد تبریز صدق نمی‌کند و بسیاری از شهرهای تبریز درگیر این معضل هستند؛ برنامه‌ریزی کردیم که حداقل در این سال قیمت را پایین آورده و در اختیار مجموعه گردشگران خارجی و داخلی قرار دهیم و این موضوع حتی در میراث فرهنگی کشور نیز مطرح است و در نظر است تا هرچه زودتر این اقدام در کشور و به‌خصوص در تبریز که به‌عنوان پایتخت کشورهای اسلامی مطرح است، عملی شود.

باید وضعیت هتل‌ها در زمان‌های شلوغ و غیر شلوغ باید در نظر گرفته شود تا دیدگاه حرفه‌ای به صنعت هتل‌داری و رستوران‌داری انجام شود، تبریز 2018 این دیدگاه را برای ما آماده کرده است که چارچوب دیدگاه حرفه‌ای را شناخته و در زمینی که باید در آن بازی حرفه‌ای مورداستفاده قرار گیرد، بازی آماتور را انجام ندهیم.

اخیراً مجمع فعالین صنف گردشگری را آغاز کردیم که در این انجمن، قشری مسافران هتل را تأمین کرده، هتل‌ها تخفیف‌های لازم را مبذول کنند و با خدمات شهری سوبسید‌هایی را در اختیار مسافران قرار دهیم تا صنف اقتصادی گردشگری در تبریز 2018 عملیات خود را به نحو احسن آغاز کنند.

از سوی دیگر در نظر داریم سمینارهای اجرایی در شهرها را در تمامی فصول برپا سازیم، اگر نگاهی به سایر کشورها صورت گیرد مشاهده خواهد شد که تمامی سمینارها در نیمه اول سال برگزار می‌شوند ولی ما در نظر داریم با تقسیم‌بندی و زمان‌بندی صحیح این سمینارها را در تمامی سال 2018 اجرایی و برگزار کنیم.

آناج: چه برنامه‌ای برای ارگ‌علیشاه در نظر گرفته‌اید و آیا تا شروع تبریز 2018، ارگ در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت یا خیر؟

مجموعه‌ی تاریخی ارگ علیشاه، مجموعه تاریخی بوده و محدوده‌ی قانونی مصوبی داشته و در سال 1357 این قانون مصوب شده است و این مجموعه نماد مقاومت مردم آذربایجان است و به‌نوعی یکی از میراث گران‌بها برای مردم آذربایجان به شمار می‌رود و برای ما وظیفه است که با توجه به ملی شدن این مجموعه، از آن حفاظت و صیانت کنیم.

مسئولیت حفاظت از این مجموعه تاریخی بر عهده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است و قانون بر این اصل است که مرجع تشخیص، دیدگاه سازمان میراث فرهنگی بوده و باید در این خصوص میراث فرهنگی ارائه نظر دهد؛ خوشبختانه توانستیم از پژوهشگاه ملی کشور چندین نفر برای ارائه نظر به تبریز آوریم که در این مورد هم شورای فنی و راهبردی استانی و هم شورای فنی کشوری که در این اساس شورای فنی کشور، با توجه به نظر کارشناسان باید نتیجه نهایی را اعلام کرده تا در این اساس پیش رویم.

در این راستا، بنیاد مصلی تصمیم به کف‌سازی گرفته بود که بعد از توضیح نقشه‌ها در تهران، مجوز کف‌سازی را دریافت کردند و یکی از محل‌های گردشگری توریسم این مجموعه می‌باشد که سعی داریم این مجموعه را به پایان برسانیم و در کنار آن از خانه فتح‌الله زاده استفاده کنیم تا با مرمت این دو مجموعه آماده بازدید گردشگران در تبریز 2018 باشد.

آناج: وضعیت اطلاع‌رسانی تبریز 2018 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آن‌گونه که بایدوشاید برای تبریز 2018 اطلاع‌رسانی و تبلیغات صورت نمی‌گیرد و اصلی‌ترین مدیریت تبلیغات با شهرداری تبریز بوده و با مسئولیت حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی انجام می‌شود و در این میان زیرمجموعه‌های دیگری اعم از صداوسیما و سایر دستگاه‌های اطلاع‌رسانی مشغول فعالیت‌اند.

در این کمیته، باید در سه جهت داخلی، ملی و فراملی تبلیغات و اطلاع‌رسانی صورت گیرد و تا به‌اندازه‌ای در این حوزه فعالیت کردند، ولی نیازمند فعالیت بیشتر در این زمینه‌ها است، که در این اساس باید اقدامات استانی در سطح استان و اقدامات ملی و فراملی در تهران صورت گیرد؛ شبکه‌های ملی و مستند را در سطح شبکه‌های تلویزیونی در دست اقدام قرار گیرد.

خوشبختانه اقدامات تنگاتنگی با صداوسیما آذربایجان شرقی داشته‌‌ایم ولی باید تبریز را به تبریز نشناخته و تبریز را به دنیا بشناسانیم؛ چراکه این رویداد فراملی است، دو موضوع تبریز 2018 و جام‌جهانی مسکو است که در این سال رخ خواهد داد؛ در این راستا برنامه شب فیروزه‌ای که در تبریز برگزار خواهد شد و قرار است این برنامه از شبکه 5 سیما به نمایش گذاشته شود.

تبریز 2018 از سال 2015 در نیجریه در همایشی تصویب شد که 5 شهر در 5 کشور به‌عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در جهان معرفی شوند، اولین شهر، شهر قدس از فلسطین، دومین، شهر کنیه از ترکیه، سومین، مدینه از عربستان، چهارم که سال 2018 است، تبریز از ایران و پنجمین، شهر باکو از جمهوری آذربایجان ست.

قرار شد این روند ادامه یابد و اگر قرار شود دوباره این روند ادامه پیدا کند، بعد از 57 سال، دوباره نوبت به جمهوری اسلامی ایران خواهد رسید، برای همین این امر برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و باید به این امر توجه اساسی شود، در حوزه گردشگری ذاتاً این وظیفه به گردن سازمان میراث فرهنگی بوده و بعد از ابلاغ دستور تبریز 2018 از تهران، استاندار آذربایجان‌شرقی ستاد رسیدگی به تبریز 2018 را تشکیل داد که این ستاد دارای چندین کمیته است که این کمیته درنهایت با تصویب اصلی هیئت‌وزیران، به‌صورت اساسی به تبریز ارجاع داده شد، پیشنهاد ارزشمند استاندار در حوزه برگزاری برنامه‌های کشوری در تبریز یکی از اقداماتی است که در حوزه تبریز 2018 امری مهم تلقی می‌شود.

تفکراتی که در بین مردم وجود دارد، تغییر جدی در تبریز در سال 2018 است که باید این تفکر در بین جوامع حذف شود؛ 2018 نقطه آغاز و سکویی برای پرتاب در عرصه مهندسی مجدد، بازنگری‌های اساسی و... است و نباید با شانتاژ توقعات مردم را زیاد کرد و خود مردم باید در این عرصه ورود پیدا کنند؛ برای انجام عملیاتی اعم از افزایش تعداد تخت‌های هتل‌آپارتمان‌ها نیازمند همکاری است؛ در مجموع مقداری از اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌صورت بلندمدت بوده و تعداد کثیری به‌صورت میان‌مدت به اتمام خواهد رسید.

آناج: سهم مردم را در این رویداد بزرگ چه میزان ارزیابی می‌کنید؟

تمامی این اقدامات، تنها 30 درصد موضوع بوده و 70 درصد آن را بخش خصوصی و مردم تشکیل می‌دهند، برای مثال چرا باید اصناف و کسبه‌های بازار تبریز در ایام عید با توجه به تقارن با تبریز 2018، در ایام عید مغازه‌های خود را تعطیل می‌کنند؟

میراث فرهنگی اقدام به انجام آموزش‌هایی کرده است که در زمان حضور گردشگر، این سازمان به‌صورت غیرمستقیم، 70 نوع شغل ایجاد می‌کند و در واقع نیازمند آموزش هستیم، در این میان، بحث بلدهای محلی، بحث رستوران، هتل‌ها و سایر شغل‌ها شروع‌شده است و یکی از مهم‌ترین اقدامات این سازمان، بحث استانداردسازی است که خوشبختانه اقدامات خوب و ارزشمندی در این جهت برداشته‌شده است.

گفت‌‌وگو از: محمدباقر نوری‌‌آوری

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • shahinnazari
    پاسخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۱۱:۰۶
    وظایف شما ایجاب میکند که به کار خود که 4 سال از ان غافل بودید بپردارید سرزنش کردن مردم و عدم انتظار معجزه از طرف شما بسیار منطقی و متین به نظر میرسد چون شما اهل کار نبوده و کارنامه تان بیانگر واقعیتی تلخ برای مردم تبریز میباشد
    2 + 0 -
  • آرازز
    پاسخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۱۸:۱۱
    هیچ بازاری احمقی پیدا نمیشه که در رونق کسب وکار مغازه رو ببنده وقتی در سایه دولت محترمه رکود هست خوب میکنه میبنده میره
    مسئولین استان ما به حقیقت بی کفایت هستند در غیر اینصورت یک خانم رو از تهران و در حضور استاندار دبیر 2018 نمیکردند
    از مواد مخدر گرفته تا احیا دریاچه لیاقت گرفتن بودجه رو نداشتید و فقط خودشیرینی بلدید عوضش دارایی پدر مردم رو درآورده ..
    کارتون شده : خواهد شد - میشود - امیدواریم بشود
    ال چکین یاخامیزدان
    2 + 0 -
نظر شما
  • 2
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •