فرم جذب خبرنگار - داخلی
بانک مهر اقتصاد
پارک دلفین باغلارباغی 2
قاصدک 24
برای بهسازی بازار تاریخی تبریز 20 میلیارد هزینه کرده‌‌ایم
  • 1396/04/25 11:42
  • 85667
شهردار تبریز عنوان کرد؛

برای بهسازی بازار تاریخی تبریز 20 میلیارد هزینه کرده‌‌ایم

شهردار تبریز از اجرای ۸ هزار مترمربع کف‌سازی و پیاده‌روسازی در محورهای مختلف بازار تاریخی خبر داد و گفت: در چهار سال گذشته، بیش از ۲ میلیارد تومان از سوی شهرداری منطقه ۸ تبریز صرف بهسازی، احیای جداره‌های تاریخی و احداث سردرب‌های بازار هزینه‌ شده‌است.

به گزارش آناج، صادق نجفی با اعلام این خبر اظهار داشت: بازار تبریز به عنوان اثر ثبت جهانی، از افتخارات هویت و تمدن تبریز و ایران است و قطعاً نقش مهمی در انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی داشته‌ است.

وی اضافه کرد: شهرداری تبریز، اگرچه متولی اصلی این اثر تاریخی نیست، اما در سال‌های اخیر، مطابق نظارت‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی، مرمت، بهسازی، تقویت بخش های تاسیساتی و خدماتی و ارتقای ایمنی بازار را در ردیف‌های دایمی بودجه لحاظ و پوشش داده‌است.

شهردار تبریز توضیح داد: عملیات کف‌سازی در بازار قیزبستی و قندفروشان، بازار حرم‌خانه و کفاشان، سرای گرجیلر و بازار حرمخانه، از جمله اقدامات شهرداری منطقه ۸ در بازار تاریخی تبریز بوده که جمعاً به وسعت ۸ هزار مترمربع، با سنگ‌های مقاوم و به صورت سازگار با فضای تاریخی بازار، اجرا شده‌است.

نجفی به  احداث سردرب‌های سنتی‌ در بازارهای باغمیشه، انجمن، صفی و قیزبستی اشاره و خاطرنشان کرد: احداث سردب‌ها، به منظور سامان‌دهی ورودی‌های بازار با طرح‌های سنتی و تاریخی متنایب با بازار، تکمیل شده و با اجرای طرح‌های ویژه نورپردازی، نقش المان پذیرنده در پیرامون بازار دارد.

وی مرمت جداره‌های تاریخی بازار اشاره کرد و افزود: متاسفانه عمده جداره‌های ارزشمند بازار، در اثر رطوبت، فرسودگی و نصب تابلوها و آگهی‌ها، مخدوش شده است؛ با این حال، شهرداری تبریز، احیای بافت تاریخی بازار را در دستور کار قرار داده و جداره‌های بازار صادقیه و راسته‌بازار قدیم را ترمیم کرده‌است.

شهردار تبریز اجرای طرح‌های کف‌سازی وجداره‌سازی در راسته‌بازار جدید و احداث سردرب‌های تیمچه امیر و بازار کفاشان را از برنامه‌های پیش‌ِ روی شهرداری تبریز در بازار خواند.

نجفی اظهار داشت: مجموعه اقدامات شهرداری تبریز در بخش‌های مختلف بهسازی، احیای جداره‌های تاریخی و احداث سردرب‌های بازار، هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد تومان داشته و کماکان از سوی شهرداری تبریز ادامه دارد.

وی با اشاره به این‌که ایمنی و آتش‌نشانی بازار، از دغدغه‌های مهم شهرداری تبریز است، اظهار داشت: به همین منظور، آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با تعبیه فلکه‌های ویژه اطفای حریق در محورهای تنگ و باریک بازار و همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی‌های ایمنی، تمام تلاش خود را برای جبران کاستی‌های ایمنی بازار به کار گرفته‌است.

شهردار تبریز در عین حال، متذکر شد:  شرایط ساختاری بازار به همراه انشعابات فرسوده و دپوی کالاهای اشتعال‌زا، بازار تبریز را در عین شکوه و زیبایی، از حیث خطیرپذیری، آسیب‌پذیر کرده‌است؛ شهرداری تبریز بارها در این خصوص هشدارهای لازم را داده اما متاسفانه، فقدان رویه یکپارچه، مانع از تاثیرگذاری این تذکرات شده است.

نجفی با اشاره به این‌که بازار تبریز در یک سال گذشته ۲۶ بار طعمه حریق شده است، یادآور شد: خوشبختانه تمام این اتفاقات با حضور به موقع، آتش نشانان ختم به خیر شده اما ابعاد و گستره حریق، در هر حادثه‌ای ممکن است، غیرقابل‌پیش‌بینی باشد.

وی با اشاره به این‌که بازار تاریخی تبریز، باید جهت گیری جهانی داشته باشد، گفت: این رویکرد، نیاز مبرم به همکاری کسبه بازار و هماهنگی بین عموم دستگاه‌های تاسیساتی و خدمات‌رسان، میراث فرهنگی و شهرداری دارد.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • SHAHINNAZARI
    پاسخ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۵۸
    بارها تذکر دادیم اقای محترم مردم تبریز نادان نبوده بلکه نجیب هستند گفته ها و اعمال و کارنامه شما مصداق بارز عوامفریبی میباشد
    0 + 0 -
نظر شما
  • 1
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •