بانک مهر اقتصاد
پارک دلفین باغلارباغی 2
قاصدک 24
فرم جذب خبرنگار - داخلی
جولان اجناس خارجی با قیمت‌هایی هنگفت در مراکز خرید تبریز/ مجتمع‌هایی که خریداران را سرکیسه می‌کنند
  • 1396/04/21 10:44
  • 85298
آناج گزارش می‌دهد؛

جولان اجناس خارجی با قیمت‌هایی هنگفت در مراکز خرید تبریز/ مجتمع‌هایی که خریداران را سرکیسه می‌کنند

مراکز تجاری تبریز به پاتوق ثروتمندان شهر تبدیل شده تا به جای خرید جنس ایرانی، کالاهای خارجی را تهیه کنند و اینگونه سیاست‌‌‌های اقتصاد مقاومتی اجرا شود!

گروه اقتصادی آناج: تبریز یکی از قطب‌‌‌های مهم اقتصادی و صنعتی کشور است. این شهر از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم یکی از مراکز خرید و فروش کالا بوده و دلیل این امر به خاطر وجود بازار بزرگ تبریز به عنوان تنها بازار مسقف آجری جهان می‌‌‌باشد که به شهرت شهر اولین‌‌‌ها افزوده است. بازار تبریز از تیمچه‌‌‌ها و سراهای مختلف تشکیل یافته و در آن انواع کالا مانند طلا، فرش، کفش، کیف، پوشاک و لوازم خانگی با قیمت‌‌های مناسب وجود دارد.

در چند سال اخیر مراکز خرید برزگ، مدرن و مجهز در نقاط مختلف کلانشهر تبریز ساخته شده است که به نظر می‌‌رسد این مراکز رقیب جدی بازار سنتی تبریز شده‌‌اند. بر خلاف بازار که اغلب کالاهای وطنی با قیمت‌‌‌های مناسب و کیفیت قابل قبول در آنجا به فروش می‌‌رسد، در مراکز خرید الگو گرفته شده از دنیای غرب اما این گونه نیست و نمی‌‌توان در این مراکز کالای ایرانی پیدا کرد.

هرچه هست اجناس ترکیه‌‌‌ای، آلمانی، اسپانیایی و ...با قیمت‌‌های درشت خودنمایی می‌‌کنند و با رنگ‌‌ها و مدل‌های مختلف دل هر خریداری را می‌‌برند. سوالی که در اینجا به ذهن آدمی خطور می‌‌کند و می‌‌تواند دغدغه جدی باشد این است که آیا با گسترش مراکز خرید مدرن بازار سنتی کارکرد و محوریت خود را در آینده از دست خواهد داد.

 به عنوان نمونه به چند مرکز خرید بزرگ اشاره می‌‌شود: در مرکز خرید اطلس در منطقه نگین پارک ولیعصر احداث شده و یکی از مراکز خرید بزرگ تبریز می‌‌باشد و ۱۸ طبقه است. این مرکز خرید دارای ۱۶۰ واحد تجاری، هایپرمارکت، کافی شاپ، شهربازی سرپوشیده، سالن مراسم و … می‌‌باشد.

مرکز خرید برج شهر در بلوار ۲۹ بهمن واقع شده است و شامل ۱۰۰ واحد تجاری و کافی شاپ و رستوران می‌باشد. این مرکز خرید بصورت مارپیچ شیبدار ساخته شده است بطوری که با طی مسیر به طبقات بالاتر هدایت می‌‌شوید. مرکز خرید برج بلور که بلندترین و مدرن ترین برج کلانشهر تبریز است دارای فروشگاه‌‌های متعدد بوده و در منطقه آبرسان واقع است.

یکی دیگر از مراکز خرید تبریز مجتمع ستاره باران می‌‌باشد که به نوعی مشابه لاله پارک احداث شده است. این مرکز خرید در ۶ طبقه اجرا شده که دارای سه طبقه تجاری و یک طبقه هایپر مارکت، دو طبقه  پارکینگ و طبقه مادر و کودک و شهر بازی سرپوشیده می‌‌باشد.

مجتمع لاله پارک یکی دیگر از مراکز بزرگ خرید است که در میدان شهید فهمیده قرار دارد و بسیار شیک و مدرن در 5 طبقه ساخته شده است و 120 فروشگاه دارد که مارک‌های اصل ترکیه را می‌فروشند. در هر طبقه برندهای مشهور ترکیه نمایندگی فروش دارند در طبقه زیر زمین این مرکز تجاری فروشگاه زنجیره‌‌ای قرار دارد و طبقه آخر مرکز نمایندگی غذاخوری‌‌ها و رستوران‌‌های خوشنام تبریز استبه طوری کلی می‌‌توان گفت در لاله پارک مجموعه‌‌ای از خرید و تفریح و تغذیه را می‌توانید تجربه کنید.

سبک زندگی مردم نشان می‌‌دهد که متاسفانه و به دلایل گوناگون از جمله وجود همین مراکز خرید مدرن که در سطور بالا عنوان شد، مصرف کالاهای خارجی روند فزونی به خود گرفته و این عادت علاقمندی به اجناس ترکیه‌‌ای، کره‌‌ای و یا اروپایی در بین مردم نهادینه شده است و بازار از این جناس اشباع شده و کمر تولید کننده ایرانی را خم نموده است به طوری که رهبر معظم انقلاب با نگرانی و نارضایتی از این وضعیت مصرف تولیدات داخلی را یک فریضه دانسته و از مردم خواسته‌‌اند که تنها کالاهای ایرانی مصرف کنند تا چرخ اقتصادی و صنعتی کشور بچرخد.

به هر حال مراکز خرید بزرگ شهر تبریز به مکانی برای جولان اجناس خارجی تبدیل شده‌‌اند و کالاها متناسب با نیاز و ذائقه خریدار عرضه و به فروش می‌رسند. این مراکز با بهترین امکانات رفاهی و توام با جذابیت بصری ساخته شده‌‌اند تا انسان تنوع طلب امروزی را وسوسه کنند تا برای یک بار هم که شده از این مراکز دیدن و یا خرید کنند.

به هر حال مسئولان شهری باید پاسخ دهند چه لزومی داشته است که این ده‌ها مرکز خرید با هزینه و سرمایه گذاری هنگفت در تبریز احداث شوند و اصولا این مراکز با چه رویکرد و اهدافی ایجاد شده‌اند، چرا پول و سرمایه‌هایی که برای احداث این مراکز هزینه شده و یا برای واردات و فروش کالاهای خارجی صرف می‌شود در چرخه تولید و اشتغال به کار گرفته نشده است.

آیا جز این است که با احداث مراکز خرید، خودمان آگاهانه یا ناآگاهانه، هم مبلغ و فروشنده کالای ساخت خارجی‌ها و هم باعث خروج ارز از کشور و تعطیلی واحدهای تولیدی شده‌ایم؟ به طور یقین تبلیغ و عرضه کالای خارجی در این مراکز ترویج مصرف گرایی و تجمل پرستی است و هیچ سنخیتی با سیاست های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری ندارد.

گزارش از: طاهر خیری

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •