نقش پررنگ شبکه‌های ترکیه‌‌‌ای در کمرنگی حجاب و حیا/ بدحجابی، برخورد سلبی یا کار فرهنگی؟
  • 1396/04/21 09:12
  • 85291
زنگ هشدار چندین ساله و مسئولان خواب‌زده؛

نقش پررنگ شبکه‌های ترکیه‌‌‌ای در کمرنگی حجاب و حیا/ بدحجابی، برخورد سلبی یا کار فرهنگی؟

صدها شبکه هر روز تولید محتوا می‌کنند تا انحطاط اخلاقی، خیانت، روابط جنسی نامشروع و ابتذال را عادی جلوه دهند.

گروه اجتماعی آناج/طاهر خیری: طرح عفاف و حجاب در سال 84 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که به موجب آن 26 دستگاه اجرایی موظف شدند اقداماتی را در جهت تحقق این طرح انجام دهند. سیاست‌ها و راهکارهای این طرح در 16 بند به تصویب رسیده که مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین آن در اولویت قرار گرفتن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی است.

یکی دیگر از سیاست‌های این طرح، ابلاغ روش‌های اجرایی و تعیین ضوابط و هنجارهای روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش‌های رسمی و اداری کشور است. همچنین وظیفه نظارت بر رعایت حریم حجاب و عفاف در سازمان‌های دولتی و عمومی و نظارت و تاکید بر ضرورت رعایت سادگی و پوشش و فرم‌های اسلامی و حضور ساده و بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آرایش در محیط کار از دیگر سیاست‌ها و اهداف این طرح است.

در حالی سال‌ها از تصویب طرح عفاف و حجاب سپری شده است که این طرح فراموش شده و نهادهای فرهنگی از اجرای آن غفلت کرده‌‌‌‌‌‌اند. به هر حال اجرای طرح عفاف و حجاب به منزله بگیر و ببند و یا گشت ارشاد نیست چرا که برخورد سلبی با موضوع حجاب نتیجه معکوس به همراه دارد و مردم به خصوص جوانان را نسبت به حجاب بدبین می‌‌‌‌کند.

به نظر می‌‌‌رسد زنان و مردان باید به این باور قلبی برسند که حجاب نه تنها محدودیت نیست بلکه مصونیت برای فرد ایجاد می‌‌کند. حجاب یک امتیاز و جاذبه برای شخصیت فرد است نه دافعه، داشتن حجاب به خصوص برای زنان باعث می‌‌‌شود آنان از نگاه‌‌های آلوده در امان بمانند و همچنان در صراط مستقیم گام بردارند.

واقعیت این است که برخورد قهری و امنیتی کردن جامعه در مبارزه با بدحجابی اثربخش نیست و اثرات سوئی دارد. باید با ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر و در پیش گرفتن رویکرد فرهنگی و اقناعی حجاب را در جامعه نهادینه کرد. البته منظور این نیست که با حرمت شکنان ارزش‌‌‌های اسلامی و انقلاب که حاصل خون شهداست مماشات کرد و بی‌‌‌تفاوت بود بلکه باید به جای پاک کردن صورت مساله و مبارزه با معلول‌‌‌ها به جستجوی علت‌‌های بد حجابی و مظاهر فساد رفت و مساله را به صورت ریشه‌‌‌ای حل نمود.

سست شدن بنیان خانواده و نزول ارزش‌های اخلاقی، راهیابی ماهواره و شبکه‌‌های اجتماعی به درون خانه‌‌‌ها و انباشته شدن بازار ایران از اجناس ترکیه‌‌‌ای و ... زنگ هشداری است که از سال‌ها پیش به صدا در آمده است و متولیان فرهنگی کشور باید از خواب غفلت بیدار شده و به مهندسی فرهنگی جامعه بپردازند.

تحلیل محتوای برنامه‌‌‌‌های شبکه‌‌های ماهواره‌‌ای نشان می‌‌دهد که این شبکه‌‌ها به دنبال فروپاشی نهاد خانواده‌‌های ایرانی هستند و می خواهند اعمال مذموم و ناپسندی چون خیانت زن به شوهر و البته شوهر به زن، عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج، ترویج فمینیسم و شیطان پرستی و ... را در بین مردم امری عادی جلوه دهند.

برنامه‌‌های متنوع شبکه‌‌های ترکیه ای از یک طرف و اشتراکات زبانی و فرهنگی از طرف دیگر باعث شده است این شبکه‌ها به راحتی به درون خانه‌‌های ما راه یابند و مخاطبان بسیاری را ساعت‌‌ها پای تلویزیون بنشانند و ارزش‌‌ها، آداب و رسوم وسبک زندگی‌‌شان را در جامعه ما درونی کنند. این امر به تدریج با رسوخ فرهنگ غرب بنیان خانواده مناطق آذری نشین کشور را سست و عفاف و حجاب را کمرنگ می‌‌کند.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •