بانک مهر اقتصاد
پارک دلفین باغلارباغی 2
فرم جذب خبرنگار - داخلی
قاصدک 24
دیوار تبلیغات آژانس‌های مسافرتی روبروی صنعت گردشگری داخلی/ مردم طلا را ول کرده‌‌اند و در پیِ نقره‌‌ی فرنگی‌‌اند
  • 1396/04/20 13:53
  • 85234
گزارش آناج از بازار داغ تورهای خارجی؛

دیوار تبلیغات آژانس‌های مسافرتی روبروی صنعت گردشگری داخلی/ مردم طلا را ول کرده‌‌اند و در پیِ نقره‌‌ی فرنگی‌‌اند

آژانس‌‌های مسافرتی تمام توان خود را بر تورهای خارجی گذاشته‌‌اند بی‌خبر از اینکه تورهای داخلی در حال رکود است.

گروه اجتماعی آناج: چند سالی است که در سایه ضعف تورهای داخلی در جذب گردشگر بازار تورهای خارجی رونق چشمگیری دارد. بازار تورهای خارجی آن قدر داغ شده است که خیلی‌‌ها رفتن سفر چند روزه از تبریز به جزیره‌ای دور افتاده را برای خود داشتن کلاس بالا دانسته و بر جاذبه‌های گردشگری کشور خود ترجیح می‌دهند.

این روزها با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی پردرآمدترین و شلوغ ترین روزهای کاری آژانس‌‌ها سپری می‌‌شود؛ در این میان خلق و خوی اشرافی‌‌‌گری و سبک جدیدی از تفریح و زندگی در بین برخی اقشار جامعه شکل گرفته که بی‌‌تاثیر از رونق گرفتن بازار تورهای خارجی نیست و برای عده‌‌ای بیشتر عنوان مسافرت‌‌های خارجی اولویت و اهمیت دوچندانی دارد تا اینکه بخواهند به گردشگری بر مبنای جاذبه‌‌های تفریحی، تاریخی و ... بپردازند.

از آنجایی که قیمت تورهای خارجی تقریبا با تورهای داخلی چندان تفاوتی ندارد مردم ترجیح می‌‌دهند مبلغی که برای سفر داخلی هزینه می‌‌کنند را خرج مسافرت خارجی نمایند. حال بماند که این روند موجب چشم و هم چشمی‌ها و رواج خلق و خوی اشرافی‌‌گری و تجمل‌‌گرایی شده است.

دفاتر گردشگری بیشتر سعی در تبلیغ و جذب بازار برای تورهای خارجی دارند. مقاصدی همچون روسیه، باکو، هند، مالزی، آنکارا، دبی، ایروان که شاید به چشم اندازهای موجود کشور هم نرسد، این‌‌ها تبلیغاتی است که بر در و دیوار آژانس‌‌ها به چشم می‌‌خورد و قاعدتا مردم هم با دیدن آن‌‌ها وسوسه سفر می‌‌شوند. به راحتی می‌‌توان گفت که کسانی که این مقاصد را برای سفر انتخاب می‌‌‌کنند برای یک بار در عمرشان به مناطق دیدنی کشور خود نرفته‌‌‌اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی، گردشگری ایران رتبه دهم جاذبه‌‌‌‌‌‌‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارد اما ضعف گردشگری داخلی بیشتر در خواب و رکود به سر می‌‌برد و سوء مدیریت یکی دیگر از عوامل گریز علاقه مندان به گردشگری در صرف وقت و هزینه برای ایران گردی به شمار می‌‌‌‌رود.

شاید فراهم نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران را عملی دیگر برای زمین گیر شدن گردشگری داخلی و بی رغبتی ایرانیان در این حوزه بیان کرد. در کنار این‌‌‌ها می‌توان به عوامل ضعف در صنعت هتل داری، ساخت هتل و دیگر صنایع جانبی سدی دیگر در مسیر توسعه صنعت گردشگری داخلی ایران به شمار آورد که این کمبود امکانات رفاهی ،اقامتی و نبود زیرساخت های مناسب فرار مسافران را رقم می‌‌زند.

شواهد نشان می‌دهد که تمرکز آژانس‌‌‌‌‌های گردشگری بیشتر بر روی گردشگری خارجی می‌‌‌‌باشد، در واقع گردشگری داخلی از طریق آژانس های مسافرتی چندان فعال نیست و آن میزانی هم که مردم ایران گردی می‌‌کنند با خودروهای شخصی خودشان است همه این عوامل دست به دست هم داده‌‌اند تا پای گردشگری داخلی لنگ بماند.

باید دفاتر خدمات گردشگری به همان میزان که تمرکز خود را بر روی تبلیغ تورهای خارجی گذاشته‌‌اند جاذبه‌‌های گردشگری داخلی را نیز تبلیغ کنند اما متاسفانه اقدام قابل توجهی برای معرفی جاذبه‌‌های گردشگری استان‌های مختلف و توسعه فعالیت‌‌های تورهای داخلی انجام نمی‌شود.

گزارش از: آناهیتا رحیمی

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •