قاصدک 24
پارک دلفین باغلارباغی 2
فرم جذب خبرنگار - داخلی
بانک مهر اقتصاد
سازی که به هزار نوا، نواخته می‌شود
  • 1396/04/21 09:51
  • 85194
مسئله‌ی حجاب با 26 متولی؛

سازی که به هزار نوا، نواخته می‌شود

مسئله‌ی حجاب و عفاف که دامن‌گیر جوانان عفیف این مرز و بوم گشته، با وجود 26 متولی همچنان به حال خود رها شده است.

گروه فرهنگی آناج: هفته‌ی حجاب و عفاف فرصت مغتنمی است تا واکاوی جریان خزنده و اثرگذار علیه غفت دختران و پسران نوجوان و جوان صورت گیرد، روندی که از اوایل دهه‌ی هفتاد آغاز شده و در سال‌های اخیر با سرعتی فزون‌تر در حال پیشروی است. جامعه شناسان و کارشناسان حوزه‌ی فرهنگی نیز باید با نگاهی منطقی فرایند این بحران اجتماعی را مورد بررسی قرار داده و برآیند جلسات را نه صرفا برای تکمیل فرمالیته صورتجلسات بلکه برای روانه کردن در بازار مد و پوشاک مورد عنایت قرار دهند. زیرا غفلت سی و چند ساله در این عرصه عملا کشور را به میدانی بدون رقیب برای طراحان و مدلینگ‌های غربی مبدل ساخته و کمتر صدایی در خصوص جریان ارزشمند انقلابی طراحی پوشاک و لباس اسلامی به گوش رسیده است.

هر روز نسبت به جوانان بیگانه‌تر می‌شویم

یکی از مشکلات اساسی جامعه ما این است که می‌خواهیم نسل جوان که تاثیرپذیری مضاعفی از رسانه‌های نوین همچون ماهواره و اینترنت را دارد، با منطقی متعلق به ده‌های قبل نسبت به احکام و معارف دینی آشنا ساخته و بخش قابل توجهی از آنها را با اندیشه‌های راستین اسلام همراه سازیم.

 این امر در حالی صورت می‌گیرد که سخن گفتن با زبان نسل جوان امروز را نمی‌دانیم و هر روز نسبت به دنیای آنها بیگانه‌تر می‌شویم، لذا در بسیاری از تدابیر خود نتیجه‌ی معکوس را دریافت می‌کنیم.

سازی که به هزار نوا، نواخته می‌شود

عدم وجود مدیریت واحد که بتواند دستگاه‌های متولی در این مسئله را هماهنگ سازد و هدف‌گذاری معینی برای بهبود وضعیت داشته باشد، آسیب دیگری بود که اثرگذاری هجمه‌های فرهنگی غرب را تشدید نمود. اگر پازل‌های اثر گذاری چون سینما، تلوزیون، تئاتر، حوزه‌های علمیه، آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها که ارتباط مستقیم با جوانان و خانواده‌های ایشان در امر آموزش دارند، در کنار هم چیده شوند پاسخ واضحی بر این آشفته بازار پیش آمده داده خواهد شد.

الگوهای معرفی شده توسط هر کدام از اینها اختلافی فاحش و گاه 180 درجه‌ای با دیگری دارد؛ سینما از سویی آرایش‌های غلیظ بازیگران، لباس‌هایی فاقد تعریف پوشش اسلامی و روابط آزاد بین محارم را در طی سالها دستمایه‌ی فروش گیشه‌ی خود قرار داد و تلوزیون زنان محجه و چادری را افرادی از طبقه‌ی تهیدست و بزهکار نشان داد، از آن سو در تئاتر حریم‌ها به سان آب خوردن در هم شکسته شد و ارتباطات فیزیکی و دیالوگ‌های مورد دار به راحتی در روی صحنه به اجرا در آمد. مدارس در خوابی زمستانی، تنها به علم دانش‌آموزان بها داد و دانشگاه‌ها محلی آرمانی برای رسیدن دختران و پسران به جنس‌های مخالف قلمداد گردید... در این آشفته بازار البته جریانی موثر و قدرتمند که بتواند کشور را تحت تاثیر قرار دهد از سوی مراکزی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و حوزه‌های علمیه دیده نشد.

جوانان طعمه‌ی بی دفاع در برابر غرب

در طی بیش از سه دهه گذر از انقلاب شکوهمند اسلامی جای تاسف دارد که به خاطر غفلت و بدفهمی مسئولین کار به جایی برسد که جوان نسل سوم و چهارمی همچون طعمه‌ای در برابر رسانه‌های باطل قرار گیرد و روح و فطرت پاکش دچار آلام گردد. جوانی که نه از منظر معارف اسلامی آگاه گشته و نه پوشاک اسلامی را به وفور و با قیمت‌های مناسب در دسترس داشته، اکنون باید در برابر سیل انتقادات به پوشش و رفتارش پاسخگو باشد.

فقط شعار می‌دهیم

متاسفانه علی رغم آگاهی مسئولین نسبت به تمامی این امور همگی در سکوتی کشنده فرورفته‌اند و بدون اندیشه برای آینده‌ی جوانانی که عفت و پاکی خود را در فضای حقیقی و مجازی از دست می‌دهند، به بهانه‌های واهی آب را گل آلود می‌کنند تا کم‌کاری های خود را از معرض انتقاد دلسوزان دور نگه دارند.

این هفته نیز همچون تمامی ایام سال می‌آید و می‌گذرد تنها در این بین بنرها و پوسترهایی برای نمایش دغدغه‌ی عفت و حجاب مردان و زنان چاپ می‌شود و در بهترین حالت برنامه‌هایی ویژه ی محجبه‌ها برگزار گردد. بی آنکه دردی از جوان امروزی دوا کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •