علاقه‌ام به هنر را دیر کشف کردم/ در ایران نگاه مناسبی به هنر انیمیشن وجود ندارد
  • 1396/03/29 13:21
  • 82791
کارگردان انیمیشن تبریزی در گفت‌وگوی تفصیلی با آناج مطرح کرد؛

علاقه‌ام به هنر را دیر کشف کردم/ در ایران نگاه مناسبی به هنر انیمیشن وجود ندارد

کارگردان انیمیشن تبریزی گفت: علاقه ام به هنر را دیر کشف کردم و این علاقه را به واسطه مطالعه کتاب ها و نشریات مختلف با هنر و ادبیات کشف کردم.

گروه فرهنگی آناج: تحریریه‌ی خبر آناج در نظر دارد دوشنبه‌ی هر هفته گفت‌وگویی با کارگردان‌ها، بازیگران‌ تئاتر و فیلم و انیمیشن آذربایجان‌شرقی به منظور معرفی هنرمندان ترتیب دهد، در سومین گام با محمد زارع کارگردان تبریزی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

علاقه‌‌ام به هنر را دیر کشف کردم!

آناج: لطفا خودتان را برای خوانندگان آناج معرفی کنید؟

بنام خدا، محمد زارع هستم متولد سال 65 در شهر تبریز. دوران ابتدایی را در دبستان استاد جعفری، دوران راهنمایی در مدرسه سلمان فارسی و متوسطه را در دبیرستان خوارزمی سپری کردم. لیسانس کارگردانی انیمیشن دارم. علاقه‌ام به هنر را دیر کشف کردم. در تمام مقاطع تحصیلی جزو شاگردان نمونه مدرسه بودم تا جایی که در مقطع دبیرستان در المپیاد زیست شناسی حائز رتبه کشوری شدم و تصورم بر این بود که آینده شغلی‌ام در زمینه زیست شناسی یا پزشکی رقم خواهد خورد.

تا اینکه به واسطه مطالعه کتاب‌ها و نشریات مختلف با هنر و ادبیات آشنا شدم. این علاقه با تماشای فیلم‌ها و انیمیشن‌های مختلف رفته رفته شکل جدی‌تری به خود گرفت. سال 85 از فراخوان دوره فیلم سازی انجمن سینمای جوانان دفتر تبریز که آن موقع  در طبقه بالای سینما قدس واقع بود مطلع شدم. شرکت در این دوره اتفاق بسیار مثبتی برای آشنایی بیشتر با سینما بود. با دوستان و اساتید زیادی ارتباط گرفتم که بعدها به همکاری و تولید اثر در این حوزه منجر شد. سال 88 به واسطه یکی از دوستان با واحد انیمیشن صدا و سیما تبریز آشنا شدم و حس کردم علاقه بیشتری به انیمیشن دارم. در دو پروژه انیمیشن این واحد به عنوان انیماتور حضور داشتم. این پروژه‌ها به صورت دوبعدی تولید شدند. اوایل سال 90 با توجه به علاقه‌ای که به تکنیک استاپ موشن داشتم با همفکری و همکاری چند نفر از دوستان تصمیم به تجربه و تولید اثری کوتاه با این تکنیک به اسم "دخترک آت آشغالی" گرفتیم.

تولید این اثر دو سال طول کشید و پس از تولید موفقیت کم نظیری در جشنواره های داخلی و خارجی به دست آورد. 150 حضور بین المللی و کسب 34 جایزه از جمله این موفقیت‌ها به حساب می آید. پس از دخترک آت آشغالی در سالیان اخیر با کمک اعضای تیم چند اثر کوتاه دو بعدی، سه بعدی و استاپ موشن تولید کردیم. آخرین پروژه در دست تولید به کارگردانی خودم انیمیشن کوتاه "نقطه" می باشد.

موضوع داستان انیمیشن نقطه در مورد زندگی مردی با قامتی خمیده در جامعه‌ای مسخ شده توسط تکنولوژی است

آناج: لطفا در مورد انیمیشن نقطه توضیح دهید؟

نقطه اسم اثر در دست تولید بنده می‌باشد. این اثر کوتاه با تکنیک استاپ موشن تولید خواهد شد. هم اکنون در مرحله پیش تولید که شامل ساخت دکور و عروسک‌ها است قرار داریم. طبق زمان بندی انجام شده امیدوارم در بهار سال آینده تولید این اثر به اتمام برسد. داستان این انیمیشن در مورد زندگی مرد جوانی با قامتی خمیده در جامعه ای مسخ شده توسط تکنولوژی و ابزار آن است.

دوست دارم ایده‌ها و تفکرم را به بهترین شکل ممکن با زبان سینما به مخاطبان ارائه دهم

آناج: چه آرزوها و رویاهایی در مورد هنر خود دارید؟

آرزو یا رویای شخصی من در مورد هنر خیلی دور و دست نیافتنی نیست. معتقدم با تلاش و ممارست می‌توان به غیرممکن‌ها رسید. این راهی که شروع کرده‌ام راهی است که علیرغم سختی‌های فراوان لذت فراوانی دارد. این لذت هر سختی را قابل تحمل می کند. آرزویم این است که این راه را تا سالیان سال ادامه داده و موفق به تولید آثاری غنی و با کیفیت شوم. دوست دارم ایده ها و تفکرم را به بهترین شکل ممکن با زبان سینما به مخاطبان ارائه دهم و تاثیر و سهمی هر چند کوچک در فرهنگ سازی داشته باشم. امیدوارم هنر مستقل روز به روز در هر نقطه از دنیا رشد کند و هنرمندان بتوانند فارغ از هر محدودیتی ایده های خود را به واقعیت تبدیل کنند.

هزینه بر بودن انیمیشن به خاطر شرایط اقتصادی کشور مانع بزرگی در جهت تولید است

آناج: چه عاملی مانع گسترش هنر انیمشن در ایران و به تبع آن در تبریز است؟

انیمیشن یکی از فرم های هنری است که در آن به دور از هر محدودیت بیانی می توان تخیل و تصور خود را به تصویر کشید. از ابتدای قرن بیستم که انیمیشن به عنوان هنری مهم و تاثیرگذار معرفی شد و رشد پیدا کرد تا به حال همواره امر تولید با چالش های فراوانی روبرو بوده است. به خاطر پیچیده بودن تولید یک اثر انیمیشن، در کشورهای معدودی هنرمندان این عرصه با شرایطی ایده آل آثار خود را تولید می کنند. در کشوری مثل ایران که انیمیشن هنوز شکل صنعتی به خود نگرفته، از آموزش تا تولید مشکلات و کمبودهای فراوانی وجود دارد و این مسئله باعث شده انیمیشن خیلی فراگیر نباشد. از جمله این مشکلات می توان به این موارد اشاره کرد: ضعف معرفی و جنبه تبلیغاتی این هنر در بین اقشار مختلف جامعه که باعث شده خیلی از افراد با جزییات آن آشنا نباشند و اقبال چندانی به این هنر شکل نگیرد. پیچیده و هزینه بر بودن این هنر به خاطر شرایط اقتصادی کشور مانع بزرگی در جهت تولید می باشد. شکل سفارشی گرفتن بیشتر آثار تولیدی که باعث دخل و تصرف بیش از حد نهادهای دولتی سفارش دهنده و در نتیجه از بین رفتن ایده های خلاقانه و ضعف آثار تولیدی می شود و ...

دانش یک هنرمند انیمیشن باید ترکیبی از هنرهای هفت گانه باشد

آناج: هنر انیمیشن در مقایسه با دیگر رشته‌های هنری از چه خصوصیاتی برخوردار است؟

همانطور که عرض کردم انیمیشن به خاطر خلق فضایی از هیچ و گسترش آن تا جایی که دنیایی منحصر به فرد و بکر ایجاد شود جزو هنرهای بسیار پیشرو و ارزشمند محسوب می گردد. علاوه بر این می توان گفت انیمیشن جمعی از هنرهای دیگر است. دانش یک هنرمند انیمیشن باید ترکیبی از هنرهای هفت گانه باشد و این خود نشانگر بار و ارزش یک اثر انیمیشن می‌باشد. من چون خودم در زمینه تکنیک استاپ موشن (یکی از تکنیک های انیمیشن) مشغول به فعالیت هستم، خلقت از صفر تا صد را بارها تجربه کرده‌ام. خلقتی که از ایده اولیه شروع می‌شود، دکورهایی ساخته می‌شود، شخصیت های داستان بر روی آن جان بخشی شده و در نهایت همه چیز در کنار هم قرار گرفته و آماده نمایش به مخاطب می گردد. این خلقت از صفر اوج خلاقیت است و شما به عنوان هنرمند باید احاطه و دانش کافی برای هماهنگی بخش های مختلف کار را داشته باشید.

تلفیق آموزش کلاسیک و تجربی بهترین شکل آموزش و یادگیری است

آناج: شما به صورت کلاسیک آموزش دیدید یا تجربی؟

به نظرم این دو در کنار هم باید باشند تا تئوری همراه با تجربه شناخت کافی را به هنرآموز بدهد. در هر رشته هنری اصولی تعریف شده که حاصل سال‌ها تحقیق و بررسی اساتید و بزرگان آن رشته می‌باشد. پس از شناخت این اصول می‌توان با تجربه و کار عملی آنها را به کار گرفت و در حد توان و دانش با خلاقیت چیزهایی به آن اضافه کرد. اگر این اتفاق بیفتد بهترین شکل آموزش و یادگیری می‌تواند باشد و مطمئنا نتایج خیلی بهتری در پی خواهد داشت.

هنرمندان انیمیشن باید با دانش روز آشنایی داشته باشند

آناج: چقدر برای آموزش هنر انیمیشن تلاش کرده‌اید؟

من چند دوره آموزش فیلم سازی و انیمیشن را در آموزشگاه های مختلف گذراندم و در کنار آن با مطالعه کتاب ها و منابع تصویری مختلف سعی کردم دانش خودم در این زمینه را بروز کنم. به خاطر بروزرسانی جنبه های مختلف تولیدی انیمیشن باید هنرمندان این رشته با دانش روز آشنایی داشته باشند.

کودکان ما به ادبیات، تاریخ و فرهنگ کشور زادگاهشان احتیاج دارند

آناج: برخورد عموم مردم با هنر انیمیشن چگونه است؟

در کشور خودمان همانطور که عرض کردم نگاه مناسبی به هنر انیمیشن وجود ندارد و انیمیشن آنطور که باید چه از طرف دولت و چه مردم جدی گرفته نمی شود. کشورهای غربی به خصوص آمریکا اهمیت رسانه‌ای مثل انیمیشن را به خوبی می دانند و سالیانه شاهد تولید و عرضه آثار متعددی در قالب های کوتاه، بلند و مجموعه های تلویزیونی هستیم. این آثار فرهنگ جوامع مختلف را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی جاذبه ای به سمت کشور تولید کننده ایجاد می کند. این جاذبه بر تمامی عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نقش بسزایی دارد. امیدوارم این اتفاق در ایران بزودی بیفتد. کودکان ما در کنار قهرمان ها و داستان هایی از غرب به ادبیات، تاریخ و فرهنگ کشور زادگاهشان احتیاج دارند. این کمترین کاری است که در درجه اول دولتمردان و در مرحله بعد هنرمندان برای مردم کشورشان می توانند انجام دهند. مسئولان باید بزودی فکری اساسی برای مدیریت این عرصه و ایجاد بستری مناسب برای رشد و شکوفایی هنرمندان کنند. امری که تا بحال آنطور که باید محقق نشده و مشکلات زیادی را متوجه هنرمندان انیمیشن کرده است.

ذات و اصل سینما تصویر است

آناج: زبان انیمیشن‌های شما ترکی است یا فارسی؟

بیشتر آثار بنده به خصوص آثار کوتاه بدون کلام هستند. سعی می‌کنم در آثارم بیانی جهانی انتخاب کنم تا بتوانم با مخاطبان بیشتری در نقاط مختلف دنیا ارتباط برقرار کنم. ذات و اصل سینما تصویر است. تصویر قوی می‌تواند فارغ از حرف و کلام و دیالوگ مفهومی غنی را به مخاطب انتقال دهد. اخیرا انیمیشن بلندی به اسم لاک پشت قرمز (به کارگردانی مایکل دودوک دی‌ویت) دیدم. اثری بی نهایت زیبا بدون هیچ کلامی، اثری شاعرانه، رمانتیک و موزیکال در دل طبیعت زیبا و وحشی. همه دوستان را به دیدن این انیمیشن زیبا دعوت می کنم.

گفت‌وگو از: زهرا ناصران

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •