وعده‌های انتخاباتی فراموش می‌شود: از یاراکارت تا وعده‌های کاسپینی
  • 1396/03/25 17:51
  • 82018
از حرف تا عمل؛

وعده‌های انتخاباتی فراموش می‌شود: از یاراکارت تا وعده‌های کاسپینی

در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، دستگاه‌های دولتی وعده‌هایی به مردم دادند که اکنون مشخص شده که تبلیغات بدون پشتوانه بوده است.

به گزارش آناج به نقل از مشرق نیوز، با گذر از انتخابات ریاست جمهوری، وعده‌های تبلیغی دولت یکی پس از  دیگری به فراموشی سپرده می‌شود. در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، دستگاه‌های دولتی وعده‌هایی به مردم دادند که اکنون مشخص شده که تبلیغات بدون پشتوانه بوده است.

۱- ثبت‌نام متقاضیان یارانه سه برابری

پس از آن که دولت یازدهم قبل از انتخابات ریاست جمهوری، یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را ۳ برابر کرد، سایتی هم از سوی وزارت رفاه راه‌اندازی شد تا متقاضیان یارانه ۳ برابری در آن ثبت‌نام کنند.

طبق برنامه اعلامی دولت، افراد کم‌درآمد که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند، برای دریافت یارانه ۳ برابری باید در این سایت ثبت‌نام می‌کردند تا بعد از بررسی  و در صورت اثبات سطح پایین درآمدی، آنها نیز به لیست یارانه ۳ برابری اضافه شوند.

اما با پایان انتخابات در ۲۹ اردیبهشت‌ماه تاکنون این سایت غیرفعال شده است.

۲- وعده‌های کاسپینی

یک روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای به سپرده‌گذاران موسسه بحران‌زده کاسپین اعلام کرد که برای دریافت سپرده‌های خود از هفته بعد از انتخابات به شعب این موسسه مراجعه کنند. این اطلاعیه موجب خوشحالی نزدیک به نیم میلیون نفر سپرده‌گذار کاسپین شد.

اما در هفته بعد از انتخابات، زمانی که سپرده‌گذاران کاسپین به شعب موسسه مراجعه کردند، متوجه کلک بانک مرکزی شدند و دیدند که خبری از پول نیست. این مسئله موجب خشم آنان شد که به تجمع گسترده‌ در جلوی ساختمان بانک مرکزی منجر شد. با ورود مجلس به این پرونده، هم‌اکنون طرح سوال از رئیس‌جمهور در این باره در دستور کار قرار گرفته است.

۳- یاراکارت

بانک مرکزی چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرد که مطابق آن، مردم با وثیقه گذاشتن یارانه خود می‌توانستند وام ۵ میلیون تومانی با مدت بازپرداخت ۵ ساله دریافت کنند (طرح یاراکارت). اما اکنون با گذشت یک ماه از آن بخشنامه، هیچ بانکی آن را اجرا نکرده و طرحی که موجب خشنودی مردم شده بود، روی کاغذ باقی مانده است. اکنون مسئولان بانک مرکزی مدعی شده‌اند که آن بخشنامه فقط یک توصیه بود! و بانک‌ها تکلیفی به اجرای آن ندارند.

این توجیه در حالی مطرح شده است که بخشنامه‌ها و دستورات قاطع و محکم بانک مرکزی نیز به ندرت از سوی بانک‌ها اجرا می‌شود؛ حال وقتی اعلام می‌شود که بخشنامه یاراکارت، توصیه‌ای بوده، مشخص است که بانک مرکزی چراغ سبز عدم اجرای آن را به بانک‌ها می‌دهد.

۴- وصل یارانه حذف‌شده‌ها

چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری، سازمان هدفمندی یارانه‌ها با ارسال پیامک به خانوارهایی که در سالیان گذشته یارانه آنها حذف شده بود، اعلام کرد از اردیبهشت‌ یارانه آنها مجددا وصل خواهد شد.

این اقدام دولت که مصداق واقعی خرید رای با ابزار یارانه بود، با انتقادات گسترده نامزدهای انتخاباتی و واکنش‌های اجتماعی روبرو شد و عقلای دولت یازدهم به این نتیجه رسیدند که عطای این طرح تبلیغی را به لقایش ببخشند. بدین ترتیب دولت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یارانه این افراد را از بعد انتخابات وصل خواهد کرد تا شائبه انتخاباتی نداشته باشد.

اما اکنون در حالی که یارانه خردادماه در حال پرداخت است، سخنگوی دولت اعلام کرده که یارانه حذف‌شده‌ها فعلا وصل نخواهد شد.

نوبخت عقب‌نشینی دولت از وصل کردن یارانه حذف‌شده‌ها را به طرح تحقیق و تفحص مجلس از هدفمندی یارانه‌ها ربط داده است.

این در حالی است که اساسا طرح تحقیق و تفحص مجلس ربطی به حذف و اضافه یارانه‌ها ندارد، بلکه مربوط به منابع هدفمندی یارانه‌ها است. مطابق گزارش‌های دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس، کل درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها به ۸۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسد که دولت فقط ۳۵ هزار میلیارد تومان آن را صرف پرداخت یارانه نقدی به خانوارها می‌کند و مابقی را خود دولت برمی‌دارد اما مشخص نیست کجا خرج می‌کند. این ابهامات موجب شده برخی نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از منابع هدفمندی یارانه‌ها را مطرح کنند. این طرح ربطی به برنامه دولت برای وصل مجدد یارانه حذف‌شده‌ها ندارد.

به نظر می‌رسد در این زمینه هم دولتی‌ها با گذر از انتخابات، وعده خود را فراموش کرده و به دنبال بهانه‌ای برای رفع و رجوع کردن آن بوده‌اند.

به نظر می‌رسد همانطور که حسن روحانی تمام وعده‌های انتخاباتی خود در سال ۱۳۹۲ را فراموش کرد؛ این بار هم قرار است وعده‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۶ به فراموشی سپرده شود.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •