فتوشاپ‌های جاذب رای
  • 1396/02/24 18:56
  • 79378

فتوشاپ‌های جاذب رای

صبح اول وقت که پا از خانه بیرون می‌گذاری به یکباره شاهد به بار نشستن میوه‌های کاغذی درختان می‌شوی،هیچ شاخ و برگ درختی از این تبلیغات در امان نمی‌ماند و چه بسا شاخه‌های نو رس درختان در این میان شکسته می‌شوند .

به گزارش آناج به نقل از فارس، با شروع فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداهای انتخابات شهر و روستا نامزدهای انتخاباتی از سایه در آمده و به‌صورت علنی تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرده‌‌اند .

پوسترهای نصب شده در سطح شهر برای معرفی کاندیداهای شورای شهر به مخاطب القا می‌کند که برخی از نامزدها از چهره خود  برای رای‌گیری به میدان انتخابات آمده‌اند، چهره‌هایی که به مدد فتوشاپ دلبری کرده و در صدد اخذ رای از شهروندان هستند.

هر چند که آنها از ماه‌ها قبل با شرکت در مراسم‌ خانوادگی، هیأت‌های حسینی، برگزاری اعیاد مذهبی، ارسال پیامک‌های انبوه و فعالیت‌های چشمگیر در فضای مجازی و راه‌اندازی کمپین‌ها و یارگیری ستادهای حمایتی فعالیت‌های خود را آغاز کرده بودند.

این‌ روزها با نصب بروشورها و بنرها در سطح شهر و پخش کاغذ نوشته و بروشورها در سطح شهر تنور انتخابات داغ‌تر از همیشه شده است.

هنوز به یاد می‌آوریم دوره‌های قبلی انتخابات شورای شهر و انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی وقتی زمان تبلیغات کاندیداها فرامی‌رسید صبح اول وقت به یکباره شاهد به بار نشستن میوه‌های کاغذی درختان بودیم.

درختانی که با عکس و پوستر کاندیداها مزین می‌شدند و تمام شاخ و برگ درختان  از این تبلیغات در امان نمی‌ماند و چه بسا شاخه‌های نو رس درختان در این میان شکسته می‌شد .

پس از سال‌ها و به مدد رسانه‌های جمعی و فضای مجازی حداقل درختان دیگر آماج حمله و هجوم تبلیغات قرار نمی‌گیرند و شاخه‌های درختان زیر بار مسؤولیت سنگین حمل این همه کاغذ خم نمی‌شود .

در انتخابات امسال هر چند که شهرداری مکان‌هایی را برای چسباندن پوسترها و بنرهای تبلیغاتی نامزدهای شورا تعبیه کرده است ولی همچنان شاهد هستیم که برخی نامزدهای شورا اخلاق انتخاباتی را رعایت نکرده و عکس و پوستر خود را در دیوار خانه‌های مردم و حتی بر روی بناهای تاریخی که ثبت ملی هم شده‌اند، می‌چسبانند و گاهی نیز کاندیداها در جهت تخریب چهره کاندیدای دیگر پوستر‌های بقیه کاندیداها را پاره کرده و عکس و پوستر خود را بر روی پوستر طرف مقابل می‌چسبانند.

باید گفت این نوع رفتارها باعث تاسف بوده  ویک رفتار غیرحرفه‌ای بوده و مخاطب‌پسند نیست .

نامزد شورای شهر نباید فراموش کند که شهر خانه دوم اوست و آنها نباید با تبلیغات افسارگسیخته با استفاده از حجم انبوه کاغذ چهره شهر را زیر تبلیغات خود به منظره‌ای کریه تبدیل کنند .

پوسترهای نصب شده در سطح شهر برای معرفی کاندیداهای شورای شهر به مخاطب این‌گونه القا می‌کند که برخی از کاندیداها دارای تخصص کافی برای مدیریت شهری بوده، برخی از نامزدها از چهره خود  برای رای‌‌گیری به میدان انتخابات آمده‌اند، چهره‌هایی که به مدد فتوشاپ دلبری کرده و در صدد اخذ رای از شهروندان هستند ، برخی از نامزدها نیز از تخصص پزشکی و مهندسی خود برای رای‌گیری بهره می‌گیرند، برخی دیگر به اعتبار ورزشی خود وارد گوی رقابت شورا شده‌اند و تعدادی از آنها شعارهای دلفریب، دلچسب و خوش آب و رنگ می‌دهند و تعدادی از آنها نیز به پشتوانه سال‌ها حضور در سمت‌ها و مدیریت اجرایی خود در سال‌های قبل سودای نشستن در کرسی شورای شهر را در ذهن می‌پرورانند.

حتی چهره‌هایی در شهر دیده می‌شود که مطمئنا عکس‌های تبلیغاتی آنها با عکس‌هایی که موقع ثبت‌نام ارائه داده‌اند زمین تا آسمان متفاوت است، عکس‌هایی که با مدل موهایی خاص، با آرایش‌هایی نامناسب در صحنه انتخابات خودنمایی می‌کنند .

بدون شک هیأت نظارت بر انتخابات باید این نوع تخلفات را رصد کرده و با نامزدهایی که چنین تخلفاتی داشته و دارند برخورد قانونی صورت گیرد.

نکته‌ای که نباید فراموش کرد این که تبلیغات اسمی نامزدهای شورای شهر بدون داشتن برنامه برای جایگاه شورا و شهروندان موضوعی است که آسیب جدی بر بدنه مدیریتی شهر وارد می‌کند .

کاندیداهایی که با ظاهر جذاب و دلفریب و به کمک نرم‌افزارهایی که چهره واقعی افراد را پوشانده است ولی هیچ پشتوانه علمی و اجرایی پشت نقاب ظاهری آنها وجود ندارد  باعث می‌شود که پس از انتخابات اتفاقی که نباید رخ می‌دهد و شهروندان شاهد عقب‌گرد در اوضاع شهری خواهند بود .

پس شهروندان نیز در این میان نقش عمده‌ای بر عهده دارند آنها نیز باید با رصد کردن برنامه‌ها و اهدافی که از سوی نامزدها اعلام می‌شود، ریز‌بینی خاصی داشته باشند و آنها را با وعده‌هایی که می‌دهند محک بزنند و ببینند آیا آنها به اندازه حرف‌هایی که می‌زنند مرد عمل هستند یا خیر.

نامزدهای انتخابات شورا باید دقت کنند رفتار انتخاباتی آنها مؤید این نکته است که آنها چقدر به اصول گفتاری خود پایبند هستند و چگونه می‌خواهند پس از پیروزی در انتخابات به زیر ساخت‌های شهری رسیدگی کنند .

کاندیداهایی که با ریخت و پاش‌های آن چنانی در تالارهای مجلل و با صرف میلیاردها تومان هزینه‌های اضافی  به هر قیمتی در صدد دست یافتن بر کرسی شورای شهر هستند می‌توان نتیجه گرفت که او برای خدمت گذاری به عرصه شورا نمی‌آید بلکه او برای تطمیع و در آوردن هزینه‌های انتخابات خود وارد این جایگاه می‌شود و رای مردم کمترین اهمیتی برای او ندارد.

از سویی دیگر با توجه به این که مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد و توجه به اقتصاد مقاومتی را به شکل عمده به تمام مسؤولان ، مردم و آحاد جامعه تذکر داده و این موضوع را به عنوان شعار سال انتخاب می‌کنند بنابراین توجه به این موضوع نیز نباید از نظر کاندیداها مورد غفلت و کوتاهی قرار گیرد .

اگر کاندیداها با تهیه لیستی مدون و همگرا و تهیه یک ائتلاف در جهت ارائه برنامه‌های مدون و اهداف خود عمل کنند خیلی بهتر از این است که نامزدها به تنهایی و با صرف میلیون‌ها تومان هزینه  باعت اتلاف سرمایه‌های ملی  شده و اقدام به چاپ پوستر و بنر کنند.

رقابت بیش از 6000 نفر در انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز علاوه بر تمام حرف و حدیث‌هایی که دارد از سویی دیگر باعث نوعی سردرگمی در شناخت نامزدها می‌شود و شهروندان می‌پرسند با تعدد افراد ثبت‌نامی چگونه می‌توان واقعیت‌ها را شناخت،  عکس‌های پر رنگ و لعاب تا چه حد می‌توانند مردم را که در واقع انتخاب‌کنندگان نهایی‌اند به سمت انتخابی صحیح رهنمون سازند؟

شهروندان  چگونه  می‌توانند در میان این همه رنگ و لعاب چهره‌ها سره را از ناسره تشخیص دهند، چگونه می‌توانند از میان تعدد کاندیداها افرادی که دارای تخصص،‌ تعهد، ‌تجربه، صداقت هستند و خود را برای تصاحب کرسی نمایندگی شورا آماده کرده‌اند، انتخاب کنند.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •