موسسه کوثر
مدرسه میثاق
مردم در کجایِ اقتصاد مقاومتی قرار دارند؟
  • 1396/01/26 09:07
  • 76983
واحدهای تولیدی آذربایجان‌شرقی همچنان در رکود؛

مردم در کجایِ اقتصاد مقاومتی قرار دارند؟

عادت نادرست گرایش به اجناس خارجی در نزد ایرانیان باقی مانده و بازار داخلی هم از اجناس خارجی به خصوص چینی اشباع شده است.

گروه اقتصادی آناج/ طاهر خیری: آذربایجان‌شرقی با داشتن بیش از 8 هزار واحد تولیدی به عنوان مهم ترین قطب اقتصادی و صنعتی کشور مطرح است. علیرغم وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوان اما تقریبا بسیاری از واحدهای تولیدی استان کمتر از 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند و تعدادی نیز به دلیل کمبود نقدینگی، بدهی، فرسودگی خط تولید، رکود و کمبود تقاضا تعطیل شده و لاجرم کارگرانشان را تعدیل و یا اخراج کرده‌اند.

مسئولان استانی در دولت یازدهم به منظور حل مشکلات مالی و نقدینگی واحدهای تولیدی وعده دادند که با ارائه تسهیلات ویژه این واحدها را به چرخه تولید باز گردانند. گرچه این تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط پرداخت شده ولی همچنان رکود به عنوان مشکل اساسی بخش صنعت حل نشده است.

در حالیکه 40 درصد از نیروی کار استان در بخش صنعت شاغل هستند بخش تولید مظلوم‌تر از همیشه با انبوهی از مشکلات مانند قاچاق و واردات بی‌رویه کالا، افزایش قیمت مواد اولیه، کمبود نقدینگی و از همه مهمتر رکود دست و پنجه نرم می‌کند. واردات و قاچاق بی‌رویه ضربه‌های جدی در سال‌های اخیر بر تولید ملی وارد ساخته و اتنقاد کارشناسان اقتصادی را از واردات بی‌حساب و کتاب در پی داشته است که در تناقض با رویکرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی می‌باشد.

جولان اجناس خارجی به خصوص چینی و ترکیه‌ای در بازار داخلی باعث شده بسیاری از واحدهای تولیدی یا تعطیل شوند و یا با ظرفیت پایین به حیات خود ادامه دهند. نامگذاری چند سال اخیر با عناوین اقتصادی و از همه مهمتر تاکید بر اتخاذ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری نشان از دغدغه و نگرانی ایشان از معضلات و مشکلات اقتصادی کشور و مردم دارد.

به باور کارشناسان اقتصادی، اقتصاد مقاومتی علاج مشکلات اقتصادی کشور است. کاهش وابستگی به نفت و تاکید روی مزیت‌های تولید داخل و اینکه ما می‌‌توانیم از اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است چراکه مصرف و خرید تولیدات داخلی و کاهش وابستگی اقتصاد ملی به نفت باعث می‌شود تحریم دشمن خنثی شود.

بی‌شک حمایت عملی از تولید کننده و تولید ملی در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انگیزه و شوق لازم را در بین تولید کنندگان دوچندان نموده و تاثیرات مثبت خود را بر بازار کار و اشتغال جوانان خواهد گذاشت. البته یک طرف این حمایت مردم هستند که با خرید و مصرف کالای ایرانی فارغ از قیمت و کیفیت آن از تولید ملی حمایت کرده و باعث می‌شوند چرخه تولید اقتصادی و صنعتی مملکت همچنان بچرخد.

اما نگاهی به وضعیت بازار داخلی و نوع زندگی مردم نشان می‌دهد که همچنان و به دلایل گوناگون مصرف کالای خارجی بالاست و این عادت نادرست گرایش به اجناس خارجی در نزد ایرانیان باقی مانده است و بازار داخلی هم از اجناس خارجی به خصوص چینی اشباع شده و کمر تولید کننده ایرانی را خم نموده است به طوری که رهبر معظم انقلاب با انتقاد از این امر مصرف تولیدات داخلی را یک فریضه دانسته و از مردم خواسته‌اند که تنها کالاهای ایرانی مصرف نمایند.

آیا زمان آن فرا نرسیده است که با نشان دادن غیرت ملی از تولید ملی حمایت کنیم و به مصرف کالاهای خارجی نه بگوییم.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •