موسسه کوثر
مدرسه میثاق
از اقتصاد مقاومتی تا فرهنگِ مقاومتی!
  • 1396/01/07 11:54
  • 76068
ضعفِ دستگاه‌های فرهنگی در حوزه‌ی گردشگری؛

از اقتصاد مقاومتی تا فرهنگِ مقاومتی!

تا زمانی که فرهنگ‌مان را مقاومتی نکنیم و به داشته‌هایمان نبالیم، نمی‌توانیم اقتصاد مقاومتی را به طور کامل و مطلوب محقق نماییم.

گروه فرهنگی آناج/یونس یوسفی: اگر می‌‌خواهیم اقتصادمان را مقاومتی نماییم ابتدا باید فرهنگمان را مقاومتی کرده و در آحاد افراد جامعه آگاهی و مقاومت فرهنگی ایجاد نمائیم و قبل از آن باید به تهاجم فرهنگی ایمان داشته باشیم.

از مرز ایران که عبور می‌‌کنند بند از بند برخی روسری‌ها باز می‌‌شود و دگمه برخی مانتوها رها، پوشش‌ها به گونه‌ای جلف و رفتارها به نحوی سبک می‌‌شوند که صدای آن ور آبی‌‌ها را هم در می‌‌آورد و از آسیب فرهنگی خوشگذرانی‌های نامناسب و به دور از شان برخی ایرانی‌‌ها گلایه مند می‌‌شوند.

هر ساله در ایام نوروز و تعطیلات خیل مشتاقان گردش و تفریح در کشورهای خارجی، رهسپار کشورهای همسایه مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس و علی الخصوص همسایه ترک ما می‌شوند بدون اینکه از خود بپرسند آیا آب‌های ترکیه آب‌تر از آب‌های ایران عزیزمان است یا کوه‌هایشان کوه‌تر؟ گردشگرانی که بسیاری از آنها نه از نزدیکترین مکان‌های گردشگری شهر و دیارخویش دیدن کرده‌اند و نه حتی مفاخر علمی و ادبی و فرهنگی خویش را به درستی می‌شناسند.

به راستی چرا جاذبه اماکن تاریخی و فرهنگی و تفریحی برخی کشورهای همسایه از گشت و گذار در گوشه گوشه میهن عزیزمان با آرامش و امنیت بیشتر و هزینه کمتر ، بیشتر است و به چه دلیل برخی هموطنانمان که تعدادشان هم کم نیست جان و مال شان را در معرض خطر انفجار و درگیری و مشکلات امنیتی قرار می‌دهند؟

به نظر نگارنده شاه بیت این غزل جانسوز با این اوضاع وخیم بیکاری و رکود عمیق اقتصادی مشکلات فکری و فرهنگی در سطح برخی نخبگان و مسئولین و عموم مردم است. نباید از نظر دور داشت ستون جاذبه گردشگری نوع نگاه و اندیشه گردشگر و ارزش گذاری فکری وی می‌باشد. اگر گردشگری از آن سوی جهان برای دیدن جنگل‌های بکر ارسباران سفر می‌کند و هزینه‌ها و سختی راه را تحمل می‌‌نمایدحتما در اندیشه و نهاد خویش برای این کارش ارزش گذاری و اولویت بندی داشته است.

حاصل اینکه وقتی تهاجم فرهنگی در همه ابعادش ما را درگیر نموده است و از نحوه پوشاک گرفته تا خوراک و برگزاری مهمانی تا فیلم و سریال و بازی‌‌های رایانه‌اش را به خورد ما داده است، دیگر ارزشی برای ما باقی نمی‌‌ماند تا به دنبال آن وجب به وجب خاک میهن‌مان را نفس بکشیم و از زیبایی‌های آن لذت ببریم و پول‌مان را در خدمت تولید و اشتغال داخلی صرف کنیم.

وقتی مسئول بلند پایه اجرایی فناوری ما را در حد آبگوشت بزباش می‌داند و دیگری برای اداره کشور از خارج مدیر وارد می‌کند، هموطن عامی من چگونه می‌تواند به ایرانی بودن خودش افتخار نماید و به زیبایی‌های سرزمینش دل خوش کرده و از آن چنان لذتی ببرد که خود را از نیمه لخت گردی در سواحل فلان کشور بی‌نیاز ببیند.

پس اگر می‌خواهیم اقتصادمان را مقاومتی نماییم ابتدا باید فرهنگمان را مقاومتی نموده و در آحاد افراد جامعه آگاهی و مقاومت فرهنگی ایجاد نمائیم و قبل از آن باید به تهاجم فرهنگی دشمن ایمان داشته باشیم.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •