قاصدک 24
فرم جذب خبرنگار - داخلی
بانک مهر اقتصاد
پارک دلفین باغلارباغی 2
تـولـد بـهتـریــن زن
  • 1395/12/29 14:03
  • 75871
پیامبر اکرم(ص): «فاطمه انسانی آسمانی است»؛

تـولـد بـهتـریــن زن

عایشه گفت: هیچ کس را در گفتار شبیه تر از فاطمه به پیغمبر ندیدم، هرگاه وارد می‌شد بر پیغامبر(صلی الله علیه و آله) حضرت به احترام وی برمی خاست و دست او را می‌گرفت و می‌بوسید و در جای خود می‌نشانید.

گروه فرهنگی آناج: به گفته‌ی امین الدین طبرسی، مشهور در روایات شیعه این است که حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) در سال پنجم بعثت بیستم جمادی الاثانی در شهر مکه متولد گردید و هنگام وفات پیغمبر (صلی الله علیه و آله) هجده سال و هفت ماه داشته است. (1)

پیشوای محدثین شیعه ثقة الاسلام کلینی درکتاب شریف «کافی » نیز می‌نویسد: ولادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) پنج سال بعد از بعثت آن حضرت اتفاق افتاد. (2)

مؤلف «کشف الغمه » علی بن عیس اربل دانشمند مطلع به نقل از «ابن خشاب بغدادی، متوفی به سال 567 ه در کتاب «تاریخ موالید و وفیات اهلبیت عصمت » به اسناد خود از امام محمد باقر (علیه السلام) روایت می کند که فرمود: «فاطمه علیها السلام پنج سال بعد از آشکار شدن نبوت پیغمبر و نزول وحی، متولد گردید، در وقتی که قریش خانه کعبه را می ساختند. و چون آن حضرت وفات. یافت هیجده سال و هفتاد و پنج روز از سن مبارکش می گذشت. (3)

از آنجا که قریش پنج سال قبل از بعثت به تعمیر خانه خدا پرداختند، احتمال می رود که راوی، کلمه «قبل از آشکار شدن نبوت پیغمبر » را به (بعد) اشتباه گرفته باشد و چنانکه بعضی گفته اند سن حصرت هنگام وفات 23 سال بوده، ولی دردنباله حدیث که تصریح می کند حضرت 18 سال بوده، ولی در دنباله حدیث که تسریح می کند حضرت 18 سال و 75 روز داشته این احتمال را سست می گرداند. مگر اینکه بگوئیم این نتیجه گیری هم از راوی بوده است.

سن حضرت زهرا (علیها السلام) را تا 28 سال هم گفته‌اند ولی مشهور همان قول اول است که مسطور گردید.

البته باید توجه داشت که در حدیث معتبر پیغمبر فرموده است: رشد دخترم فاطمه، هر سال آن به اندازه رشد دو سال دختران دیگر بوده است، و با این توصیف ازدواج حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) با علی (علیه السلام) در سن 9 سالگی که از لحاظ تناسب اندام و عقل و درایت در حد دختر 18 ساله بوده هیچ اشکالی ایجاد نمی کند، بخصوص که از زندگانی کوتاه آن حضرت و شخصیت ممتازش به خوبی پیدا است که او دختر استثنائی بود، و سایر دختران را نمی توان به آن وجود مقدس مقایسه نمود.

شیعه و سنی روایت کرده اند که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بارها دخترش فاطمه زهرا (علیها السلام) را در حضور مهاجر و انصار «بانوی بانوان جهان از آغاز خلقت تا پایان روزگار» و «بهترین زنان جهان » و «بهترین زن بهشتی » خواند. (4) و این بزرگترین افتخاری است که به نقل شیعه و سنی نصیب یک زن در عالم شده است.

و هم در احادیث فریقین آمده است که هر وقت حضرت زهرا (علیها السلام) به حضور پدرش پیغمبر خدا می رسید، حضرت به احترام او برمی خاست، و دست او را می بوسید.

عایشه همسر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می گوید: «هرگاه فاطمه وارد می شد بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) حضرت از جا برمی خاست و سر او را می بوسید، و در جای خود می نشانید.

در کششف الغمه از کتاب «معالم العتره » حافظ عبدالعزیز جنابذی دانشمند بزرگ عامه نقل می کند که عایشه گفت: هیچ کس را در گفتار شبیه تر از فاطمه به پیغمبر ندیدم. هرگاه وارد می شد بر پیغامبر(صلی الله علیه و آله) حضرت به احترام وی برمی خاست ودست او را می گرفت و می بوسید، و در جای خود می نشانید.

و هم عایشه می گوید: هر وقت پیغمبر به شوق بهشت می افتاد فاطمه را می بوسید و می بوئید و می فرمود: بوی بهشت را از فاطمه استشمام می کنم. و می افزود: فاطمه سرآمد زنان بهشت است. فاطمه انسانی آسمانی است.! (5)


1- ( اعلام الوری، باب فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها)

2- ( اصول کافی، ج 1 ص 457)

3- ( کشف الغمه فی معرفة الائمة ج 1 ص 449)

4- ( اما ابنتی فاطمة فهی سیدة نساء العالمین،من الاولین و الاخرین،فاطمة خیر نساء العالمین، فهی حوراء انسیة و خیر نساء اهل الجنة.)

5- ( نگاه کنید به اعلام الورای طبرسی - باب ششم، و کشف الغمه اربلی، باب فضائل فاطمه زهرا علیها السلام، و فضائل الخمسه، من الصحاح السته.)

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •