مدرسه میثاق
نمایشگاه فناوری 96
تقلیدِ غلط از یک فرهنگِ وارداتی و جوانانِ عاشق‌ پیشه!
  • 1395/11/24 12:45
  • 73613
اپیدمی خودنمایی با هدایایی اِشرافی؛

تقلیدِ غلط از یک فرهنگِ وارداتی و جوانانِ عاشق‌ پیشه!

ولنتاین بهانه‌ای شده تا جوانان تصاویر هدایایی که برای دوست‌شان خریده‌اند را در فضای مجازی نشر دهند و هر سال ساعاتی را با یکی سپری کنند.

گروه اجتماعی آناج: در یک برهه‌ای وقتی صحبت از «نفوذ فرهنگی» می‌شد عده‌ای آن را توهم می‌پنداشتند و مقوله‌ای به نام «جنگ نرم» را فرضیه‌‌ای خودساخته برای ایجادِ دشمن ذهنی عنوان می‌کردند اما با مرور زمان و گسترش فضای مجازی مفهوم نفوذ فرهنگی برای بدنه‌ی جامعه ملموس‌تر شد و نمونه‌های آن در طبقات مرفه و متوسط جامعه به کرات مشاهده گردید.

کافی است چند دقیقه‌ای را در شبکه‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام سیر کنید، آنوقت انبوهی از مطالب درباره‌ی «ولنتاین» را می‌بینید و هنگامی که در اینترنت به دنبال پیشینه‌ی آن می‌گردید به سنت مسیحیت بر می‌خورید.

همگان واقف‌اند که مراسم ولنتاین نه تنها در سبکِ زندگی اسلامی نمی‌گنجد بلکه ما سبک زندگی ایرانی نیز سازگار نیست اما قشر خاصی از جامعه که معمولاً شامل جوانان مجرد می‌شود این روز را گرامی می‌دارند و با خرید هدیه‌هایی بازار عروسک‌فروشان را رونق می‌بخشند!

چنانچه نیم‌نگاهی به اتفاقات اجتماعیِ دهه‌ی 80 بیاندازیم، می‌بینیم این مقوله برای اولین‌بار در رسانه‌های معاند به تصویر کشیده شد و شبکه‌های انگلیسی با تبلیغات گسترده و نمایش جلوه‌هایی از این رویداد، آن را در بین ایرانی‌ها عادی‌سازی کردند.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد فضای مجازی نیز عللی شد تا خرید کادو در بین جوانان برای یکدیگر تبدیل به اپیدمی شود و دختران و پسرانی که هیچ‌گونه محرمیتی بین آنان وجود ندارد، ارتباطات‌شان را در این روز فراتر ببرند و عملاً تمام هنجارهای اجتماعی را زیرپا بگذارند.

در روزهایی که به ولنتاینِ غربی‌ها چیزی نمانده است، ایرانی‌ها با تبعیت از یک فرهنگِ کاملاً غربی خود را برای خرید هدیه‌های گران‌قیمت آماده کرده‌اند و در این میان کسانی را داریم که هر سال برای یک شخصِ خاصی کادو می‌خرند و عشق‌شان مدام درحال تغییر است!

شاید اگر روزِ خاصی را برای گرامیداشت یادِ شهدای مدافع حرم اختصاص می‌دادند و عده‌ای هم چند عدد پتو برای نیروهای رزمنده ارسال می‌کردند، گروه‌های معاند در فضای مجازی موجی از اعتراضات به راه می‌انداختند و از فقرا سخن می‌گفتند اما حالا که سخن از ولنتاین است، به صورت ویژه این فرهنگ غلط را تبلیغ می‌کنند و جوانان را به هیجان می‌آورند.

به راستی این کارها و چنین اقداماتی چه فایده‌ای دارد؟ دیگر همه می‌دانند که این دوستی‌های رواج‌یافته به ندرت به ازدواج ختم می‌شود و پیامد ساده‌ی آن از بین رفتن عفت، حیا و احساس گناه است؛ حتی ما ایرانی‌ها در تبعیت از این فرهنگ وارداتی هم افراط کرده‌ایم و بی‌آنکه متوجه ماهیت اصلی آن که به نمایش گذاشتن «عشق بین دو زوج» است، سالانه برای افراد متنوعی هدیه می‌خریم.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •