پارک دلفین باغلارباغی 2
فرم جذب خبرنگار - داخلی
قاصدک 24
بانک مهر اقتصاد
‌عرضه محصولات به صورت فلّه‌ای برخلاف اهداف اقتصاد مقاومتی است
  • 1395/10/22 09:20
  • 70822
رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی؛

‌عرضه محصولات به صورت فلّه‌ای برخلاف اهداف اقتصاد مقاومتی است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: یکی از مهم‌ترین موانع در صدور محصولات کشاورزی عرضه محصولات به صورت فلّه است، در حالی که با توسعه کارگاه‌های بسته‌بندی امکان جداسازی محصول برای سفارشات صادراتی فراهم می‌‌شود.

به گزارش آناج، علیرضا آقابالایی در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر اینکه معطوف کردن توجه تولید کننده از کمیّت به سمت کیفیّت محصول را می‌توان راهکاری اساسی در افزایش صادرات محصولات کشاورزی قلمداد کنیم، اظهار داشت: استفاده کردن از مراحل طبیعی مانند تناوب زراعی، مبارزه بیولوژیک و ... به جای استفاده از سموم شیمیایی در افزایش تولید محصول صادراتی تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: مقوله صادرات امری مهم در بحث درآمدزایی برای هر کشور است که می‌توان آن را به چند دسته از جمله صادرات مواد خام، کالاهای صنعتی، محصولات فرآوری شده کشاورزی و... اشاره کرد.

وی با اشاره به یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های صادرات محصولات کشاوری ایران و کشورهای پیشرفته افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های صادرات محصولات کشاورزی ایران و کشورهای پیشرفته، بحث حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه صادرات محصول در ایران غالباً به وسیله راه‌های زمینی و کمتر از راه دریایی و هوایی صورت می‌گیرد، گفت: کشورهای پیشرفته در امر کشاورزی، با استفاده از حمل و نقل دریایی و هوایی، در وقت و هزینه صرفه‌جویی کرده و رضایت مشتریان خود را به دست می‌آورند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: صادر کردن مواد به دست آمده از بخش کشاورزی به صورت مستقیم و بدون انجام عملیات اضافی بر روی آن را صادرات مواد خام یا اولیه می گویند که دارای مزایا و معایبی است.

آقابالایی از لزوم بستر سازی دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر گفت و ادامه داد: درمی یابیم که روند صادرات محصولات کشاورزی در ایران، در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا دارای نواقص متعددی است که برای جهانی شدن و رقابت با این کشورها، باید دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر بسترسازی‌های لازم را انجام داده تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان بتوانند صادرات کشور را به نقطه مطلوب برسانند.

وی افزود: تنها مزیت این نوع صادرات زمانی پدید می‌آید که توانایی فرآوری کردن محصول در کشور وجود نداشته باشد و ما با این عمل خود، ماده اولیه را صادر و پس از طی شدن مراحل لازم بر روی آن، کالای به دست آمده را به کشور وارد کنیم، ضمن اینکه خام‌فروشی و صادرات فلّه‌ای برخلاف اهداف اقتصاد مقاومتی است.

آقابالایی با اشاره به عوامل کاذب قیمت‌ها تاکید کرد: حساس بودن مواد خام به مدت زمان طولانی نگهداری در انبار، پایین بودن قیمت ماده خام صادرشونده که باعث می‌شود این نوع صادرات، سود زیادی برای صادر کننده نداشته باشد و در نهایت وجود واسطه گرهای متعدد برای رسانیدن محصول از تولید کننده (کشاورز) به صادرکنندگان که باعث افزایش کاذب قیمت‌ها می‌شوند.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •