ارتباط « افراسیاب تورانی ضد ایران » با مردم آذربایجان ؟!
  • 1395/05/05 14:05
  • 54719
یادداشت وارده/ در حاشیه موضوع روزنامه طرح نو - چاپ تبریز؛

ارتباط « افراسیاب تورانی ضد ایران » با مردم آذربایجان ؟!

منظور از ترک و تورانی در شاهنامه ، قومی است که در ماورای سیحون و جیحون می زیستند و به سرکردگی فردی پهلوان اما خبیث به نام افراسیاب ، سالهای طولانی با ایران و ایرانی ها جنگ می کردند

آناج/ جلال محمدی: روزنامه طرح نو یکی از نشریات فعال آذربایجان است که طی سالهای طولانی در عرصه ژورنالیسم آذربایجان حضور فعال داشته است وبوِیژه در زمینه های تاریخی و سیاسی منشاء اطلاع رسانی و تبیین و روشنگری بوده است . یکی از ویژگیها ی این نشریه طی سالهای متمادی پرداختن به مسایل قفقاز و روشنگری درباره اقدامات ضداسلامی دولت باکو و مقابله با تبلیغات ضد ایرانی این دولت است. روش دیگر این نشریه ، مقابله با جریان ضد اسلامی پان ترکیسم است. تبلیغ و ترویج ایرانگرایی و میهن پروری نیز از خصایص این نشریه آذربایجانی است. 

محمدرضا ربانی مدیرمسئول نشریه طرح نو از روزنامه نگاران متعهد و انقلابی آذربایجان است که سابقه سالها همکاری با نشریات انقلابی تبریز را دارد.وی دانش آموخته علوم سیاسی است که تاکنون دهها مقاله و کتاب  درموضوعات مختلف سیاسی نوشته است . این روزنامه نگاربا تجربه آذربایجانی بهترین و درخشانترین سالهای عمر خویش یعنی جوانی خود را در مسیر اعتلای روزنامه نگاری آذربایجان سپری کرده است.

طی روزهای اخیر عده ای با تمسک به قسمت نوزدهم از یک داستان شاهنامه که در این نشریه به صورت دنباله دار منتشر می شد ، مدعی شده اند که در این مطلب به ترکها اهانت شده است و موضوع اهانت به ترکها را از طریق برخی شبکه های اجتماعی بخصوص گروه ها و کانال پان ترکی و تجزیه طلب و تفرقه افکن اشاعه داده اند.همچنین برخی مسئولین و نماینده ها و حتی برخی چهره های نظامی نیز کلماتی در محکومیت این نشریه به خاطر اهانت به « مردم آذربایجان » گفته اند که در رسانه ها منعکس شده است.

درباره موضوع ، نکات زیر گفتنی است :

1- مطلب منتشره در طرح نو(قسمت نوزدهم از داستان هفت خوان رستم ) بخشی از یک داستان شاهنامه فردوسی است. اگر انتشار این مطلب توهین به قومی خاص تلقی شود ، بایستی شاهنامه را ممنوع الانتشار سازند.

2-منظور از ترک و تورانی در شاهنامه ، قومی است که در ماورای سیحون و جیحون می زیستند و به سرکردگی فردی پهلوان اما خبیث به نام افراسیاب ، سالهای طولانی با ایران و ایرانی ها جنگ می کردند.در مطلب منتشره در طرح نو آمده است :

« سپس گیو (پهلوان ایرانی ) نعره زد و به افراسیاب گفت : ای ترک بدبخت گمنام، آیا از نیروی پهلوانان ایران آگاهی نداری ؟...از سوی دیگر رستم گفت :آیا نمی دانی که جایی که من باشم ،نه لشکری می ماند و نه تاج و تختی ؟ ما تورانیان را مرد نمی دانیم که همه یکسره زن اند  و تو ای ترک بدنژاد ، برای جنگ با مردان ساخته نشده ای ، برو مانند زنان پنبه و دوک دست بگیر.» 

مدعیان اهانت نشریه طرح نو ، با استناد به همین سطرها مدعی شده اند که به مردم آذربایجان اهانت شده است ! آیا کسانی که از دانش و آگاهی برخوردارند ، این ادعا را می پذیرند ؟ آخر افراسیاب تورانی ضدایرانی که در فراسیحون و جیحون می زیسته ، چه ربطی به مردم قهرمان و غیور و مجاهد آذربایجان دارد که در راه ایران بارها و بارها در انقلابها و نبردها هزاران هزار شهید داده اند؟ از کی ، اهانت به افراسیاب تورانی ضد ایرانی ، اهانت به آذربایجانی تلقی میشود ؟ افراسیاب طبق داستانهای شاهنامه حکیم توس ، تورانی  و ترک غیرایرانی و ضد ایرانی بوده است ، امروز هم اگر افراسیاب  دیگری از هر قوم و قبیله به ایران هجوم آورد ، تردیدی نیست که آذربایجانی ها در صف اول مقابله با آن متجاوز طاغی حاضر می شوند. رستم و رزمندگان ایرانی در آن روزگار در مقابل هجوم افراسیاب و تورانی های ضد ایران ایستادند و جنگیدند، آیا اگر امروز تورانی  ها ( یا هر قوم دیگر) و ترکهای اجنبی به مرزهای ایران هجوم آورند ، مردم قهرمان و مسلمان آذربایجان در مقابل آنها نمی ایستند و پوزه آنها را به خاک نمی مالند ؟..

3-تردیدی نیست که نمی توان نشریه ای را مصون از خطا دانست و ممکن است هر نشریه ای دچار اشتباه شود. در آذربایجان برخی نشریات هستند که روال و روش دایمی آنها ، تبلیغ و ترویج قومگرایی و ایجاد تفرقه و مرزبندی بین اقوام متحد ایرانی است. فرق است بین اینگونه نشریات اجنبی گرا با نشریه ای سالم و متعهد مانند طرح نو که مانند هر نشریه سالم و متعهد دیگر ممکن است خطایی در آن رخ داده باشد ،در اینگونه موارد بهترین و خردمندانه ترین شیوه ، واگذار کردن رسیدگی موضوع به قانون و دادگاه مطبوعات است و نتیجه هر چه باشد ، بایستی حکم قانون را پذیرفت.

4-انجام عملیات روانی با تمسک به موضوعات نشریات یا بهانه های دیگر جهت ایجاد اغتشاش و شورش در کشور ما سابقه دارد. سالها پیش در دوره اصلاحات با جعل نامه ای منسوب به دفتر ریاست جمهوری مبنی بر کوچاندن اعراب از اهواز و سکنی دادن به قومی دیگر به جای آنان ، اغتشاشاتی را در اهواز به وجود آوردند. در همان دوره برخی نشریات منسوب به جریان تجزیه قومی با تبلیغ مبنی بر تغییر نامهای برخی روستاها در آذربایجان ، قصد ایجاد اغتشاش داشتند که موفق نشدند. در قضیه دریاچه ارومیه نیز محافل پان ترکی و اجنبی گرا قصد داشتند ، حول این موضوع نیز تجمعات و اغتشاشاتی راه اندازی کرده و امنیت و آرامش مردم را به هم بزنند که با تلاش نیروهای خدمتگزار مردم ، موفق نشدند. طی دو سه سال اخیر نیز فعالیتهای تبلیغاتی محافل اجنبی گرا برای برهم زدن امنیت مردم آذربایجان رو به رشد بوده است که این فعالیتها در فضای شبکه های اجتماعی نیز قابل رصد است.

5- انتظار از برخی مسئولان اجرایی ونمایندگان و رسانه ها این است که در مواردی مانند موضوع روزنامه طرح نو ، قبل از موضع گیری و رسانه ای کردن آن، اصل مطلب مورد ادعا را مطالعه و بررسی کنند و پس از آن موضع خود را در رسانه ها منتشر کنند. تردیدی نیست که هر گونه بی حرمتی به قوم و قبیله ای خاص ممنوع و محکوم است. اما همچنان که توضیح داده شد ، مطلب مندرج در روزنامه طرح نو ، مربوط به افراسیاب تورانی و ترکان فراسیحون و جیحون است و ارتباطی با مردم دلیر و غیرتمند آذربایجان – که فداییان اسلام و ایران اند- ندارد.

پیوست: آناج صرفا بازنشر دهنده آن می‌باشد.

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • تبریزلی
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ - ۱۵:۴۲
    واقعا متاسفم آقای محمدی و آناج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ آناج صرفا باز نشر دهنده نبایدباشی...چطور که طرح نومی گوید فقط داستان شاهنامه را باز نشرکرده است.
    مطالب آقای محمدی سراسر توهین به ترکهاست....
    73 + 13 -
  • سجاد
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ - ۱۵:۵۹
    تورک , تورکه , فرقی نمیکنه ایرانی یا غیر ایرانی , اگه این توهین به یکی از آخوند های این مملکت میشد بازم همین حرفارو میزدین ؟!!؟؟
    یعنی چهل میلیون تورک نمی فهمن و فقط احمق های خود فروخته می فهمند !!!!!!!
    قرآن می گوید کسانی که به اصل و وطن خود خیانت کنند , گمراه شدگان هستند .
    44 + 12 -
  • تورک آلتای
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ - ۱۶:۳۵
    نخیر اقای نویسنده کارهای زشت را توجیح نکن گیرم فردوسی منظورش ترکان اسیای میانه بود نظامی گنجوی را چه کنیم او که در اذربایجان میزیست واین چنین گفت ترکانه صفت بهای ما نیست ترکانه سخن سزای مانیست اینم از نظامی گنجوی اینو چطوری میخای توجیح کنید همه شاعران فارس به ملت بزرگ توهین کردند دیگه صغری کبری نچین
    7 + 18 -
    • سیامک
      ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۲۲:۲۴
      دوست عزیز اون حرف نظامی نقل قول از سخن شاه درخواست کننده از نظامی برا نوشتن لیلی و مجنون هست نه سخن خود نظامی
      فردوسی هم توهین کم نکرده ولی حداقل زیرک بوده توهیناش خیر مستقیم بوده نه مثل این روزنامه
      اگر به عقل و دانش و شاهنامه مراجعه بشه این روزنامه محکومه
      چون فردوسی مستقیم به هیچ قومی توهین نکرده
      7 + 5 -
  • تورک آلتای
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ - ۱۶:۳۹
    ان ابوجهل از پیمبر معجزی خواست هم چون کینه ور ترک غزی اینم از مولانا انگار ناف شاعران فارسرو با توهین به ملت بزرگ تورک بریدن
    18 + 13 -
  • تورک آلتای
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ - ۱۶:۵۲
    اگر چه کار ترکان هست غداری و مکاری همه یک رو به خون خوتری همه یک دل به جراری گر نبود افت ترکان به گیتی در پدید بستدی گیتی همه چون خسروان باستان اینم از قطران تبریزی همه شاعران فارس توهین توهین توهین وای خدا فط فردوسی نیست همشون نژاد پرست و شونیست هستن
    8 + 13 -
  • آذربایجان وپیرامون-در انتظار بهار
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ - ۲۳:۴۸
    سلام-آناج من چندین سال متوالی این نشریه ضد تورک را مطالعه میکردم همان ادامه برنامه فارس سازی و یکسان سازی قومی وترک ستیزی را در پوشش ظاهری تعهد به انقلاب اسلامی دنبال می کرد شمارهایش موجود است چرا از اینگونه نشریات بی ریشه دفاع می کنی من تعهدی در این نشریه ندیدم و از منویاتشان چنین دیدم اگر آزاد باشند هرچه فش بتوانند نثار آذربایجان می کنند در ضمن فردوسی شناسان فارس خود اذعان دارند رستم وافراسیاب هردو ایرانی بودند ومراد از رستم همان کوروش ومراد از افراسیاب همان فرورتیش تورک ماد هاست ...
    24 + 12 -
  • احسان
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۱۱:۳۵
    بسم الله ارحمن الرحیم
    آناج در مورد موارد بالا چند نکته هست که باید بگویم.
    1_ کتاب شاهنامه فردوسی سرشار از اشعار زن ستیزانه و علیه قومیت های بلوچ و ترک و کرد و عرب هست .اینکه در این سال ها این همه تبلیغ برای این کتاب شده دلیل نمی شود این مضامین نادیده گرفته شود(همان طور که اعتراضات افرادی چون اقای شاملو نیز به نوشته های فردوسی بود) اگر قرار هست هم مطلبی از شاهنامه نشر شود باید قسمتی از ان که شامل موارد بالا نیست باشد . به راستی ولی چرا این همه تبلیغ برای فردوسی می شود اما برای شاعرانی چون نسیمی و فضولی که اشعارشان فقط دین و عرفان است ذره ای تبلیغ نمی شود!الله اعلم!
    2_منظور از افراسیاب در نظر بگیریم قومی در ماورائ النهر هست و اصلا هم به اذربایجانی ها ربط ندارد(هرچند همان ترک های اسیای میانه تاثیر بسزایی در تاریخ ایران وخصوصا قومیت ترک ما دارد) .حتی به ترکمن ها که ریشه انها هم نداشته باشد اماخب بالاخره توهین است به اقوام فعلی ماورائ النهر مثلا من همین مظامین را به افریقایی ها نسبت دهم بعد بگویم افریقایی ها که خارج از ایران هستند و به ما ربطی ندارند !ایا من ازاد به توهین ویا نقل توهین هستم!
    3_بله قانون از همه چیز مهم تر است اما قانون در مورد روزنامه ایران و فیتیله چکار کرد؟ همین چند روز پیش فیتیله با وقاحت جایزه دریافت کرد .!!! در ضمن نمی دانم چرا هر نشریه ی توهین کننده و کسی که سعی در هویت سازی دروغین به مردم ترک اذربایجان دارد می شود متهد!!!متهد به کی ؟بله متهعد هستند اما به افکار تمامیت طلب رضا خانی نه افکار اسلامی.
    4_یعنی از هر شیوه ای از جمله اتهام جاسوسی یا تجزیه طلبی یا اغتشاش گر استفاده می شود تا مردم رو از اعتراضات منصرف کنید .ایا این درست است؟
    5_در اخر هم به جناب محمدی که سعی در توجیه!!! و به قولی ماست مالی !!! این نشریه کردند باید بگویم خسته نباشید!!! هر توهینی می شود در اخر یک عالم عناوین مانند فداییان اسلام و مدافعان ایران و این طور عناوین خوشایند به مردم اذربایجان نسبت می دهند!فقط از نویسنده سوال دارم تا کی؟ فکر می کنید همیشه این راه جواب می دهد !هندوانه دادن زیر بغل ترک ها فکر می کنید تا کی کارساز است؟
    در اخر من ایرانیم و مسلمان و ترکم بله ترکم.و این ترک بودنم هم نشان از تجزیه طلبی و اغتشاش گرایی یا هرگونه اتهام دیگری نیست .سالهاست کارهای توهین گران و ماستمالی کنندگان انان! ملت رو از هم دور کرده.حالا تجزیه طلب واقعی این ها هستند یا افرادی که به اینها اعتراض دارند!!!جواب با خودتان.
    درنهایت اناج انتظار دارم همان طور که فقط خودت را بازنشر دهنده این مطلب می دانی این مطلب من را هم نشر کنی.
    22 + 11 -
  • احسان
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۱۱:۴۵
    بسم الله ارحمن الرحیم
    آناج در مورد موارد بالا چند نکته هست که باید بگویم.
    1_ کتاب شاهنامه فردوسی سرشار از اشعار زن ستیزانه و علیه قومیت های بلوچ و ترک و کرد و عرب هست .اینکه در این سال ها این همه تبلیغ برای این کتاب شده دلیل نمی شود این مضامین نادیده گرفته شود(همان طور که اعتراضات افرادی چون اقای شاملو نیز به نوشته های فردوسی بود) اگر قرار هست هم مطلبی از شاهنامه نشر شود باید قسمتی از ان که شامل موارد بالا نیست باشد . به راستی ولی چرا این همه تبلیغ برای فردوسی می شود اما برای شاعرانی چون نسیمی و فضولی که اشعارشان فقط دین و عرفان است ذره ای تبلیغ نمی شود!الله اعلم!
    2_منظور از افراسیاب در نظر بگیریم قومی در ماورائ النهر هست و اصلا هم به اذربایجانی ها ربط ندارد(هرچند همان ترک های اسیای میانه تاثیر بسزایی در تاریخ ایران وخصوصا قومیت ترک ما دارد) .حتی به ترکمن ها که ریشه انها هم نداشته باشد اماخب بالاخره توهین است به اقوام فعلی ماورائ النهر مثلا من همین مظامین را به افریقایی ها نسبت دهم بعد بگویم افریقایی ها که خارج از ایران هستند و به ما ربطی ندارند !ایا من ازاد به توهین ویا نقل توهین هستم!
    3_بله قانون از همه چیز مهم تر است اما قانون در مورد روزنامه ایران و فیتیله چکار کرد؟ همین چند روز پیش فیتیله با وقاحت جایزه دریافت کرد .!!! در ضمن نمی دانم چرا هر نشریه ی توهین کننده و کسی که سعی در هویت سازی دروغین به مردم ترک اذربایجان دارد می شود متهد!!!متهد به کی ؟بله متهعد هستند اما به افکار تمامیت طلب رضا خانی نه افکار اسلامی.
    4_یعنی از هر شیوه ای از جمله اتهام جاسوسی یا تجزیه طلبی یا اغتشاش گر استفاده می شود تا مردم رو از اعتراضات منصرف کنید .ایا این درست است؟
    5_در اخر هم به جناب محمدی که سعی در توجیه!!! و به قولی ماست مالی !!! این نشریه کردند باید بگویم خسته نباشید!!! هر توهینی می شود در اخر یک عالم عناوین مانند فداییان اسلام و مدافعان ایران و این طور عناوین خوشایند به مردم اذربایجان نسبت می دهند!فقط از نویسنده سوال دارم تا کی؟ فکر می کنید همیشه این راه جواب می دهد !هندوانه دادن زیر بغل ترک ها فکر می کنید تا کی کارساز است؟

    در اخر من ایرانیم و مسلمان و ترکم بله ترکم.و این ترک بودنم هم نشان از تجزیه طلبی و اغتشاش گرایی یا هرگونه اتهام دیگری نیست .سالهاست کارهای توهین گران و ماستمالی کنندگان انان! ملت رو از هم دور کرده.حالا تجزیه طلب واقعی این ها هستند یا افرادی که به اینها اعتراض دارند!!!جواب با خودتان.
    درنهایت اناج انتظار دارم همان طور که فقط خودت را بازنشر دهنده این مطلب می دانی این مطلب من را هم نشر کنی
    25 + 7 -
  • آرازز
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۱۳:۲۶
    انتشار چنین مقاله ای در شان آناج نبود مقاله ای که غیرمستقیم بر مطالب کذب و نفوذی آن نشریه معلوم الحال تاکید دوباره دارد! واین حاکی از صحیح بودن ادعای مردم مبنی بر حمایت مرکز از این نشریه میباشد در مورد متن مقاله ذکر مطالبی ضروری هست# در مورد فردوسی درست میفرمایید وما اگر خواهان ایران زمان جنگ وزمان امام هستیم حتما باید کتابهای فردوسی جمع شود نه اینکه در کتاب درسی پنجمیها شاعر ملی معرفی شود چراکه فردوسی شاعری مریض الحال بوده که فاشیست بوده است و دشمن زنان# برخلاف فرموده شما این عالم ربانی را نفوذی میدانم هر حرکتی که بطور موذیانه و برخلاف مصالح کشور در آن مقطع واز سوی معتمدین باشدمطمئن باشید موضوع غیر از نفوذی که رهبری میفرمایند نمیتواند باشد
    22 + 9 -
  • بهزاد
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۱۷:۳۹
    هرکس که به ترکا توهین میکنه, خودش حرومزاده, پست و بی شرف و ولدزناست , حالا میخواد فارس باشه, یا بگه آذریه یا هرچیز دیگه ای ... مخصوصا نویسندگان طرح نو و ابن مقاله
    54 + 11 -
  • علی
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۲۰:۱۳
    بیشرمی تا این حد !
    12 + 7 -
  • قشقایی
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۹ - ۰۴:۰۴
    یعنی چی؟ این چه منطق مضخرف و احمقانیه؟ یعنی ما بیاییم یه روزنامه بزنیم یه داستان از اساطیر یونان بیاریم که توی اون به فارسهای افغانستان گفته شده احمق و بدنژاد و بعد بیاییم چاپ کنیم: و اینگونه اسکندر به آن فارس بدنژاد و بدسیرت گفت/ این خوبه الان؟ همین شما صداتون درمیاد....بس کنین دیگه، شما شورشو در آوردین...با این کارهای بی خردانه فقط آب به آسیاب دشمن میریزید.
    45 + 9 -
  • مجید
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۹ - ۲۰:۵۰
    ترک هیچ ربطی به تورانی ندارد و این از سیاستها و دروغهای پانتورکیسم بود که تورانیان را اجداد ترکها معرفی کند
    10 + 39 -
  • تبریزلی
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۱۲:۴۳
    تاسف انگیز است که اناج این همه نظرات توهین امیز را منتشر کرده....
    ای کاش در پاسخ به نکته های علمی استاد محمدی که حقیقتا از افتخارات آذربایجان است پاسخ علمی می دادند...

    مردم آذربایجان روشن است که آذربایجانی هستند یعنی پاره تن ایران.در دیوان خاقانی و قطران تبریزی هم اهانت به ترکهای مهاجم و متجاوز شده است همانطور که اهانت به سلطان سلیم ترک شیعه کش هم رواست...
    نکته ها را دریابیم.
    8 + 27 -
  • شعر استادشهریار
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۱۲:۵۰
    فردوسی و شاهنامه جاویدانند !

    • استاد سید محمد حسین شهریار


    در قعر هزار ساله ی غار قرون
    از کشور یادهای یک قوم اصیل
    کآنجا قُرق غرور قومیت اوست
    یک منظره ی شکوهمندی خفته است
    یک دورنمای دلفروز تاریخ
    ایران قدیم !
    گسترده سواد سرزمینی به شکوه
    با حلقه ی کوه های رویین پیکر
    با کنگره ها که بر افق های عمیق
    با سایه ی توده های ابهام اندود
    پیچیده و لولیده به هم جنگلها
    با روشن آبگینه ی دریاها
    با پرتو رودهای سیمین سیما
    ایران عظیم !
    آن گوشه ، سواد سهمگین کوهی است
    بر سینه ی آن کوه کلان ، بنشسته
    چون صخره سواد هیکلی رویین تن
    آن گونه که سیمرغ نشیند بر قاف
    گویی که یکی مجسمه است از مفرغ
    می دانی کیست ؟
    او شاعر ایده آل ما فردوسی است !
    او پیکره ی غرور ملیت ماست !
    *
    فردوسی طوسی ، آن نبوغ قهّار
    طراح و مهندس بناهای قصَص
    نقاش قرون ماورای تاریخ
    رنگین کن فیلم فولکلورهای قدیم
    اسپَهبُد افسانه سرایان جهان
    در سبک ظریف مینیاتور سازی هم
    سهمی و صلابت شگرفی دارد
    در غرّش از او حماسه های ملی است
    توفنده از او حمّیت و احساسات
    داننده ی راز انفجار کلمات
    افتاده به روی نقشه های جنگی
    فرمانده ی جنگهای فرهنگی ماست
    خلاق غرور قومیت ما
    او شاعر ایده آل ما فردوسی است !
    *
    منظومه ی شاهکار جاویدانش
    شهنامه ی او ، سمبل فیروزی هاست
    هر بیتی از آن بلنگوی فتحی است
    هر نقطه ی آن تمرکزی از احساس
    تمرین هدفگیری صاحبنظران
    هر کلمه ی آن یک سوار جنگی است
    هر سطری از آن صفی سپاه جاوید
    هر صفحه ، یکی لشکر سیروس کبیر
    هر فصل ، سپاه جامعی جاویدان
    هر دایره ی جیم ، یکی تیغ ستیز
    هر سرکش کاف او یکی خنجر تیز
    هر کاف یکی بازوی زوبین انداز !
    *
    او شاعر قهرمان ما فردوسی است !
    او را قلم آن کرد که شمشیر نکرد
    او یک تنه زد به جنگ شجعان عرب
    شجعان فصاحت و بلاغت ، همه را
    با گرز حماسه های ملی کوبید !
    احیای نوامیس عجم جمله از اوست
    او کاخ زبان پارسی کرد بلند
    او کفّه ی ما کرده به سنگینی کوه ...

    اسلام حق است و حق به حقدار دهد
    بیش از همه در تمدن اسلامی
    ماییم سهیم ،
    آن گونه که اوصیا شناسان ماییم
    پیغمبر اسلام به کسری بالید
    ماییم که بستوده نبی دانش ما !
    *
    او شاعر ایده آل ما فردوسی است !
    پیشانی باز او به پهنای افق
    ژرفای نگاه او یکی اقیانوس
    زان کارگه مغز ، تصاویر و نقوش
    در قالب خوش تراش سُربین کلمات
    از خامه پیاده می شود در دفتر
    تصویر کند گذشته ی دلکش ما !
    شاهان و یَلان با عزت و شأن
    با پنجه و بازوان پولادینشان
    تصویر کند عشق و فداکاری ها
    والا منشی ها و جوانمردی ها
    تصویر کند مفاخر ایران را
    او شاعر فیلمساز ما فردوسی است !
    از چشم هنر چه فیلمبردار دقیق
    وز چرخ قلم چه کارگردانی ها
    هر فیلم یکی چه شاهکار جاویدانی
    هر تابلوی او یکی نمایشنامه است
    در پرده ی سینمای او غوغایی است
    هر صحنه نمودار چه شخصیتهاست
    در نقش هنر چه قهرمانان دارد
    رستم ، یَل داستان هنرپیشه ی اوست !
    *
    او تهمتن است و نقش اول او راست
    در نقش دوم حریف او باز قوی است
    رویین تن و اشکبوس و سهرابش هست
    از خامه ی او چه پرده هایی رنگین
    تا گردش آسمان و مهر و ماه است
    بگشوده به پیش چشم دل ماست
    چون خون سیاوش که هنوز است به جوش
    رنگ شفق غروبها یادی از اوست !
    سیمای منیژه ، دختر افسانه / آشفته فراز چاه بیژن ، گویی
    یک خاطره ی حزین هر ایرانی است !
    *
    او نابغه ی حکیم ما فردوسی است !
    هر قصه و داستان که او ساز کند
    بر روی اساس حکمت و اخلاق است
    بنهاده اساطیر اصیل ما را
    بر روی موازین وزین اخلاق
    آری اخلاق !
    اخلاق که ایده آل پیغمبرهاست
    او جنگ برای خاطر صلح کند
    او وخشور است !
    وخشور ، ولی نخوانده خود را وخشور
    او فردوسی است !
    فرزانه حکیم ابوالقاسم ماست !
    *
    این چهره ی جانفزای فیروزی بخش
    الهام ده حمیت قومیت
    چندی به غبار قرنهای تاریک
    یک پرده ی ابهام به خود می پوشد
    وان گنج و خزینه های افروزنده
    در کنج خرابه های خاموشی بود !
    امروز به جشنهای فرهنگ و هنر
    در سالن فردوسی شهر تبریز
    آن پرده که بود مظهر غفلت قرن
    زین چهره ی تابناک بر می داریم
    اکنون نه به تبریز و به ایران تنها
    دنیا همه یک دهن به پهنای فلک
    بگشوده به اعجاب و به تحسین تمام
    با هرچه زبان و ترجمان دل و جان
    در گوش تو با دهان پر می گویند :
    فردوسی و شاهنامه جاویدانند !

    6 + 17 -
  • تبریزی
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۱۱ - ۰۸:۴۰
    ﻫﺠﻮﻡ ﻭﺣﺸﯿﺎﻧﻪ مغولها و ﺗﺮﮐﻬﺎ ی ماورای سیحون و جیحون ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺁﺫﺭﺑﺎیجان ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ تا ﭼﻬﺮﻩ ﺯﺷﺘﯽ ﺍﺯ ﻭﺣﺸﯽگری ها ﻭ ﺧﻮﻧﺨﻮﺍﺭی های آنان در آثار شعرا ﺗﺮﺳﯿﻢ ﺷﻮﺩ. مردمان آذری ، ایرانی هستند که هیچ ریشه ای با ترکان خونخوار ندارند.ﺑﺎ ﻫﻢ ﺍﺑﯿﺎﺗﯽ ﺍﺯ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ آﺫﺭﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﯿﺨﻮﺍﻧﯿﻢ :
    ﺧﺎﻓﺎﻧﯽ ﺷﺮﻭﺍﻧﯽ :
    ﻧﺎﻥ ﺗﺮﮐﺎﻥ ﻣﺨﻮﺭ ﻭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺧﻮﺍﻥ
    ﺑﻪ ﺍﺩﺏ ﻧﺎﻥ ﺧﻮﺭ ﻭ ﺗﺮﮐﺎﻧﻪ ﻣﺨﻮﺭ
    ﺑﺪﺭ ﺷﺮﻭﺍﻧﯽ :
    ﮔﺮ ﺷﻤﺎﺧﯽ ﺷﺪ ﺧﺮﺍﺏ ﺍﺯ ﺗﺮﮐﻤﺎﻧﺎﻥ ﻏﻢ ﻣﺨﻮﺭ
    ﻣﮑﻪ ﻫﻢ ﮔﺸﺖ ﺍﺯ ﺟﻔﺎﯼ ﻟﺸﮑﺮ ﻣﺸﺮﮎ ﺧﺮﺍﺏ
    ﻧﻈﺎﻣﯽ ﮔﻨﺠﻮﯼ
    ﺗُﺮﮐﯽ ﺻِﻔَﺖ ﻭَﻓﺎﯼ ﻣﺎ ﻧﯿﺴﺖ
    ﺗُﺮﮐﺎﻧِﻪ ﺳُﺨﻦ ﺳِﺰﺍﯼ ﻣﺎ ﻧﯿﺴﺖ
    نظامی گنجوی
    ﺑﻪ ﻧِﻔﺮﯾﻦ ﺗُﺮﮐﺎﻥ ﺯَﺑﺎﻥ ﺑَﺮﮔُﺸﺎﺩ
    ﮐﻪ ﺑﯽ ﻓِﺘﻨِﻪ ﺗُﺮﮐﯽ ﺯِ ﻣﺎﺩَﺭ ﻧَﺰﺍﺩ
    همان مولوی که تبریز را در شعرش به آفاق برده و خاک تبریز را با خاک بهشت برابر می داند و تبریز را کعبه آمال خود می داند در مذمت ترکان غز می گوید:
    ﺁﻥ ﻏﺰﺍﻥ ﺗﺮﻙ ﺧﻮﻧﺮﯾﺰ ﺁﻣﺪﻧﺪ
    ﺑﻬﺮ ﯾﻐﻤﺎ ﺑﺮ ﺩﻫﯽ ﻧﺎﮔﻪ ﺯﺩﻧﺪ
    (ﻣﺜﻨﻮﯼ ﻣﻌﻨﻮﯼ، ﻣﻮﻟﻮﯼ )
    ﺧﻮﻥ ﺧﻮﺭﯼ ﺗﺮﻛﺎﻧﻪ ﻛﺎﯾﻦ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﯽ ﺍﺳﺖ
    ﺧﻮﻥ ﻣﺨﻮﺭ , ﺗﺮﻛﯽ ﻣﻜﻦ , ﺗﺎﺯﺍﻥ ﻣﺸﻮ
    )ﺧﺎﻗﺎﻧﯽ (
    16 + 55 -
  • مهدی
    پاسخ ۱۳۹۵/۰۵/۱۴ - ۲۰:۰۳
    بابا الان تو کل دنیا میدونند که ایرانیها اصلا آریایی نیستند یا ترکند یا عرب!!!علم ژنتیک میگه نه مزخرفات یک کتاب افسانه.
    27 + 10 -
نظر شما
  • 18
  • 0
  • 22
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •