دولت 87 درصد پول گندم کشاورزان آذربایجان شرقی را پرداخت نکرده است /محصولات کشاورزی از شمول قیمت گذاری های دولتی خارج می شود
  • 1394/06/03 15:24
  • 18540
رییس نظام صنفی کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با آناج:

دولت 87 درصد پول گندم کشاورزان آذربایجان شرقی را پرداخت نکرده است /محصولات کشاورزی از شمول قیمت گذاری های دولتی خارج می شود

رییس نظام صنفی کشاورزی استان گفت: دولت 13 درصد بهای گندم کشاورزان استان را پرداخت کرده و 87 درصد باقی را به کشاورزان و فروشندگان بدهکار است.

گروه اقتصادی آناج: دولت تدبیر و امید در سال جاری تدبیری برای خرید گندم کشاورزان کشور به کار برد با این حال عدم پرداخت پول گندم به کشاورزان مشکلاتی را برای کشاورزان به بار آورده است و اکنون دولت بدهی زیادی به کشاوزران از بابت خرید گندم داشته است و  علی رغم معضل پایین بودن نرخ خرید گندم، کشاورزان به عدم پرداخت پول گندم نیز معترضند.

دولت همچنین از کشاورزان آذربایجان شرقی گندم خریده و متاسفانه تنها 13 درصد پول گندم های خریداری شده را پرداخت کرده است، برای باخبر شدن از جزئیات این معضل، پای صحبت های عطاء الله هاشمی، رییس نظام صنفی کشاورزی استان نشستیم.

آناج: چه میزان از پول گندم خریداری شده استان پرداخت شده است؟

سال جاری پرداخت پول گندم با مشکل مواجه شد و این مشکل هیچ ربطی به بانک کشاورزی ندارد. با توجه به کاهش اعتبارات دولتی و شرایط خاص استانی، با کمبود اعتبار مواجه شده است. درواقع این مشکل صرفا ناشی از کمبود اعتبارات دولتی است و ربطی به بانک ندارد،  تقریبا 13 درصد پول گندم کشاورزان استان پرداخت شده است و  میزان خرید 320 هزار تن به اضافه ی 20 هزار تن بذر می باشد که 13 درصد بهای آن پرداخت شده و 87 درصد باقی را دولت به کشاورزان و فروشندگان بدهکار است.

آخرین اخبار حاکی از این است که 500 میلیارد تومان از بانک پاسارگاد جهت پرداخت پول گندم استقراض کرده است، عامل اصلی خود دولت است و سود و کارمزدش را نیز خودش پرداخت می کند نه بانک.

قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در شورای اقتصاد اعمال نشده است در حالی که قیمت های تضمینی باید در شورای اقتصاد تصویب شود. اگر قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی تصویب می شد خیلی بهتر بود چون به مراتب بیشتر بود.

برای همه ی کشور یک نسخه واحد پیچیده اند که موجب می شود عوامل تولیدی که در استان ها متفاوتند و قیمت گندم متناسب با افزایش قیمت نهاده ها نیست.

آناج: توصیه شما به کشاورزان در خصوص کاشت محصولات در سال آینده نسبت به هشدار های خشکسالی چیست؟

 اخیرا بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران کشور را در سطح کشور تاسیس کرده ایم. در هر دهستان، بخش و شهرستان هیئت های اجرایی تشکیل یافته به این شکل که هیئت های اجرایی شهر هیئت اجرایی شهرستان را انتخاب می کند. یک نفر الی سه نفر نماینده، به تناسب میزان تولید در شهرستان انتخاب می شود و در هر استان نیز به تناسب میزان تولید شورایی تشکیل یافته و بنده نیز نائب رئیس کشوری این بنیاد هستم.

آن دسته از اعضای بنیاد که جزء کشاورزان خبره و پیشرو هستند، تجربیات و اطلاعات خود را در اختیار دیگر کشاورزان قرار می دهند و این قدم در مسیر توسعه برداشته می شود و در کنار توصیه های علمی کارشناسان کشاورزی، توصیه های تجربی نیز منتقل می شود.

توصیه می کنیم بر اساس امکاناتی که دارند به کاشت گندم اقدام و به اندازه ای که می توانند نیاز آبی را برطرف کنند، کشت کنند. به آماده سازی زمین و تامین نهاده (مخصوصا کود) توجه کنند تا حاصل خیزی خاکمان را از دست ندهیم.

کشاورزان توصیه های فنی کارشناسان را جدی بگیرند

لازم است کشاورزان توصیه های فنی کارشناسان را جدی بگیرند، مثلا به ضدعفونی کردن بذرها اهمیت بدهند و آن ها را به موقع آبیاری کنند و سعی کنند برداشتشان به صورت مکانیزه باشد از ریزش محصول جلوگیری شود. کمباین هایی را که میزان ریزش آنها زیر استاندارد است، گزارش کنند.

تخصیص سهمیه کود به کشاورزان در گذشته، رویه ی غلطی بود

آناج: کود را قبلا به  کشاورزان سهیمه می دادند، اکنون چرا چنین اقدامی از سوی دولت اجرایی نمی شود؟

تخصیص سهمیه ها در گذشته نامتعارف بود؛ مثلا دو نفر از شورای روستا می آمدند و کود  تحویل می گرفتند که تصور می شد آن را بین همه اهالی تقسیم می کنند، در حالی که اینطور نبود و ممکن بود به کسی کمتر یا بیشتر برسد. این رویه ی غلطی بود. اکنون در مورد تخصیص سهمیه کود، توزیع و عرضه ی آن هیچ مشکلی نداریم.

تنها مشکلی که موجب نابسامانی شده، دو مورد است؛ اولا عاملان توزیع کود از نظر مالی تامین نیستند و کشاورز هم انتظار دارد آنها نهاده های کود را تامین و در اختیار کشاورزان قرار بدهند و موقع برداشت محصول پول آن را پرداخت کند. اما چون قیمت کود بالاست و عاملان خرید و توزیع نیز سرمایه ندارند و قدرت خرید کشاورز نیز پایین است، خلاء بزرگی ایجاد شده است. این خلاء موجب کاهش راندمان می شود که این از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

پیشنهاد ما این بود که در رابطه با کود، سیستم بانکی به قولی که مبنی بر ارائه تسهیلات داده بود، عمل کند. اما به قول خود خوب عمل نمی کند و علاوه بر اینکه درصدهایش بالاست، مسائلی هم پیش می آید که پول مورد نظر را پرداخت نمی کنند.

محصولات کشاورزی از شمول قیمت گذاری های دولتی خارج شود

در حال حاضر یک طرح دوفوریتی در مجلس مطرح است و آن این است که محصولات کشاورزی از شمول قیمت گذاری های دولتی خارج شود. در کنار این امر یارانه ای که تعلق می گیرد به خود محصول داده می شود نه نهاده. چون وقتی به نهاده یارانه داده می شود به دست کشاورز نمی رسد بلکه به جیب دلالان می رود. با تصویب و اجرای این طرح محصولات کشاورزی از شمول قیمت گذاری دولتی خارج شده و به عرصه رقابتی تبدیل می شود و یارانه نیز مستقیما به تولید تعلق می گیرد بدین صورت که حداقل 10درصد و حداکثر 30 درصد قیمت متوسط تولید یارانه پرداخت می شود. اگر این طرح تصویب و یارانه مستقیما به تولید کنندگان تعلق گیرد در تامین نهاده ها قدری گشایش حاصل می شود.

بازار گندم تبدیل به جولانگاه دلالان شده است

آناج: برای مقابله با دلالان گندم چه اقداماتی در نظر گرفته شده است؟

دلال زاییده ی کوتاهی در انجام وظایف بازرگانی است. دلال زمانی رشد می کند که ما نمی توانیم وظایفمان را در عرصه بازرگانی محصولات کشاورزی به درستی انجام بدهیم. مثلا ما نمی توانیم قیمت گندمی را که از کشاورز خریده ایم به موقع پرداخت کنیم و کشاورز هم مراجعه می کند که گندم مرا پس بدهید. در چنین فضایی دلال وارد می شود و رشد می کند. اکنون بازار گندم تبدیل به جولانگاه دلالان شده است. ما زمانی می توانیم دلال را حذف کنیم که برنامه ریزی و الگوی کشت و قدرت خرید مناسب داشته باشیم و قیمت گندم کشاورز را به موقع پرداخت کنیم، البته دلالان در شرایط عادی نیز در میدان حاضرند.

آناج: در استان ما با توجه به خشکسالی اخیر و وضعیت دریاچه ارومیه، آیا نیاز نیست که در خرید گندم به کشاروزان امتیازی بدهند و در پرداخت پول گندم، آن ها را در اولویت قرار دهند؟

دولت برنامه خاصی در خصوص شهرستان های حوزه دریاچه ارومیه دارد و من فکر می کنم با توجه به اقدامات صورت گرفته، برنامه ریزی خاصی برای بخش کشاورزی در سال آینده صورت می گیرد. اعتقاد آقای کلانتری نیز این است که موقعیت خاصی را به کشاورزان حوزه دریاچه ارومیه فراهم و طرح هایی را جهت تقویت اقتصاد معیشتی آنها پیاده کنیم. اعتقاد دولت این است که کشاورزانی که از قبل خشک شدن دریاچه ارومیه دچار محدودیت شده اند و تبعات خشکی دریاچه دامن گیر ایشان شده، موجب کاهش راندمان تولید به صورت محسوس شده است. سیاست ستاد احیاء این است که برای این کشاورزان و باغداران اشتغال و یا معیشت دیگری جایگزین کند. به تناسب شهرستان و مکان یابی مناسب، صنایع خرد یا شغل های جایگزین دیگر تعریف کند. امیدواریم با اجرای این طرح تا اندازه ای مشکلات ناشی از بحران دریاچه ارومیه، در زمینه کشاورزی، مرتفع شود.

برنامه نکاشت درگیر هیاهوی سیاسی شد

برنامه نکاشت واقعا مظلوم واقع شد و آن را درگیر هیاهوی سیاسی کردند. طبق طرح نکاشت قرار بود یک محصول مناسب جایگزین شود نه اینکه کلا کاشت محصول ممنوع و حذف شود.

آناج: آبیاری تحت فشار و قطره ای چه میزان در شهرهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای رونق کشاورزی موثر واقع شده است؟

آبیاری تحت فشار سیستمی است که سال ها پیش در دنیا اجرا شده است و در کشورهایی که با چالش آب روبرو هستند، یک گزینه کارشناسی شده به حساب می آید. اما برخی ناهماهنگی ها در دستگاه های اجرایی، کمبود اعتبار و سردرگمی کشاورزان موجب شده است آن طور که باید، برنامه های آبیاری تحت فشار و قطره ای عملی نشود. کشاورز وقتی با بروکراسی های زاید، ناهماهنگی بین بخش های دولتی و رفت و آمدهای چند ماهه و تعدیل قیمت ها روبرو می شوند، هیچ رغبتی نشان نمی دهد و از خیر آن می گذرد. در برخی شرایط مثل مناطقی که تبخیر زیاد است، آبیاری قطره ای جواب نمی دهد و می توانیم سیستم های آبیاری دیگر را جایگزین آنها کنیم. با این حال سیستم آبیاری قطره ای همه جا قابل قبول و قابل عملیاتی کردن است.

با کسانی که به طبل مخالفت احیای دریاچه ارومیه می کوبند، مخالفم

من با کسانی که بر طبل مخالفت می کوبند و ایجاد یاس و ناامیدی می کنند کاملا مخالف هستم. خوشبختانه کشور ما پول، امکانات و تکنولوژی لازم را دارد و با این تفاهم صورت گرفته در زمینه مذاکرات از تکنولوژی خارجی نیز استفاده خواهد کرد. مخالفان عده ای افراد هستند که یا منافع مادی شان به خطر افتاده و یا چشم داشت هایی دارند. اما باید بگویم تا بحال چندین دریاچه در دنیا با این سطح خشک و دوباره احیاء شده است و اینگزینه را باید به طور کامل از ذهن خود پاک کنیم. چون این القائات شور و همت و اعتماد به نفس را از مردم می گیرد.

البته احساس خطر نیز واقعیت است و آقای کلانتر سالها پیش که آب دریاچه ارومیه در بالاترین سطح بود، این خطر را تذکر داد چون می دید که برداشت آب و سدبندی ها ی بی رویه ی زیادی صورت می گیرد. الان نیز احساس خطر می کنند و می گویند اگر دریاچه احیا نشود کشاورزی، اقتصاد و تمدن به خطر می افتد. کارشناسان می گویند اگر با همین وضعیت پیش برود تا آخر مهر یک صدم آن می خشکد. تمامی اقشار جامعه باید به احیای دریاچه کمک کنند.

آناج: در فاز دوم شهرک صنعتی سلیمی برخی افراد به بهانه ایجاد صنایع قصد تصاحب زمین های کشاورزانی هستند که بعد از انقلاب هیئت واگذاری زمین به کشاورزان داده است، اکنون نیز این کشاورزان معترضند، متولی اصلی این امر کیست؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟

 در اوایل انقلاب که هنوز برنامه ریزی های دقیق صورت نگرفته بود و برخی ناهماهنگی ها وجود داشت، برخی ارگان های خلق الساعه وارد عمل شدند و نظم و نظام جامعه ما را بخصوص از نظر مالکیت زمین ها برهم زدند و با قانون های من درآوردی مالکیت مردم را زیر سوال بردند. مثلا زمین یک نفر را بین سی نفر تقسیم کردند. درواقع نوعی بورس بازی زمین اتفاق افتاده است و هیچ یک برنامه هایی که آنها ادعا می کردند عملی نشده است. حال کشاورزان اعتراض دارند که ما زمین هایمان را جهت سرمایه گذاری در راه تولید و ایجاد اشتغال و حصول ارزش افزوده آن واگذار کرده ایم اما هیچ یک از این ها اتفاق نمی افتد. من روستائیانی را که در حاشیه ها دچار آسیب هستند، کاملا محق می دانم و امیدوارم مسئولین قضایی شرایطی را فراهم کنند که حق به حقدار برسد.

گفتگو از : المیرا جلیلی

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •