جولان کی‌پاپر و کیدرامرهای دهه هشتادی!
  • 1399/06/20 12:51
  • 120210
بمباران فرهنگی با سریال‌های خارجی؛

جولان کی‌پاپر و کیدرامرهای دهه هشتادی!

در سال های اخیر سریال‌های کره‌ای و ترکیه‌ای با صدور فرهنگ فکری و اجتماعی خود جایگاه ویژه‌ای در میان نوجوانان و جوانان ایرانی باز کرده‌اند.

گروه فرهنگی آناج: اصطلاحات عجیب و غریبی هستند اما در میان نوجوانان دهه هشتادی رواج زیادی دارد؛ کی پاپر، کیدرامر و اکسوال! بسیاری از والدین و حتی متولدین 78 به قبل شاید این اصطلاحات حتی به گوششان نخورده باشد اما بسیاری از نوجوانان کشورمان با این اصطلاحات عجین شده‌اند و زندگی‌شان را برپایه آن بنا کرده‌اند. این اصطلاحات بر مبنای طرفداران سریال‌ها و موسیقی‌های کره‌ای است.

کی پاپرها طرفداران پاپ کره‌ای، اکسوال‌ها طرفدار گروه کره‌ای به نام اکسو و کیدرامرها به طرفداران سریال‌های کره‌ای اطلاق می‌شود. جالب است که نوجوانان عمدتا دهه هشتادی بیشتر از سریال‌ها و بازیگران ایرانی سریال‌ها و بازیگران کره‌ای را می‌شناسند و حتی بسیاری از آنها برای ادامه تحصیل در کره جنوبی برنامه‌ریزی می‌کنند.

این اتفاق که از دید مسئولین کاملا مغفول مانده ماحصل هزینه هنگفتِ جریان فکری فرهنگی کره در توئیتر فارسی برای تولید محتواست که از ده سال قبل آغاز شده و به خوبی نوجوانان و حتی جوانان امروزی را احاطه کرده است. 

تولید سریال و فیلم‌های سینمایی عمدتا عاشقانه و نزدیک به جریان فرهنگی ایران از دیگر دلایل محبوبیت فرهنگ کره‌ای در سالهای اخیر است، فیلم‌هایی که اکثرا بدون محتوای مستهجن و تنها بر پایه روابط عاشقانه است. این فیلم‌ها با نشان دادن فرهنگ جذاب و جغرافیای دوست‌داشتنی از کشور کره به استحاله روحی نوجوان ایرانی پرداخته است.

ترکیه دیگر کشوری است که از طریق فیلم و سریال در حال صدور فرهنگ به سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه است. بیشتر سریال‌های ترکیه‌ای در سالهای اخیر داستانی مشابه با چندضلعی‌های عشقی اما با کاراکترها و رنگ و لعاب‌های متفاوتی که دارند، نسل جدید را شیفته و مجذوب خود می‌کند به طوریکه هزاران فن پیج در شبکه‌های اجتماعی برای آنان ساخته می‌شود و میلیون‌ها بیننده دارند.

استفاده از جذابیت‌های بصری، زندگی لوکس و چینش اتفاقات براساس خواسته مخاطب سه دلیل عمده‌ای است که سریال‌های ترکیه‌ای را ‌علی رغم داشتن داستان تکراری برای مخاطب ایرانی جذاب می‌کند.

از سوی دیگر صدا و سیمای ما برخلاف دهه‌های گذشته در حال درجا زدن در یک شاکله فرهنگی است و ساخت سریال‌ها نه برپایه شناخت ذائقه مخاطب و تطبیق آن با فرهنگ ایرانی بلکه برپایه پرکردن زمان خالی شبکه‌ها ساخته می‌شود!

سریال‌های شبکه خانگی هم در این سالها اگرچه خواسته‌اند به تقلید از سریال‌های ترکیه‌ای و کره‌ای قدم بردارند اما تقریبا چیزی شبیه آش شله قلم کار ساخته‌اند. به نظر می‌رسد جای خالی تحولی بزرگ در صدا و سیما برای ساخت سریال‌ها و برنامه‌های فرهنگی متناسب با ذائقه و فرهنگ ایرانی بسیار حس می‌شود و اگر مدیران این حوزه هرچه زودتر دست به کار نشوند، مخاطبان نسل جدید کاملا از دست خواهند رفت.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • اطرافدان گلمه
    پاسخ ۱۳۹۹/۰۶/۲۰ - ۱۳:۵۴
    ماخانوادگی وفامیلی دیگه شبکه های صداوسیمارونگاه نمیکنیم.دیش های ماهواره ای کارروبرایمان راحت کرده اند.هم تنوع اخبارومستندداره هم تنوع فیلم
    0 + 0 -
  • دانشجو
    پاسخ ۱۳۹۹/۰۶/۲۰ - ۱۵:۲۶
    سریال های کره شرف دارند به سریال های بدون داستان و مسائل جنسی زده ایرانی مانند ممنوعه و عاشقانه و اینها
    0 + 0 -
  • آدسیز
    پاسخ ۱۳۹۹/۰۶/۲۱ - ۱۸:۵۰
    وقتی بیر مجموعه صداو سیمای تبریز آدیندا الیه بیلمیر بودجه سی یوخدو ایل ده حداقل بیر دنه سریال جورلیه دای سیزین نه انتظاریز وار؟! بیر دنه آبیری لی تورکی سریالا حسرت قالمیشیخ.... آدام "ارطوغرول" کیمی سرایلا باخاندا گؤرور کی نه قدر بیزیم مسئوللار یاتیلار ایش گؤرمورلَر خصوصا صدا وسیمای استانی هئچ مفید نقشی یوخدو جز بو کی تیراختورون اویونلارینا اوردا باخاخ.
    0 + 0 -
نظر شما
  • 3
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •