افزایش 40درصدی؛ پلکانی و چراغ خاموش/ صعود دوره‌ای؛ کمرهای خمیده!
  • 1399/05/11 09:41
  • 118615
گزارش آناج از "افسار گسیخته قیمت‌ها" در بازار؛

افزایش 40درصدی؛ پلکانی و چراغ خاموش/ صعود دوره‌ای؛ کمرهای خمیده!

بررسی‌های آناج نشان میدهد قیمت بسیاری از اقلام مصرفی در بازار تبریز علاوه بر افزایش در ابتدای سال با رشد میانگین 40درصدی در میانه‌ سال همراه بوده است.

گروه اقتصادی آناج؛ گرانی، گرانی و بازهم گرانی! داد مردم از افزایش سرسام آور اقلام و مایحتاج عمومی در آمده و تقریبا هیچ نظارتی بر روند صعودی قیمت ها نیست. محاسبه های سرانگشتی در روزهای اخیر نشان میدهد که تقریبا تمام اقلام مصرفی مردم از ابتدای سال جاری به طور متوسط بیش از 35 درصد افزایش یافته است.

مشاهدات خبرنگار آناج از قیمت های اقلام در بازار تبریز، از گرانی غیر معمول حکایت می‌کند. به طور مثال، لبنیات پاستوریزه اعم از شیر، ماست، کره، پنیر بیش از 35 درصد؛ لبنیات سنتی مانند پنیر، کره و شیر بیش از 30 درصد؛ حبوبات اعم از لپه، عدس، لوبیا و... بیش از 20 درصد؛ گوشت قرمز حدود 15 درصد؛ گوشت مرغ حدود 35 درصد؛ روغن نباتی بیش از 45 درصد؛ چای بیش از 20 درصد؛ برنج بیش از 35 درصد؛ مواد شوینده بیش از 30 درصد؛ مواد بهداشتی بیش از 50 درصد؛ قند و شکر بیش از 35 درصد و میوه بیش از 15 درصد نسبت به اسفند ماه سال 98 افزایش قیمت داشته‌اند.

همچنین افزایش 35 درصدی هزینه کرایه و حمل و نقل، افزایش بیش از 50 درصدی اجاره بها و همچنین افزایش 100 درصدی ملزومات و وسایل خانه را هم باید لحاظ کرد. این درحالی است که حقوق کارگران در سال جدید چیزی حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده و میتوان به صراحت اعلام کرد که کمر مردم زیر بار گرانی های افسار گسیخته خم شده است.

صعود دوره‌ای قیمت ها

یکی از فروشندگان مواد غذایی در تبریز در مصاحبه با خبرنگار آناج میگوید: چند قلم از اجناس معروف و برندهای مطرح بازار از ابتدای امسال تا امروز اجناس خود را بیش از 50 درصد افزایش داده‌اند و نکته جالب اینجاست که افزایش قیمت ها در بازه 4 ماهه و به صورت 4 یا 5 درصدی بوده است.

وی معتقد است: این افزایش علاوه بر افزایش قیمت اجناس در ابتدای امسال است. به طور مثال شامپو، یکی از اقلام پر مصرف خانوارهای ایرانی از قیمت 12 هزار تومان(قیمت مصرف کننده) در ابتدای امسال به 14 هزار تومان رسیده و امروز همان شامپو چیزی حدود 16500 تومان است.

فروشنده محصولات لبنی سنتی یکی دیگر از افرادی است که با خبرنگار آناج مصاحبه میکند. او میگوید پنیر معمولی لیقوان در ابتدای سال حدود 45 هزار تومان برای هرکیلیو بود در حالی که این پنیر امروز حدود 65 هزار تومان به دست مشتری میرسد و ما وقتی علت گران شدنش را جویا میشویم، تولید کنند چندین دلیل برای افزایش قیمت خود مطرح میکند.

او ادامه میدهد: افزایش قیمت پنیر هم مثل دیگر اجناس، تک مرحله ای نبوده است. یعنی ما از ابتدای امسال شاهد صعود قیمت ها بودیم به طوری که در عرض دو ماه بیش از چهار بار قیمت پنیر افزایش یافت.

قیمت های نجومی؛ میوه های مجلسی

بازار میوه هم برخلاف قیمت های موجود با افزایش ها سرسام آوری مواجه بوده است. هرچند افزایش قیمت ها در مقایسه با سایر اجناس رشد چندانی ندارد، اما مشاهدات خبرنگار آناج از قیمت چندین میوه تابستانی نشان از افزایش 3 تا 7 هزار تومانی نیست به پارسال حکایت دارد.

میوه های مجلسی در بازار امروز تبریز، رنج قیمتی 12 الی 25 هزار تومان برای هر کیلو دارند و قیمت های زیر 12 هزار تومان اغلب برای میوه هایی است که از کیفیت نازل تری برخوردارند.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، وضعیت معیشتی مردم در حالت نرمالی نیست و فشار بسیار مضاعفی بر گرده مردم سنگینی میکند. تورمی سرسام آور که در سایه بی توجهی و عدم نظارت مسئولین، دودش به چشم مردم می‌رود!

نکته‌ای که رهبرانقلاب در سخنرانی عیدقربان اشاره فرموده و  وظیفه فوری مسئولان و دولتمردان را مهار افسارگسیخته قیمت ها و تنظیم بازار دانستند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •