تبلور وظایف اجتماعی
  • 1399/04/29 14:42
  • 118445
حاج مهدی خادم آذریان در گفت‌وگو با آناج روایت می‌کند؛

تبلور وظایف اجتماعی "هیئت" در مانور همدلی و مبارزه با کرونا

مداح اهل‌بیت(ع) معتقد است: در صورت ادامه وضعیت فعلی بیماری کرونا ان‌شاءالله تدبیری شود تا هیئت‌ها در ماه محرم در میدان اقامه عزا و اقامه وظایف اجتماعی بطور همزمان حضور داشته باشند.

گروه فرهنگی آناج/ حامد خسروشاهی؛ حاج مهدی خادم آذریان از مداحان برجسته و شناخته شده تبریز که سال‌هاست عنوان پیرغلامی هیئت انصارالحسین(ع) تبریز بر سینه او نقش بسته، این روزها کارویژه همدلی با مردم و مبارزه با کرونا درپیش گرفته است.

این هیئت در ایام مبارزه با کرونا در صف مقدم حضور داشت و مشغول خدمت‌رسانی بود. در این خصوص به گفت‌و‌گو با این مداح پیشکسوت پرداختیم.

آناج: از چه زمانی هیئت وارد میدان مبارزه با کرونا شد؟

دومین روزی که اعلام شد به مشارکت مردمی در مبارزه با بیماری کووید19 یا همان کرونا نیاز وجود دارد؛ شنیدم که چندتن از جوانان هیئت بدون آن‌که حتی به بنده هم خبر داده باشند، در منزلی دورهم جمع شده‌اند و راه‌های ورود به این عرصه را بررسی کرده‌اند.

از شنیدن این خبر خوشحال شدم و کارشان را تایید و تشویقشان کردم به عملی کردن تصمیمات. پیشنهادکردم مسجد صاحب‌الامر(عج) که محل برگزاری جلسات هیئت است، محل اصلی تجمعمان باشد و با فراخوانی افراد بیشتر، به کار وسعت بدهیم.

با همین مقدمه که عرض کردم، مسجد و هیئت فعال شدند و بطور متوسط روزانه سی‌نفر از ساعت9 صبح تا اذان مغرب و عشا مشغول دوخت و تهیه ماسک و دستکش بهداشتی شدند. دوستان تا اذان مغرب فعالیت‌ می‌کردند و پس از اقامه نماز، ماحصل تولیدات روزانه خود را به محلات محروم شهر می‌بردند و در منازل توزیع می‌کردند.

بسته‌های بهداشتی شامل دو عدد ماسک، دستکش، محلول ضدعفونی دست و یک بروشور شامل دستورات ایمنی ستاد مبارزه با کرونا بود. روزانه بطور متوسط 2800 تا 3000بسته تولید و توزیع می‌شد. هشت خودرو هم به پمپ مجهز شده بود تا وقتی که اکیپ توزیع در محله‌ای حاضر می‌شود، اکیپ سم‌پاشی و ضدعفونی‌کننده هم آن محله را ضدعفونی کند.

کار دیگری هم که در این مرحله انجام دادیم، خرید 20تن هویج بود. دستگاه‌های مکانیزه آبمیوه‌گیری صنعتی را در مسجد مستقر کردیم و آب هویج‌های تولیدی را در بطری‌های یک‌نفره 200سی‌سی بسته‌بندی کردیم با قصد رساندن به بیمارستان‌ها برای توزیع بین کادر درمان و بیماران مبتلا به کرونا که البته مسئولان معاونت درمان مانع شدند و گفتند که طبق پروتکل‌ها بیمارستان اجازه دریافت مواد غذایی از بیرون را ندارد.

برهمین اساس بخشی از این آبمیوه‌های تولید شده را به سپاه رساندیم تا بین بسیجیانی که شبانه مشغول ضدعفونی محلات و معابر بودند توزیع شود و باصطلاح دوپینگی باشد برای این مجاهدان راه خدا (با خنده).

بطری‌های تولیدی هر روز را در یخچال می‌گذاشتیم تا به اندازه کافی سرد شوند برای به‌حال آوردن دل و جگر این عزیزان؛ مجاهدان بی‌نام و نشانی که آنگونه که باید نتوانستیم حقشان را به‌جا بیاوریم. خاطرم است که در آن ایام با وجود تلاشی که کردیم، نتوانستیم بادگیر تهیه کنیم تا حداقل مصون باشند در برابر مواد ضدعفونی‌کننده. مواد ضدعفونی‌کننده محیط غلظت بالایی نسبت به ضدعفونی‌کننده‌های دست دارد و به‌عینه مشاهده کردم که لباس‌هایشان آسیب دیده بود از این مواد.

آناج: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مانور همدلی آغاز شد...

با تعطیلی چند ماهه برخی مشاغل پرخطر، خانواده‌های زیادی با مشکل معیشت مواجه شده بودند. البته هیئت انصارالحسین همه‌ساله در ماه مبارک برنامه اهدای مواد غذایی به خانواده‌های محروم را اجرا کرده است. اما امسال این برنامه وسعت زیادی به خود گرفت. در گام نخست 1500بسته شامل برنج، روغن، نخود، لوبیا و سایر مواد غذایی ضروری خانوار، هر بسته به ارزش تقریبی 280 تا 300هزار تومان تهیه شد.

تدبیری کردیم تا این بسته‌ها با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بین اعضای محروم هیئت‌ها، خادمین مساجد و حتی برخی مداحان که با مشکل مواجه شده بودند توزیع شود. نزدیک به پانصد میلیون تومان در این طرح توسط خیرین احسان شد. جمع دیگری از دوستان هیئت هم پیشنهاد دیگری آوردند و آن این که با مراجعه به محلات محروم شهر، حساب برخی خانواده‌ها نزد بقالی محل و سوپر مارک تسویه شود. در این طرح بدهی‌های تا سقف 150هزار تومان اهالی تسویه شد و به بقالی محل هم گفته شد که هنگام مراجعه این عزیزان بدون اشاره به نام و نشان هیئت فقط به این نکته بسنده شود که حساب شما تسویه شده است.

آناج: این طرح‌ها متوقف شده‌اند؟

با افزایش دوباره دامنه این بیماری منحوس، بنا داریم مجددا فعالیت‌هایمان را البته با تغییراتی در شیوه کار و ساعات کار مجددا آغاز کنیم.

آناج: معمولا قشری از جامعه که باصطلاح هیئتی نیستند، تصوری که از هیئت دارند دورهم جمع شدن و عزاداری است. درحالی که کرونا کارکرد دیگر هیئات نشان داد.

معتقدم ما کاری نکرده‌ایم و این موارد هم واقعا قابل طرح نیست. هرچه کرده‌ایم، ذره‌ای از وظایفی است که محبین اهل‌بیت (علیهم السلام) در برابر هم‌نوعان و هم‌کیشان خود دارند. رسول الله(ص) فرمود «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست. این فرمایش پیامبر(ص) منشور وظایف مسلمانان در برابر همنوعان و هم‌کیشان است. اما از آن روزی که برخی بزرگان به منظور ترویج، توصیه به ذکر این خدمات می‌کنند این نکات عرض شد.

زیبایی‌هایی که در این روزها دیدیم را پیش از این تنها در روزهای دفاع‌مقدس دیده بودیم. مردم منتظر هیچ ارگان و سازمانی نماندند و آمدند وسط میدان. اما با گفته شما موافقم که متاسفانه در پس‌زمینه ذهنی برخی افراد جامعه این ذهنیت وجود داشت که هیئتی‌ها دورهم جمع می‌شوند و گریه می‌کنند و بر سر می‌زنند و بعد هم متفرق می‌شوند. حرکت هیئت‌ها در این ایام این تصور را نقض کرد.

می‌توانم بگویم اولین هیئتی بودیم که در تبریز این حرکت را شروع کردیم و بعد از آن هیئت‌های دیگر هم پای کار آمدند. البته هیئت‌ها روش‌های متنوعی را برای ایفای نقش انتخاب کردند؛ برخی کارت هدیه تهیه کردند و برای تشکر از کادر درمان به آنان اهدا کردند؛ برخی به بیمارستان‌ها رفتند و جویای نیازهایشان شدند و دستگاه وندیلاتور تهیه کرده و به بیمارستان اهدا کردند.

خلاصه این جماعت دیدند که پس‌زمینه ذهنی‌شان از هیئت درست نبود. و باز هم باید بگویم هستند کسانی که از تعطیلی هیئات در این چند ماه خوشحالند. خداوند بحق پنج تن این بیماری منحوس را از سر هیئات و مردم ما بردارد و در صورت ادامه وضعیت فعلی ان‌شاءالله تدبیری شود تا هیئت‌ها در ماه محرم در میدان اقامه عزا و اقامه وظایف اجتماعی بطور همزمان حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 1
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •