سود 121میلیارد تومانی از محل اوراق 650میلیاردی دولت!
  • 1399/04/10 15:39
  • 118128
ابتکار ابهام‌آمیزِ سازمان قطار شهری تبریز در خط یک مترو؛

سود 121میلیارد تومانی از محل اوراق 650میلیاردی دولت!

مصطفی مولوی می‌گوید: ما عملیاتی انجام دادیم و مجوزهایی اخذ کردیم که طی آن، از اوراق 650میلیارد تومانی، حدود 121میلیارد و 800میلیون تومان، سود حاصل از انباشت پول در بانک، عاید شهرداری خواهد شد.

گروه اجتماعی آناج؛ تونل‌های زیرزمینی پیچ‌درپیچ، واگن‌های پر سرعت که روزانه میلیون‌ها مسافر را جابجا میکنند. مسافرانی که در کمترین زمان و نازل ترین قیمت، خود را از جنوبی یا غربی ترین قسمت شهر میتوانند به شمالی یا شرقی ترین قسمت شهر برسانند. امنیت، سرعت و آرامش که در روی زمین چندان وجود خارجی ندارد، همگی در مترو جمع شده است.

مترو؛ این قطار زیرزمینی درون شهری که سال‌هاست در شهرهای بزرگ باری از دوش مردم برداشته، ترافیک را روان تر کرده و اکنون به یکی از مولفه های توسعه یافتگی تبدیل شده است، در تبریز چند سالی هست که درجا میزند.

مردم تبریز از 15 یا بیست سال قبل که خبر سوار شدن به مترو را شنیدند تاکنون نتوانسته‌اند علی‌رغم افتتاح خط یک آن، با دلی سیر و خیالی راحت، مدعی داشتن مترو در شهرشان باشند. چراکه همین خط یک، پر است از ایرادات و نواقص ریز و درشت.

خط یک مترو تبریز امروز علی رغم ادعای مسئولین تقریبا کارآمدی خاصی ندارد. تعداد مسافرانش به دلیل ناقص بودن پروژه تقریبا کم است. ساعات کاری آن تقریبا یک چهارم ساعات کاری متروهای تهران یا مشهد است و از همه مهمتر دسترسی چندانی برای مسافران ندارد. بدین معنی که اگر مسافری بخواهد با مترو از میدان ائل‌گلی به سمت مثلا میدان امام حسین که به ادعای مسئولین در حال فعالیت است برود؛ باید زمان و مشقت فراوانی را برای رسیدن به مقصد طی کند.

در جلسه اخیر شورای شهر تبریز، متروی تبریز یکی از اصلی ترین موضوعات مورد بحث بود. این موضوع به حدی اهمیت داشت که جلسه فوق العاده‌ای برای بررسی مشکلات و موضوعات مختلف آن ترتیب داده شده است.

مصطفی مولوی مدیرعامل قطار شهری تبریز و حومه در جلسه شورای شهر تبریز سخنان جالب و البته ابهام‌آمیزی مطرح کرد که بازخوانی بخشی از آن قابل توجه است. وی گفت: کل بدهی ما به پیمانکار ۱۵۶میلیارد تومان است و اگر هرسال اعتبار ما هزار میلیارد تومان باشد با تورم صفر درصد؛ ده سال اتمام خط دو مترو طول می‌کشد و اگر تورم ده درصد باشد اتمام خط دوم ۳۰ سال طول می‌کشد!

مولوی همچنین از تخصیص اعتبار 650میلیارد تومانی به صورت اوراق مشارک جهت تکمیل خط یک قطار شهری تبریز سخن گفت.

وی ابراز داشت: دولت سال گذشته مبلغ 650میلیارد تومان جهت تکمیل پروژه خط یک مترو تبریز به قطار شهری داده است و دیگر قرار نیست مبلغی برای این خط تخصیص داده شود. ما عملیاتی انجام دادیم و مجوزهایی اخذ کردیم که طی آن، از همین اوراق حدود 121میلیارد و 800میلیون تومان، سود حاصل از انباشت پول در بانک، عاید شهرداری خواهد شد. درواقع همکاران من با صرفه جویی و مدیریت هزینه کرد توانسته‌اند این مبلغ را برای شهرداری تامین کنند.

اختصاص اعتبار عمرانی به عنوان سپرده در یکی از بانک‌ها، برای اولین بار از سوی مدیرعامل قطارشهری تبریز مطرح شده است. این اقدام مالی با چه هدفی انجام شده و چه عایدی برای تکمیل پروژه‌های مترو تبریز خواهد داشت، سوالاتی است که پایگاه اطلاع‌رسانی آناج به بررسی‌های تکمیلی خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • قطار شهری
    پاسخ ۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۱۲:۴۶
    با سلام.از خبرگزاری محترم بعید است که خبری به این تفصیلی و تخصصی ،مخبر نداشته باشد تا صحت و سقم خبر معلوم گردد
    0 + 0 -
نظر شما
  • 1
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •