دیاگ ماشین مدیریت بحران کشور
  • 1398/12/24 13:47
  • 116784
یادداشت وارده؛

دیاگ ماشین مدیریت بحران کشور

بحران های سال ۹۸ به وضوح نشان داد که پلتفرم مدیریت کشور جوابگوی بحران ها نیست و نباید حضور مردم و اقدامات غیر سیستمی، ضعف فاحش را از چشم مدیریت کلان کشور بدور نگه دارد.

گروه اجتماعی آناج/ احد بهارلونژاد؛ اواخر بهمن ماه ۹۸ اولین موارد ابتلاء به ویروس کرونا_کوئید ۱۹ در ایران تایید و اعلام شد. از همان ابتداء، برخی از فعالین فضای اجتماعی و مجازی خواستار اقدام فوری در خصوص قرنطینه کشور و کنترل مبادی ورودی و ناوگان حمل و نقل کشور بویژه خطوط هوایی بودند. هشدار هایی که جدی تلقی نشد و برخی شهرها، مبداء شروع ابتلای بیماران در ایران گردید.

با اندک فاصله‌ای، پای این ویروس به سایر شهرها کشیده شد و لزوم اعمال مدیریت پیشگیرانه و کنترلی احساس گردید. خواسته یا ناخواسته وزارت بهداشت و درمان و مراکز تحت پوشش آن خط مقدم مقابله با این ویروس بوده و بیماران مبتلاء، پیش از هر جایی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

اما کنترل و پیشگیری از اپیدمی و شیوع این بیماری بزودی همه بخش های کشور را درگیر خود کرد. رسانه ها و اطلاع رسانی رسمی و غیر رسمی، تامین مواد شوینده و ضد عفونی کننده و اقلامی چون ماسک و دست کش و الکل، ممانعت از شکل گیری تجمعات مذهبی و اجتماعی بلافاصله بعد از انتخابات، لزوم کنترل سفرها و مدیریت کادر درمانی متخصص و بعدها ضدعفونی مراکز عمومی و هزاران موضوع به هم پیوسته، هرکدام بخشی از مدیریت دستگاه های اجرایی و مدیریتی کشور را با خود درگیر کرد.

ضرورتی که خود را بیش از پیش نشان داد سازمان و ساختاری بود که بتواند همکاری همه را برای مدیریت بحران بسیج کند و از امکانات کشور بیشترین بهره را در کنترل و مدیریت بحران ویروس کرونا بعمل آورد.

با ابلاغ حکمی از سوی رئیس جمهور، ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا شکل گرفت و وزیر بهداشت و درمان در رأس این ستاد و سکاندار آن شد.

اما مصاحبه ریاست محترم جمهور و اعلام اینکه از شنبه هفته آینده همه چیز عادی خواهد بود و فعالیت های آموزشی و اداری به شرایط عادی بر خواهد گشت همه را بهت زده کرد.

گذشت زمان نشان داد، که موج شیوع بیماری در سیکل صعودی خود قرار دارد و همه بویژه مدیران ارشد کشور باید موضوع را جدی بگیرند. بماند که بخش عمده ای از مردم نیز این امر را جدی نگرفته بودند.

موضوعات مختلفی در فضای مجازی که امروز به بهترین ابزار تبادل اطلاعات بدل شده مطرح شد و سوالات مهمی اذهان عمومی و فعالان شبکه های اجتماعی را به خود مشغول کرد.

یکی از این سوالات این است که" آیا ما توانسته ایم همه ظرفیتهای ملی را برای مبارزه و کنترل ویروس کرونا مدیریت کنیم؟ آیا ما سازمان مدیریتی خوبی برای مدیریت بحران ایجاد کرده‌ایم؟

آیا نمایندگان مجلس فقط وظیفه داشتند که مجلس را تعطیل کنند؟ آیا ریاست وزیر بهداشت و درمان بر ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا انتخاب کارآمدی بوده است.

نقش مجلس، شورای امنیت ملی، وزارت کشور، معاون اول رئیس جمهور، هیئت دولت، سازمان پدافند غیر عامل و سازمان مدیریت بحران کشور و دیگران آیا به درستی تعریف شده است.

آیا برای مواجهه با چنین بحرانی پلن و برنامه‌ی جامعی پیش بینی شده است؟ آیا کشور از حیث برنامه ای و ساختاری آمادگی مدیریت بحران را داشته است؟ چگونه می‌شود ارزیابی دقیقی از میزان توفیقات نظام مدیریتی مواجه با بحران ارائه کرد؟

به نظر می‌رسد با تردید رئیس جمهور در ورود به مدیریت بحران و تشکیل شورای حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و ضعف مفرط اطلاع رسانی و عدم تامین کالاهای بهداشتی و درمانی، فقدان نظام نظارتی کارآمد بر توزیع اقلام بهداشتی و تسری ویروس به تمام نقاط کشور، خوش بینی به کارآمدی تصمیمات لحظه ای، پیشبینی های قبلی را زیر سوال برده است.

ماشین مدیریت بحران کشور در بوته نقد قرار گرفته و در اتصال با دیاگ نقد منصفانه و کارشناسی، خطاهای نرم‌افزاری و ساختاری زیادی را نشان می دهد که مهمترین آن، فاصله ساختار مدیریتی کشور از نظام وارگی و نگرش سیستمی است و شاید بخشی نگری و مدیریت جزیره ای اجزاء این سیستم مهم ترین نقطه‌ی آسیب و ضعف مدیریت بحران کشور یاشد.

بحران های سال ۹۸ به وضوح نشان داد که پلتفرم مدیریت کشور جوابگوی بحران ها نیست و نباید حضور مردم و اقدامات غیر سیستمی، ضعف فاحش را از چشم مدیریت کلان کشور بدور نگه دارد.

فقدان مدیریت واحد، ضعف برنامه ای و بحران ساختاری در حوزه های بین بخشی، خود را بیش از پیش نشان می دهد و این امر اهتمام ملی را می طلبد تا مجلس و دولت با استفاده از دانش ملی و تجارب سایر کشور ها، به تدوین نظام برنامه ای و پیرایش ساختاری مدیریت کشور اقدام نمایند و با اتکاء به الطاف الهی و مشارکت مردم، توفیقات نظام در مهار و مدیریت بحران کرونا و مخاطرات طبیعی و بحران های سیاسی و اقتصادی را صد چندان کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 1
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •