سیاه‌نماییِ تبریز در جشنواره‌ی برلین/ آلتِ دستِ پناهی، قدم در راه فرهادی
  • 1398/11/08 14:40
  • 116198
گزارش آناج از یک رخداد غیرفرهنگی؛

سیاه‌نماییِ تبریز در جشنواره‌ی برلین/ آلتِ دستِ پناهی، قدم در راه فرهادی

فیلم نامو یا بیگانه که با کارگردانی نادر ساعی‌ور به جشنواره برلین راه یافته مملو از تصاویر زشت و سیاه‌نمایی از جامعه و مردم تبریز است.

گروه فرهنگی آناج؛ نادر ساعی‌ور یکی از کارگردانان تبریزی است که به تازگی نخستین فیلم بلند خود به نام "نامو" را برای داوری به جشنواره برلین فرستاده است. اما این فیلم حاشیه‌های عجیبی را با خود دنبال می‌کند.

بیگانه یا همان نامو فیلمی درباره یک مرد از قومیت‌های کشورمان است که در تبریز زندگی می‌کند و برای تثبیت شغلش تلاش می‌کند. مردی روشنفکر در میان عده‌ای مردم نادان و بی‌فرهنگ. مردی که اهل تبریز نیست و بیگانه خطاب می‌شود.

در بخش‌هایی از این فیلم اخباری از رادیو پخش می‌شود که خبرهای ملتهبی را منتشر می‌کند و صدای هلیکوپترها نیز نشان از فضای ترسناک شهر دارد. در بخش دیگر، نقش اول این فیلم که ظاهرا تنها عاقل و روشنفکر شهر است، از ترس مردم تبریز بشقاب ماهواره خود را از شهر خارج می‌کند.

کارگردانِ بیگانه علاوه بر دستاویز قرار دادن مسائل قومیتی سعی کرده تا با نشان دادن فضایی سیاه و ترسناک از شهر تبریز و مردمانش راه اصغر فرهادی را برای دریافت جوایز بین‌المللی برود.

حال آنکه فضای تبریز بسیار متفاوت‌تر از این فیلم سیاه است و کارگردان که سعی کرده بازیگر اصلی فیلم را نماینده یک قوم نشان دهد که در تبریز گرفتار است و به این مساله توجه نکرده که بسیاری از مردم اقوام مختلف روزانه برای دریافت خدمات پزشکی به تبریز رفت و آمد می‌کنند و برخورد با آنها نه تنها مانند بیگانه نیست بلکه تمامی امکانات برای آنها فراهم می‌شود.

ظاهرا نادر ساعی‌ور به کمک نوید محمدزاده و پژمان بازغی که سرمایه‌گذاران این فیلم هستند، سعی دارند با الگو گرفتن از اصغر فرهادی و نشان دادن جامعه‌ای سیاه و خوفناک از تبریز شانس خود را برای دریافت جایزه از جشنواره برلین بالا ببرند، کاری که در سالهای گذشته کارگردانان زیادی انجام داده‌اند و به امید گرفتن جوایز بین‌المللی، چهره‌ای سیاه و زشت از کشورمان ارائه کرده‌اند.

البته ماجرا محدود به این سه نفر نمی‌شود و پشت پرده این فیلم توسط جعفر پناهی کارگردانی می‌شود. جعفر پناهی که طی سالهای گذشته ممنوع الکار شده با قرار دادن نادر ساعی‌ور پیش روی خود، این فیلم ضدایرانی را ساخته و در اصل کارگردان واقعی این اثر جعفر پناهی است. 

همانطور که پیش از این فیلم "سه رخ" با نام ساعی‌ور اما در اصل به کارگردانی جعفر پناهی در جشنواره کن شرکت کرد و ظاهرا ساعی‌ور و نقش تبریز تنها پوششی برای جناب پناهی است.

مستانه مهاجر سال گذشته در پست اینستاگرامی‌اش به روشنی اعلام کرد که جایزه فیلم "سه رخ" متعلق به جعفر پناهی است و تنها از نادر ساعی‌ور در نقش پوششی استفاده کرده‌اند! مهاجر در پست اینستاگرامی‌اش نوشت: "جایزه بهترین فیلمنامه کن در راه ایران، بى‌صبرانه منتظرم تا چند ساعت دیگر این جایزه را تحویل جعفر پناهى در ایران بدهم. جایزه‌اى براى سه سال کار مداوم پناهى. هر وقت در این سه سال می‌دیدمش عاشقانه از آن سخن می‌گفت. سال گذشته لوکیشن در زادگاه مادرى پناهى قطعى شد. دیالوگ‌هاى بومى و بعضى از رسوم آذرى با نادر ساعى‌ور شکل گرفت. فیلم ساخته شد، تا حالا، خسته نباشى جعفر پناهى، قلمت درخشید."

این فیلم نخستین فیلم ضدایرانی با دستمایه سیاه‌نمایی فضای کشورمان نیست اما اینکه چرا یک کارگردان اهل تبریز دست به این کار زده و عامدانه سعی داشته تا چهره سیاه و زشتی از تبریز ارائه دهد، جای تعجب دارد؛ هرچند که جشنواره‌های بین‌المللی از جمله جشنواره برلین در طول چند سال گذشته نشان دادند که بیشتر از کار هنری به مسائل سیاسی علاقمند هستند و فیلم‌هایی از ایران که تصویری سیاه و خوفناک نشان می‌دهند، مورد علاقه این جشنواره و داورانش است.

به عنوان مثال سال گذشته داوری‌ فستیوال برلین، نماد بارز این سیاست‌بازی بود. جایی که در حضور فیلمسازان صاحب‌ سبک جهان، خرس طلایی جشنواره به فیلم "مترادف‌ها" به کارگردانی نداف لپید از رژیم صهیونیستی رسید. البته فیلم او قبل و بعد از این موفقیت، هیچ‌گاه در محافل سینمایی جدی گرفته نشد و کسی به آن اعتنا نکرد اما انگار همین که فیلم، نماینده اسرائیل بود، برای آکادمی برلین قانع‌کننده بود. 

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • رضا
    پاسخ ۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۸:۵۷
    این عکس مبعلق به نادر ساعی ور نیست .... دوم اینکه صدا و سیمای مرکز تبریز بودجه اش را در میان این همه کارگردان چرا در اختیار نادر ساعی ور قرار می دهد البته بنده اطلاع دارم با سفارش این کار انجام می دهد و جالب اینکه مواردی در سریال های ایشان وجود دارد که از فیلمسازان آماتور هم بعید است و نکته آخر اینکه چه پناهی چه نوید و چه نادر و چه دیگر پادوهای غرب نیازمند برخورد مدعی العموم هستند همانند اعلام جرمی که دادستان بر علیه شعاردهندگان بازی تراکتور پرسپولیس کرد باید بر علیه کاسه لیسان غرب هم بکند
    0 + 0 -
نظر شما
  • 1
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •