بروزرسانی، واژه گمشده در حمل‌ونقل شهری تبریز/ وقتی پدر اتوبوس درمی‌آید
  • 1398/11/05 12:55
  • 116153
نیم‌نگاهی به یک موضوع آشنا؛

بروزرسانی، واژه گمشده در حمل‌ونقل شهری تبریز/ وقتی پدر اتوبوس درمی‌آید

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز می‌گوید: در 3 سال گذشته دولت هیچ اتوبوسی در اختیار ناوگان حمل و نقل شهری قرار نداده است و این به عنوان یک مشکل اصلی برای حمل‌ونقل عمومی مطرح است.

گروه اجتماعی آناج؛ شهرهای بزرگ، خاصیتی دارند که گاه زیبا و گاهی زشت به نظر می‌آید، چراکه زندگی در اَبرشهرهایی مانند پایتخت یا تبریز حساسیت های خود را می‌طلبد، زمان، مهمترین مقوله در زندگی شهری است که هرازگاهی به عنوان یک عنصر حیاتی هم شمرده می‌شود. اکثر مردم وقتی در پشت چراغ قرمز توقف می‌کنند  خاطرات گذشته با حوادث یک روزشان را مرور می‌کنند.

با این اوصاف گذران عمر در جوامع شهری متمایز از زندگی روستایی است چراکه هم هزینه هم سرسام آور است و هم فراغتی نه چندان زیاد در دسترس نیست برای اینکه از یک مبدایی به یک مقصد مشخص برسیم مراحل مختلفی را طی می‌کنیم بی شک یکی از کلیدی ترین واژگان برای هر شهری سیستم حملونقل درون شهری است.

حمل‌ونقل به گواه تاریخ از ازل با بشر بوده و تا انتها نیز خواهد بود. اگرچه تاریخ حمل‌ونقل عمومی در ایران به یک قرن پیش باز می‌گردد ولی در طی سالیان اخیر، سیاستگذاران با افزودن یک بند جدید به قانون تنظیم بودجه سالانه، اقدامات جدی بیشتری در جهت توسعه بخش حملونقل عمومی کشور انجام دادند. تعریف و تخصیص بودجه، ابزاری سیاستی بود که دولت را قادر می‌ساخت تا پایداری شهرها را از از طریق توسعه حمل و نقل عمومی، جایگزینی وسایل نقلیه قدیمی، ترویج سوخت‌های مناسب برای محیط زیست (مانند گاز طبیعی) و یکپارچه سازی برنامه ریزی‌های حمل و نقل با برنامه‌های توسعه شهری را تضمین کند.

در یک سیستم حمل‌ونقل جدید، آسانی، به موقع و ایمن و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر حرف اول را می‌زند. عموما حمل‌ونقل در شهرها به عنوان یک دغدغه محسوب می‌شود. ایجادبار ترافیک، آلایندگی هوا و تفکرات اقتصادی از نتایج ملموس و غیر ملموس سیستم حملونقل است. در سال های اخیر سیستمهای جدیدی وارد موضوع حملونقل شده اند که به یکباره این موضوع اجتماعی و شهری را دچار دگرگونی کردهاند گذشت آن زمانیکه حمل و نقل و تردد در شهرها به اتوبوس های شرکت واحد اطلاق می شد. تاکسی های اینترنتی و تلفنی با ورود به حوزه جابجایی مردم در داخل شهر یا حتی حومه شهرها نیز تعریف جدیدی از سیستم حملونقل عمومی را پایه گذاری کرده اند.

حملونقل عمومی در تبریز دستخوش تغییراتی زیادی بوده ، حضور تاکسی اینترنتی و ایجاد خطوط اتوبوسرانی تندرو (BRT) در تبریز برای دومین بار در کشور بعد از تهران، مسائلی است که لابلای سیستم حملونقل شهری تبریز نمود پیدا کرده است اما برای پیشرفت و اجرایی یک سیستم مدون، برنامه ریزی منظمی نیز لازم است. شرایط نگهداری و تغییر در ناوگان خطوط شهری اعم از تاکسیرانی و اتوبوسرانی لازمه حیات یک سیستم حملونقل عمومی در  کلانشهر تبریز است. افزایش قیمت سوخت از جمله بنزین باعش شده تا میزان استقبال مردم از حملونقل عمومی بیشتر شود برای پاسخگویی به این نیاز شهری نیز باید تدابیری اندیشیده شود.

فرج جلالی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، با اشاره به افزایش قیمت بنزین و تمایل مردم به استفاده ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: افزایش قیمت بنزین باعث شده تا مردم تمایل بیشتری برای استفاده از اتوبوس نشان می‌دهند

فرخ جلالی اظهار کرد: با توجه به مساعدت شورای اسلامی شهر و شهرداری، در بودجه سال آینده، در صورت تولید اتوبوس داخلی و یا امکان واردات اتوبوس، نسبت به نوسازی حداکثری ناوگان اتوبوسرانی تبریز اقدام خواهد شد.

وی افزود: با توجه به نبود امکان خرید اتوبوس نو در سال های گذشته و کمک نکردن دولت، در حال حاضر بیش از ۴۱۹ دستگاه اتوبوس با عمر بالای ۱۰ سال (۷۳ دستگاه دولتی و ۳۴۶ دستگاه بخش خصوصی) در اتوبوسرانی تبریز فعالیت می‌کنند که با اقداماتی همچون بازسازی، نگهداری و سرویس فنی مستمر و اخذ معاینه فنی در حال حاضر امکان سرویس دهی در خطوط را دارا می باشند   اما در بلند مدت بایستی با اتوبوس های نو جایگزین شوند در غیر اینصورت در ارائه خدمات به شهروندان عزیز با مشکل جدی روبه رو خواهیم شد.

جلالی خاطرنشان کرد: در 3 سال گذشته دولت هیچ اتوبوسی در اختیار ناوگان حمل و نقل شهری قرار نداده است و این به عنوان یک مشکل اصلی برای حمل‌ونقل عمومی مطرح است. از طرفی با افزایش قیمت بنزین، میزان استفاده مردم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و به ویژه اتوبوس توجه به افزایش قیمت بنزین  1/5 برابر افزایش یافته است.

جلالی با اشاره به اینکه برای مسیرهای کم تردد از مینی‌بوس استفاده خواهیم کرد گفت: برای حومه شهر و مسیرهایی که میزان تردد در آن‌ها نسبت به سایر مناطق کمتر است از مینی‌بوس استفاده خواهیم کرد چون ناوگان اتوبوسرانی حومه فرسوده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه یادآور شد: ادغام  سیستم حملونقل مناطقی که در یک مسیر قرار دارند از دیگر سیاست های شرکت واحد اتوبوسرانی است در همین راستا اتوبوس‌های 111 و 124 در مسیر عباسی-شهرک باغمیشه را ادغام کردیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •