برنامه ترکیـه برای رقابت با بـنز/ ما هنوز اندر خَم یک خودرو‌ایم!
  • 1398/10/07 14:09
  • 115749
توگِ امروز، پیتون ده سال پیش ایران؛

برنامه ترکیـه برای رقابت با بـنز/ ما هنوز اندر خَم یک خودرو‌ایم!

ترکیه در حالی از اولین خودروی ملی خود با نام "توگ" رونمایی کرد که خودروسازان داخلی کشور همچنان در یکنواختی بوده و طرح‌های ابداعی نیز توسط مافیای خودرو بایکوت می‌‌ماند.

به گزارش آناج، رجب طیب اردوغان در مراسمی که با عنوان رونمایی از اولین خودرو ملی ترکیه در "گیزه" برگزار شد، به معرفی "توگ" پرداخت. محصولی که ادعا می‌شود نخستین خودرویی است که بطور کامل ساخت این کشور است.

اردوغان در این مراسم ضمن اشاره به طرح‌های شکست خورده قبلی کشورش برای تولید یک خودرو کاملا داخلی، افزود: توگ تبدیل رویاهای 60 ساله ترکیه به واقعیت است و هنگامی که این محصول را به سراسر جهان صادر کنیم به تمامی اهداف خود دست خواهیم یافت.

توگِ ترکیه و برنامه راهبردی 

پس از این سخنرانی بود که یک دستگاه "کراس اوور" قرمز رنگ و یک "سدان" طوسی به روی صحنه آورده شد تا "توگ" بطور رسمی پیش روی دوربین خبرنگاران قرار گیرد. اما خودروهای این برند که در مراسم، رونمایی شدند چه ویژگی‌هایی دارند و آیا می توان آنرا یک خودروی کاملا داخلی برای ترکیه دانست؟

ترکیه در حال حاضر یکی از صادرکنندگان بزرگ خودرو به بازارهای اروپایی است زیرا خطوط مونتاژی برندهایی مطرح مانند فورد، فیات، هیوندای و تویوتا در این کشور فعالیت دارند. اردوغان اولین بار در سال 2017 از تلاش برای تولید خودروی ملی در ترکیه و طرحی که چشم انداز آن سال 2021 بود، خبر داد.

از  این رو یک پیمان اقتصادی متشکل از 5 گروه صنعتی با نام "گروه ابتکار اتومبیل ترکیه (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu) یا "توگ" در اواسط سال 2018 شکل گرفت تا تولید خودروهای مدنظر رئیس جمهور ترکیه را آغاز کند. دولت ترکیه ضمن حمایت ویژه از این طرح شامل معافیت‌های مالیاتی و بسته‌های حمایتی، تضمین داده که تا سال 2035 برابر با 30 هزار دستگاه از خروجی کارخانه توگ را خریداری کند. محصولاتی که در 5 مدل و در بورسا (قطب خودرویی در شمالغربی ترکیه) تولید خواهند شد.

نبود رقیب و اجبار خرید

این اخبار، حمایت‌ها و برنامه‌ها را مقایسه کنید با فکر و نیت مسئولان داخلی خودی و گروه‌های خودروسازی وطنی! هدف از طرح این موضوع، بیگانه پرستی یا تعریف سیاست کشور دوست و رقیب ما یعنی ترکیه نیست بلکه آنچه در ادامه خواهید خواند چالشی بر 40 سال خودروسازی داخلی است که امروز با نقدهای بسیاری مواجه است، همه مردم از روی اجبار با آن موافقند و همواره به دلیل دولتی بودن دو کارخانه مادر خودروسازی، عملا امکان رقابت و برتری کیفیت وجود ندارد.

سمند و افتخار ملی!/ راه ما را می‌خواند؟

18 سال پیش بود که خودرویی برای اولین بار و با نام خودروی ملی در رسانه‌های آن زمان بر سر زبان‌ها افتاد و بسیاری از مسئولین با افتخار از تولید خودروی تمام ایرانی سخن گفتند. پیکانِ محبوب مردم آن زمان که زمزه‌های توقف تولیدش به گوش می‌رسید با رونمایی از سمند رفته رفته در ذهن مردم به پارکینگ اوراق سپرده شد و امیدها برای داشتن خودرویی ملی، با کیفیت و شیک برای مردم زنده شد.

ازقضا اصلی ترین دلیل تولید سمند، جایگزینی آن با پیکان بود اما طبق معمول، وعده‌ها تو خالی از آب در آمد و قیمت سمند در آن زمان سر به فلک کشید و از طرفی تولید پیکان نیز متوقف نشد. سال‌ها گذشت و سمند، پراید، تیپ‌های مختلف پژو تنها با تغییر برخی از ویژگی‌های ظاهری توانستند تا امروز به حیات خود ادامه دهند اما در مقابل، خودروهای بسیار لوکس، با کیفیت و امکانات و با هزینه‌ای بسیار نازل‌تر از هزینه‌های فعلی، در بازار خودرو جهان پا به عرصه گذاشتند.

پیتون‌هایی که قربانی مافیا شدند/ توگ امروز، پیتون 10 سال پیش ایران

این قسمت بخشی از حواشی مربوط به صنعت خودروسازی ایران است. در سطور پایین تر شما را با موضوعی جذاب اما تامل برانگیز و شاید غم بار آشنا خواهیم کرد. علی‌رغم یکوانختی، مافیای عدم پیشرفت و تولید محصولی بُنجل با کیفیت بسیار پایین، جمعی از جوانان کشور با وجود اعمال تحریم‌های بسیار شدیدتر از امروز، یعنی همان تحریم‌های سال 90 الی 91 ، توانسته بودند در آن سال‌ها خودرویی تمام ایرانی طراحی و رونمایی کنند، که علاوه بر ظاهری جذاب، مصرفی بسیار پایین‌تر و کیفیتی بالاتر، می‌شد رقیب جدی برای خودروهای امروزی دنیای ماشین قلمدادش کرد.

پیتون، خودرویی بود که در سال 91، مراسم رونمایی آن برگزار شد. خودرویی که طراح اصلی آن، همان طراح خودروی فعلی دنا است و پیتون را بسیار شیک‌تر و با کیفیت تر از سایر خودروها می‌دانست.

شاید باورتان نشود اما بِیس این خودرو بر پایه همان سمند خودمان و با دستکاری بدنه سمند ساخته شده است! خودرویی که می‌توانست با تولیدش تحولی شگرف در صنعت خودروسازی داخل به وجود آید اما بنا به دلایل نامعلوم تاکنون متوقف مانده است.

تفاوت نگاه‌ها و برنامه دراز مدت

تفاوت نگاه‌ها دقیقا همین‌جا نمایان می‌شود. کشوری مانند ترکیه در برنامه‌ای دراز مدت قصد دارد کمپانی‌های شرکت خودروسازی خود را به کیفیت سطح جهانی و به رقابت با برندهای بزرگ بفرستد اما در ایران عزیز ما با وجود نخبگانی که کم نیستند، دل مشغول تولید خودروهای بی‌کیفیت گران هستند.

شاید بزرگترین افتخار ما در این روزها صادرات پراید یا سمند به سوریه، عراق و چند کشور با اقتصاد ضعیف باشد اما همسایه ما در همین نزدیکی طی چندسال اخیر قدم‌هایی بسیار بزرگ برای یکی از عظیم‌ترین صنایع خود برداشته است!

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • آدسیز
    پاسخ ۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۱۸:۴۵
    ایراندا مثلا اکثریت پژو پرشیانی بیر دنه قدر ماشین بیلیرلر خصوصابعضی احساساتی جوانلار بیر حالدا کی بو ماشینین اؤزون نن هئچ زادی یوخدو طراحی نین 80% پژو 405 فرانسه دن موتوروندا 100% گینه همان پژو 405 فرانسه دن اِرثه آپاریب... بو وضعیتده ایران خودرو دا سوءاستفاده الییب هی بو ماشینی گؤزه سوخور و قیمتی هارا آپاریب چاتدیریب...
    3 + 0 -
  • یولدان کئچن
    پاسخ ۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۱۸:۴۶
    آناج جن سؤزو همیشه رک ده هئچ کیم نن قورخون اولماسین... ترکیه دن ده تعریف اله سن اله قارداش اؤکله میزدی هیچ اشکالی یوخدو البته بیلیرم نژادپرست لر سنه حمله الییرلر...
    5 + 0 -
  • حسن
    پاسخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۱۲:۴۵
    اگر از اول سختگیری نمی کردند واجازه می دادند تولید خودرو سواری که برخی از :ار آفرینان این منطقه التماس می کردند اجازه تولید داده شود وآخر سر ندادند اکنون تبریز خودش برای کشور خودرو ملی تولید کرده بود
    0 + 1 -
نظر شما
  • 3
  • 0
  • 1
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •