تخفیفات باور نکردنی و ترغیب خریداران/ رونق جمعه سیاه در فروشگاه‌های اینترنتی
  • 1398/09/09 14:41
  • 114271
گزارش آناج از جمعه سیاهی که گذشت؛

تخفیفات باور نکردنی و ترغیب خریداران/ رونق جمعه سیاه در فروشگاه‌های اینترنتی

29 نوامبر جمعه سیاه یا black friday نام دارد، روزی که فروشگاه‌ها در اروپا تخفیفات باورنکردنی برا اجناس خود اعمال می‌کنند.

گروه اجتماعی آناج: black friday یا جمعه سیاه نامی است که توسط پلیس فیلادلفیا به یک روز بعد از روز شکرگذاری در کشورهای غربی تعلق گرفته است. دلیل این نامگذاری هم افزایش تصادفات به علت عجله مردم برای خرید از تخفیفات فروشگاهی گذاشته شده است. در جمعه سیاه تمامی اجناس اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی تخفیف‌های ویژه‌ای می‌خورند و به همین دلیل در طی سالهای گذشته حتی در برخی کشورها به دلیل ازدحام مردم آماری از کشته و زخمی شدن برخی از خریداران نیز منتشر می‌کند.

آمارهای منتشر شده در سالهای 2008 و 2010 نشان می‌دهد که در آمریکا نزدیک به 20 نفر در جمعه سیاه به دلیل ازدحام کشته و بسیاری نیز مجروح شده‌اند.

چرا جمعه سیاه برای فروشگاه‌ها جذاب است؟

در حالیکه در جمعه سیاه اجناس با تخفیفات 50 تا 80 درصدی به فروش می‌رسد چرا این فروش برای بسیاری از فروشگاه‌ها جذاب است؟ از نظر روانشناسی و علم بازاریابی تکنیک‌هایی که فروشنده‌ها در این روز به کار می‌برند باعث می‌شود آن‌ها فروش فوق العاده‌ای داشته باشند. فروشنده‌ها با فروش بسته‌های کالا، خریداران را به خرید کالا‌هایی غیرجذاب نیز تشویق می‌کنند. برای مثال در یک بسته شامل ۵ کالا، سه کالا مورد نظر خریدار بوده و با توجه به اینکه این بسته شامل تخفیف ۵۰ درصدی می‌شود، خریدار ترجیح می‌دهد آن را تهیه کرده و در نتیجه دو کالایی که ممکن است فروش کمتری داشته باشد در این وضعیت به فروش می‌رسد.

به واسطه فروش فوری که در این روز ایجاد می‌شود به خریداران این حس القا می‌گردد که باید به سرعت خرید خود را انجام داده و اگر این کار را نکنند چیزی را از دست می‌دهند. این سبک از بازاریابی باعث ایجاد یک نوع هیجان در خریدار شده و وی را ترغیب به خرید محصول می‌کند. این خاصیت در Black Friday به خوبی دیده می‌شود، چون خریدار تنها از صبح تا قبل از شب فرصت خرید داشته و این فرصت محدود به وی القا می‌کند که حتما باید خریدی را انجام داده در غیر اینصورت ضرر می‌کند. شاید اگر به جای Black Friday یک هفته این اتفاق می‌افتاد صف‌های فروشگاه‌ها و خرید افراد اینقدر زیاد نمی‌شد.

جمعه سیاه در ایران

به مانند بسیاری از رسوم غربی جمعه سیاه نیز از چندین سال گذشته به طور جسته و گریخته در فروشگاه‌های کشور دیده می‌شود. Black Friday اما در فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌وکارهای مجازی رونق بیشتری پیدا کرده و روز گذشته شاهد تخفیفات جالبی در این این فروشگاه‌ها بودیم. اکثر سایت‌ای اینترنتی و برخی فروشگاه‌ها در تبریز با تخفیفات جالب مشتریان را ترغیب به خرید می‌کنند تا حتی اگر احتیاج به جنسی نیز ندارند با توجه به تخفیفات ویژه مشتاق خرید اجناس شوند.

البته جمعه سیاه هنوز آنچنان در ایران و تبریز رونق نگرفته و به نوعی در این سالها در حال پا گرفتن و رسمیت بخشیدن به خود است اما با توجه به استقبال مردم به نظر می‌رسد که در سالهای آینده چیزهای بیشتری از جمعه سیاه و تخفیفاتش را بشنویم. البته در ایران برخلاف آمریکا و کشورهای اروپایی تخفیفات ویژه بیشتر بخش غیرالکترونیکی و البسه دیده می‌شود.

در روز گذشته فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای مجازی نیز بیشترین تخفیفات را به لوازم برقی کوچک اختصاص دادند و برای ترغیب خریداران و رقابت برای فروش بیشتر نیز سعی داشتند تخفیفات ویژه‌شان را حتی به 80 درصد نیز برسانند تا گوی سبقت فروش را از دیگر رقبا بربایند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •