گزارش حادثه قطار و مقاومت هیئت رئیسه مجلس/ آخوندی مقصر اصلی شناخته شد
  • 1398/09/10 12:39
  • 114194
آناج بررسی می‌کند؛

گزارش حادثه قطار و مقاومت هیئت رئیسه مجلس/ آخوندی مقصر اصلی شناخته شد

گزارش حادثه برخورد قطار تبریز-  مشهد به هیئت رئیسه مجلس ارسال می‌شود تا قرائت شود ولی تاکنون متن این گزارش اعلام وصول نشده است.

به گزارش آناج، صبح پنجم آذر سال 95 قطار تبریز به مشهد با قطار سمنان به مشهد که روی ریل توقف کرده بود برخورد کرد و 47 نفر جان خود را از دست دادند؛ سانحه ای که هنوز از سرانجام برخورد با مقصران و مسببان آن خبری نیست. 

عباس آخوندی وزیر وقت که مسبب اصلی این حادثه شناخته می‌شد توسط نمایندگان به مجلس کشیده شد تا مورد بازخواست و استیضاح قرار گیرد ولی برخی نمایندگان استان با دریافت حق السکوت امضای خود را از نامه استیضاح وزیر وقت راه پاک کردند و به خیال خودشان امتیاز گرفتند.

با این وجود، جلسات استیضاح شروع شد استیضاحِ اول عباس آخوندی 72 موافق داشت، در نوبت دوم تعداد موافقان به 74 تن رسید و در استیضاح سوم 92 نماینده از 246 وکیل حاضر در صحن با ابقاء او مخالفت کردند اما بالاخره آخوندی وزیر راه و شهرسازی ماند تا علی‌رغم وقوع حوادثی همچون قطار تبریز_مشهد، سقوط هواپیما و نابسامانی‌های موجود در حوزه‌ی راه، مسکن و صنایع حمل و نقلِ عمومی، او را همچنان در رأس این وزارتخانه ماندگار ببینیم.

آخوندی سهمیه‌ی ناطق نوری از دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود، برای همین هم، حسن روحانی علی‌رغم رضایت قلبی‌اش او را برای دومین‌بار جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد اما حال که ناطق‌نوری به‌ دلایل نامعلوم بیعت خود را از باجناق برداشته است، قطعاً روحانی دل‌آزرده نیست. صحت این ادعا در اظهارات بیگی نماینده مردم تبریز مشهود است.

وی در این باره به خبرنگار آناج گفته بود: واقعا جای تاسف است که موضوعی با این اهمیت که جان و روح مردم آذربایجان را آزرده، به علت منافع سیاسی برخی افراد از جریان بیافتد. در اوایل مجلس دهم این حادثه روی داد، امروز که به اواخر مجلس میرسیم هنوز تکلیف پرونده نامشخص باقی مانده است.

وی اظهار داشت: انتظار از کارگزاران دولت این بود که مقصران خون مردم را معرفی و با آنان برخورد کند. اما دست‌هایی پشت‌پرده وجود دارد که نمی گذارد این پرونده به سرانجام برسد. حتی قبل از فوت آقای هاشمی رفسنجانی اصلا امکان نداشت که وزیر وقت راه را به مجلس بیاوریم. آخوندی وزیر نبود بلکه نماد جریان نئولیبرال بود که تحت حمایت هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری قرار داشت.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: بعد از حادثه قطار تبریز-مشهد و افزایش فشار بر دولت، آقای ناطق‌نوری به رئیس جمهور گفته بود که هزینه آخوندی برای دولت زیاد شده و باید او را کنار گذاشت. 3ماه بعد از حادثه و قبل از فوت آقای هاشمی رفسنجانی عملا امکانی برای برخورد با آخوندی وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: در حادثه پلاسکو ظرف یک هفته وزیرکشور و شهردار تهران را در مجلس حاضر کردند ولی در مورد حادثه قطار تبریز-مشهد این اتفاق نیافتاد، زیرا از اول بنا براین بود که این پرونده از روند رسیدگی دور باشد.

بیگی افزود: ما شاهد حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد هم بودیم از وقوع حادثه‌ای خوشحال نمی‌شویم ولی باید گفت همه مردم ایران از حقوق یکسان و برابری برخوردار هستند. در جریان اتوبوس دانشگاه آزاد متهمان فوری شناسایی شده و رسیدگی انجام گردید ولی در قبال حادثه قطار تبریز-مشهد، رسما تبعبض‌آمیز برخورد می‌کنند که مغایر با اصول قانون اساسی است.

نماینده مردم تبریز یادآور شد: مدیرعامل وقت راه‌آهن خودش اقرار می‌کند که مقصر حادثه است، کنار گذاشته می‌شود ولی بعد از چند ماه مشاهده می‌کنیم که در کسوت معاون حمل و نقل شهردار تهران‌ فعالیت میکند. چنین اقدامی در هیچ کجای جهان انجام نمی‌شود.

اما با گذشت چندسال از این حادثه، گزارش حادثه دلخراش قطار تبریز مشهد، توسط کمیسیون عمران مجلس منتشر شد، مفهوم کلی این گزارش چنین نشان می‌دهد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی وقت، مقصر حادثه معرفی شده است.

در بخشی از این گزارش با استناد به گزارش سازمان بازرسی کل کشور آمده است؛

« سازمان بازرسی کل کشور طی گزارش شماره 251299 مورخ 1395/11/27 به رؤسای محترم قوا و مقام قضایی، اتهامات و ایراداتی اساسی و دخیل در بروز این سانحه را «عدم همخوانی سامانه ساخته شده توسط شرکت مهندسی مهاران با سامانه علائم محلی قدیمی ساخت شرکت آلکاتل»، «ایراد عدم عملکرد مناسب سامانه‌های در اختیار متصدیان کنترل ترافیک»، «وجود روالی که موارد چراغ‌ قرمز مسیر، تعبیر به اشکال در سامانه CTC و منجر به صدور مجوز خاموش نمودن دستگاه ATC گردیده است» و «وجود تعدد غیرقابل قبول خطا در سامانه ATC» عنوان نموده است ولی وزارت راه و شهرسازی کتباً این ایرادات را رد کرده است.

کمیسیون عمران با بررسی گزارش سازمان بازرسی کل کشور و عدم مشاهده مستندات منجر به ایرادات احصاصی این گزارش، طی نامه شماره 96721/ 52 / د مورخ 97/11/7 از سازمان بازرسی کل کشور درخواست ارائه دلایل و مستندات کامل گزارش را نموده اما پاسخ آن سازمان، کلی و فاقد مستندات درخواستی بوده است، لذا از نظر کمیسیون عمران، گزارش سازمان بازرسی کل کشور (علی‌رغم محاسنی که در جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات و تشکیل هرم مسئولیت دارد)، مستدل و مستند نبوده و لازم است این موضوع مورد توجه مقام قضایی رسیدگی‌کننده قرار گیرد.»

 فارغ از لابی‌های صورت گرفته در مجلس برای عدم قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره سانحه آتش‌سوزی قطار تبریز-مشهد، به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه در وزارت راه و شهرسازی باید در خصوص بخشی از گزارش مذکور اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی لازم را انجام دهند،

پرونده در دادسرای تهران

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان درباره پرونده حادثه قطار تبریز- مشهد، با بیان اینکه دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسیدگی به این پرونده است، گفت: پرونده از استان سمنان خارج شده است.

حیدر آسیابی اظهار کرد: آخر اسفند همان سال (1395) بود که پرونده حادثه قطار تبریز- مشهد را با عنوان «عدم صلاحیت» به تهران فرستادیم.

باگذشت چند سال از این فاجعه نه تنها مقصران حادثه شناسایی نشدند حتی گزارش جامع و کاملی از این حادثه منتشر نشد. سید محمدجواد ابطحی عضو کمیسیون ولایی مجلس، از جمع آوری امضا برای قرائت هرچه سریعتر گزارش جامع «حادثه برخورد قطار در مسیر تبریز - مشهد» در مجلس خبر داد.

وی تاکید کرد: گزارش جامعه برخورد  قطار تبریز - مشهد باید در مجلس قرائت شود چرا که نزدیک به دو سال از این حادثه می‌گذرد اما هنوز از گزارش جامع این حادثه به مجلس خبری نیست.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: پس از جمع آوری این امضا، نامه درخواست قرائت گزارش حادثه برخورد قطار تبریز-  مشهد به هیئت رئیسه مجلس ارسال می‌شود تا قرائت این گزارش در اولویت کار مجلس قرار گیرد.

خارج کردن حادثه قطار از مسیر رسیدگی

 محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز نیز با اشاره به گزارش نهایی بررسی «سانحه قطار تبریز - مشهد» که ۵ آذر ۹۵ در سمنان رخ داد گفت: موضوع برخورد دو قطار تبریز - مشهد یک بحث کارشناسی و فنی است که البته برخی تلاش کردند این مسئله را سیاسی جلوه داده تا از مسیر پیگیری‌ها جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه برخورد دو قطار تبریز - مشهد سیاسی نبود، تصریح کرد: سهل‌انگاری در برخی امور که پیش‌تر هم به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود باعث شد تا این حادثه به وقوع بپیوندند لذا نظر ما در آن زمان هم این بود که باید با تمام عواملی که منجر به بروز چنین حادثه‌ای شدند و تقریبا جان بیش از ۴۰ نفر را گرفتند برخورد شود.
سعیدی اظهار داشت: متاسفانه در همان روزهای ابتدایی این حادثه با دو نفر از سوزن‌بان‌ها برخورد شد که البته باید گفت این افراد مقصر اصلی نبوده‌اند و مقصر اصلی مقامات بالاتر بودند و هیچ برخوردی با آنها نشد و متاسفانه همکاران ما هم به استیضاح آخوندی رای ندادند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به بررسی این حادثه در کمیسیون عمران مجلس گفت: کمیسیون عمران هم در پیگیری این پرونده قصور کرده و پیگیری لازم را نداشته و گزارش این حادثه را آماده نکرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته مجددا می‌گویم که از همان ابتدا در مجلس برخی تلاش می‌کردند که استیضاح آخوندی را پیرو این حادثه سیاسی جلوه داده و مانع سایر رسیدگی های فنی و کارشناسی شوند.

کمیسیون عمران مجلس در تیرماه سال جاری گزارش نهایی حادثه قطار را بعد از مدت طولانی، بالاخره تقدیم هیئت رئیسه کرد ولی هیئت رئیسه تمایلی برای ارائه این گزارش ندارد. از قرار معلوم، اعضای هیئت رئیسه در صدد هستند تا تغییراتی را در متن این گزارش ایجاد کنند.

گزارش حادثه قطار و مقاومت هیئت رئیسه مجلس

نماینده مردم تبریز در این باره گفت: آقای پزشکیان نیز به عدم قرائت گزارش حادثه قطار نیز بی‌میل نیست، البته جای تعجبی ندارد زیرا پزشکیان و آخوندی دوستی دیرینه‌ای دارند. این ماجرا برای نماینده تبریز یک ناکامی بزرگ خواهد بود چون نه تنها کمکی در حل این مشکل نکرد بلکه باعث ایجاد تفرقه در بین نمایندگان استان شد.

نماینده مردم تبریز ارجاع پرونده به قوه قضاییه را از موضوعات درج شده در گزارش خواند و عنوان کرد: این پرونده باید برای صدور حکم به قوه قضاییه ارجاع داده شود و این در متن گزارش آمده است،اما در این چند سال دستگاه قضایی ملاحظه کاری کرده بود.

عضو کمیسون شوراهای مجلس، قبیله گرایی سیاسی را دلیل به ناکامی برخی مطالبات خواند و تصریح کرد: آخوندی، برآیند هزارفامیل در جمهوری اسلامی ایران است. او را بعد از حادثه قطار تا ماه‌ها نمی‌توانستیم به مجلس بکشانیم، درحالی که درست بعد از یک هفته از فوت آقای هاشمی بالاخره آخوندی در کمیسیون حضور پیدا کرد.

وی اضافه کرد: با این وجود برخی نمایندگان نیز مخالف حضور آخوندی در مجلس بودند. برنامه ششم توسعه و موضوعات مربوط به بودجه را بهانه قرار می‌دادند تا از حضور و پاسخگویی آخوندی جلوگیری کنند. در حال حاضر همین سیاست برای گزارش قطار اعمال می‌شود و هیئت رئیسه تلاش دارد تا این گزارش قرائت نشود.

نماینده مردم تبریز با اشاره به موضوعاتی شبیه حادثه قطار گفت: حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد و آتش سوزی در مهد کودکی در سیستان و بلوچستان، همگی بعد از حادثه قطار اتفاق افتاده‌اند. گزارشات این حوادث در مجلس قرائت شد ولی تاکنون از حادثه قطار تبریز مشهد خبری نیست. مرحوم هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و برخی افراد دیگر پشت پرده حمایت از آخوندی قرار داشتند و دارند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • انتخابات
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۱۴:۱۵
    وقتی کسی با پول و حمایت نهاد های قدرت نماینده میشه آنقدر سواد و کاربلدی و قدرت و برش ندارد که نماینده هم استانی اش برای حرف او تره هم خورد نمی کند !!!!! چنین افرادی به درد احقاق حق و حقوق ملت نمی خورند
    نماینده باید فرد عالم و عاقل و شجاع و دلسوز و مومن باشد که در نمایندگان فعلی شهر و استان و بلکه کشور چنین ترکیباتی یافت نمی گردد. خیلی خیلی معدود

    دی شیخ با چراغ همی گشت دور شهر گفت از دیو و دد ملولم انسانم آرزوست
    گفتند یافت می نشود جسته ایم ما گفت آنچه یافت می نشود آنم آرزوست
    0 + 0 -
  • یولدان کئچن
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۱۴:۴۸
    قرار بر این باشد مسئله ای به این مهمی این همه کش داده شود و در موقع خودش باصطلاح داغ داغ بهش رسیدگی نشه هیچ فایده ای نداره!
    0 + 0 -
  • حسن روحانی
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۱۵:۲۱
    اخوندی باجناق ناطق نوریه؟؟
    0 + 0 -
  • مسعود
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۰۵:۰۶
    من زیاد آدم بدبینی نیستم..ولی احتمال اینکه این حادثه عمدی بوده باشد زیاد هست. یک قطار ساعت هفت صبح که اکثر مسافر ها هم خواب بوده اند از پشت میاد میزنه به قطار جلویی
    0 + 0 -
نظر شما
  • 4
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •