دلایل شکست حمل و نقل شهری تبریز از تاکسی‌های اینترنتی
  • 1398/08/14 18:26
  • 113862
آناج بررسی می‌کند؛

دلایل شکست حمل و نقل شهری تبریز از تاکسی‌های اینترنتی

قیمت گذاری غیرمنعطف وصعودی به همراه کیفیت نه چندان مطلوب وسایل حمل و نقل عمومی، اعتماد مسافران را کاهش داده و آنها را به سمت سیاست‌گذاری درست تاکسی‌های اینترنتی سوق داده است

گروه اجتماعی آناج؛  همان دو سال قبل که تاکسی‌های اینترنتی وارد تبریز شدند، دختران و پسران جوان، پلاکارد به‌دست، سرچهارراه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس، یا برای مردم اپلیکیشن تاکسی‌ها را نصب می‌کردند یا برای جذب راننده، مزایای استخدام را جار می‌زدند؛ رویه ای که باعث شد تاکسی‌های زرد شهر از تاکسی‌های اینترنتی جابماند. 

هرچند امروز بازاریاب‌ها را سرچهارراه‌ها و در ایستگاه‌های اتوبوس نمی‌بینید، ولی تبلیغات پنهان و آشکار آنها با ارسال پیامک، آگهی و حتی تشویق راننده‌ها به معرفی راننده دیگر ادامه دارد. این شرکت‌ها پورسانت‌های مناسبی برای بازاریابی و معرفی راننده می‌پردازند. آنها برای پاسخ به نیاز مشتریان و کاربران، راننده‌ها را با معیارهای مشخص،  انتخاب و مرتب چک می‌کنند. هدف این شرکت‌ها رضایت مسافر است؛حلقه مفقوده ای که سیستم‌های حمل و نقل شهر آن را فراموش کرده اند.  

بازاریابان در گوشه و کنار میادین و خیابان‌های پر رفت وآمد شهر هنوز هم حضور دارند؛ اما بدون پلاکارد! تبلیغات هدفمند و مناسب یکی از رموز موفقیت تاکسی‌های اینترنتی است. آنها با بررسی اطلاعات دریافت شده از مشتریان خود، توانسته اند نقشه راهی تعریف کنند که سایر سیستم‌های حمل و نقل شهر از آن بی بهره اند! قیمت گذاری مناسب برمبنای رفتارشناسی مشتری و راننده، در زمانی که نرخ کرایه سایر سیستم‌های حمل و نقل شهر منفجرشد، راز دیگر ماندگاری آنهاست.  

آنها سفیران دعوت دارند. راننده این تاکسی‌ها می‌تواند به عنوان معرف برای سایر راننده‌ها محسوب شود و پاداش‌های ۲۵ ، ۴۰ و ۶۰ هزار تومانی دریافت کند که سود آن بهتر از رانندگی با خودرو است. سیستم تبلیغاتی هدفمند و هوشمند سودی میلیاردی برای این شرکت‌ها کسب کرده است. بازاریابی هوشمند و مبتنی بر رفتار مسافر  مهم‌ترین  علت شکست انحصار  بازار  حمل و نقل در شهرها توسط تاکسی‌های اینترنتی بود. شرکت‌های تازه نفس تاکسی اینترنتی، با هوشمندی توانستند سد انحصار حمل و نقل را در شهرها بشکنند.

قیمت‌گذاری خلاقانه تاکسی‌های اینترنتی به راهکاری برای مقابله با تورم انفجاری تبدیل شد و از آن می‌توان به عنوان راهکاری خلاقانه یاد کرد که در دیگر بخش‌های تولید و خدمات و به خصوص مترو، اتوبوس و تاکسی گردشی قابل پیاده‌سازی است. 

افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی در یک سال گذشته نسبی بوده و بر اساس میزان و عرضه و تقاضا و به صورت پویا انجام شده است؛ به طوری‌که امروز درآمد رانندگان این شرکت‌هانسبت به سه ماه گذشته حدود ۱۰تا ۱۵ درصد افزایش داشته که متاثر از سیاست‌های قیمت‌گذاری بهینه این شرکت‌هاست.  

بررسی روند قیمت گذاری سیستم‌های حمل و نقل عمومی‌در شهرها توسط شهرداری و شوراهای شهر نشان می‌دهد آنها برای جبران زیان‌های ناشی از عدم پرداخت سهم دولت در هزینه‌های حمل و نقل، زیان‌های خود را با مردم تقسیم کرده و سالانه به طور متوسط تا30درصد قیمت حمل و نقل شهری را افزایش می‌دهند تا به نرخ اصلی و تمام شده برسند.

قیمت گذاری غیرمنعطف وصعودی به همراه کیفیت نه چندان مطلوب وسایل حمل و نقل عمومی، اعتماد مسافران را کاهش داده و آنها را به سمت سیاست‌گذاری درست تاکسی‌های اینترنتی سوق داده است. ادامه این روند در آینده، معضل کاهش سهم وسایل حمل و نقل عمومی‌و زیان آنها را برای شهرداری درپی دارد؛ زیانی که حتی خصوصی سازی ناوگان هم نمی‌تواند به زیان انباشته شرکت‌های حمل و نقل عمومی‌شهر پایان دهد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •