بازار از تب افتاده اما از تاب نه!/ خرید لوازم خانگی دست دوم واقعیت دارد!
  • 1398/08/14 12:17
  • 113851
گزارش آناج از بازار این روزهای لوازم خانگی؛

بازار از تب افتاده اما از تاب نه!/ خرید لوازم خانگی دست دوم واقعیت دارد!

خرید لوازم دست دوم برای جهیزیه با توجه به افزایش قیمت‌ها که این روزها در فضای مجازی شنیده می‌شود توسط فروشندگان لوازم خانگی در تبریز تایید می‌شود!

گروه اجتماعی آناج: بازار لوازم خانگی این روزها نه آن هیاهوی تابستان سال گذشته را دارد و نه رمق فروش سالهای گذشته را. اگر سری به اصلی‌ترین بازارهای لوازم خانگی در تبریز بزنید خواهید دید که حجم تقاضا به نسبت فروشنده‌ها به شدت کاهش یافته و کمتر کسی به دنبال خرید است. اگر هم کسی خریدی انجام می‌دهد ترجیح داده که اجناس ارزانتر و جمع و جورتری را انتخاب کند.

یخچال و لباسشویی ایرانی به جای خارجی‌ها

تا همین چند سال قبل اکثر کسانی که به فکر خرید لوازم خانگی برقی بودند به دنبال مارک‌هایی مانند الجی و سامسونگ بودند که تفاوت قیمتی فاحشی با ایرانی‌ها نداشتند و از کیفیت به نسبت بهتری هم برخوردار بودند. بعد از نوسانات شدید قیمتی در بازار ارز در سال 97 و به دنبال آن افزایش شدید قیمت در لوازم خانگی، جنسِ خرید مردم نیز تغییر کرده است. بیشتر مردم این روزها رو به خرید لوازم خانگی ایرانی آورده‌اند به ویژه در خرید یخچال که تفاوت قیمت بین مارک‌های ایرانی و خارجی نزدیک به 10 میلیلون تومان است!

جالب اینجاست که در سالهای گذشته تولیدکنندگان داخلی حداقل از نظر طراحی و زیبایی به رقابت با خارجی‌ها رسیده‌اند و تنها مساله نگران‌کننده برای مردم کیفیت است که با توجه به تفاوت قیمت فاحش بین مارک‌های ایرانی و خارجی جنس ارزان و شاید کم‌کیفیت‌تر ایرانی را به اجناس گران‌قیمت و احتمالا تقلبی با مارک‌های خارجی ترجیح می‌دهند.

کاهش قدرت خرید به سرویس پلاستیک نیز رسید

آقای نادری یکی از فروشندگان بازار لوازم خانگی است که در بازار امیرکبیر مغازه دارد. این بازار یکی از بازارهای اصلی لوازم خانگی در تبریز است اما این روزها رمقی در آن مشاهده نمی‌شود. این فروشنده در گفت‌وگو با خبرنگار آناج در خصوص قدرت خرید مردم عنوان می‌کند:" رنگ رخساره خبر می‌دهد از سِر درون! این روزها که بعد از ماه‌های محرم و صفر عروسی زیاد شده و به دنبال آن خرید جهیزیه نیز افزایش یافته وضعیت بازار اینچنین سوت و کور است، حالا تصور کنید که در روزهای دیگر چه وضعیتی بر بازار حاکم است."

وی با بیان اینکه مردم بیشتر تماشاچی هستند تا خریدار، می‌گوید:" بیشتر مردم حتی اگر نیازی دارند دست نگه داشته‌اند به امید اینکه قیمت‌ها کاهش پیدا کند اما خبری از کاهش قیمت نیست شاید در اجناس 1/5 میلیون تومانی نزدیک به 100 هزار تومان کاهش وجود داشته باشد اما با توجه به افزایش قیمت‌ها، کاهش‌ها چشمگیر نیست."

آقای نادری در خصوص خرید مردم در وضعیت فعلی نیز توضیح می‌دهد:" قدرت خرید عموم مردم کاهش یافته است؛ اکثر مشتریان ما خریداران جهیزیه هستند اما در این یک سال می‌بینیم که با توجه به افزایش قیمت‌ها خانواده‌ها که قبلا به طور مثال سرویس پلاستیک را کامل خریداری می‌کردند به خرید فله‌ای روی آوردند."

وی با اشاره به اینکه سابقا سرویس پلاستیک ارزانترین قلم جهیزیه بود، اظهار می‌کند:" حالا همین ارزانترین قلیم به بیش از 1 میلیون و 200 هزار تومان رسیده در حالیکه کالاهای واجب‌تری نیز وجود دارد و عمده خریداران ترجیح می‌دهند از هزینه‌های اینچنینی کم کنند."

وسایل لوکس در ویترین مغازه‌ها باقی می‌ماند

این فروشنده در پاسخ به این سوال که اگر خرید و فروش نیست چرا این همه اجناس لوکس و تزئینی در بازار وجود دارد، عنوان می‌کند:" وقتی می‌گوییم خرید و فروش نیست این مربوط به اکثریت جامعه است. یک عده همیشه پول برای خرید هر چیزی اعم از ضروری و غیرضروری دارند، اما در مورد کالاهای لوکس که می‌بینید مغازه‌دارها مجبورند که چنین ویترینی بچینند."

وی با بیان اینکه گاهی کالاهای لوکس و تزئینی ماه‌ها و حتی سالها فروخته نمی‌شوند، می‌گوید:" مغازه‌دار به خاطر اینکه بتواند فروش داشته باشد مجبور است مغازه‌اش را پر کند و این ظاهر ماجراست زیرا خیلی وقت‌ها این کالاهای لوکس به فروش نمی‌رود و ماه‌ها در ویترین مغازه‌ها می‌ماند."

آقای نادری نمود کاهش قدرت خرید مردم را در کاهش خرید می‌داند و توضیح می‌دهد:" به عنوان مثال مردم تا دیروز اگر برای خودشان یا جهیزیه فرزندشان فنجان و نعلبکی می‌خریدند که لوکس و قیمت‌دار بود امروز نیز آن را می‌خرند اما به جای سه یا چهار دست ترجیح می‌دهند، دو دست خریداری کنند."

خرید لوازم خانگی دست دوم واقعیت دارد!

وی درباره موضوع خرید لوازم دست دوم توسط خانواده‌ها برای جهیزیه نیز می‌گوید:" من نیز این را از بسیاری از همکارانم شنیدم. البته چون در صنف ما نمی‌توان خیلی وسایل دست دوم پیدا کرد این اتفاق رخ نمی‌دهد و مردم لوازم برقی کوچک و وسایل آشپزخانه نو می‌خرند اما در خرید مبلمان و سرویس خواب این اتفاق رخ می‌دهد."

این فروشنده در خصوص افزایش قیمت سرویس چوب و کاهش کیفیت آن توضیح می‌دهد:" یکی از همکارانمان تعریف می‌کرد که این روزها با توجه به افزایش قیمت سرویس چوب مردم به دنبال اجناس ارزانتر هستند و از آنجایی که مبلمان و یا سرویس خواب ارزان کیفیت مطلوب را ندارد خانواده‌ها ترجیح می‌دهند وسایل دست دوم تمیز را با همان قیمت وسایل نوی کم‌کیفیت بخرند تا عمر بیشتری داشته باشد."

گزارش از: فرناز پورعباس

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •