از عکاسی در آناج تا ساخت انیمیشن/ اولین اثر همسرم جهانی و جنجالی شد
  • 1398/08/06 14:56
  • 113668
گفت‌وگوی تفصیلی با هنرمند موفق تبریزی؛

از عکاسی در آناج تا ساخت انیمیشن/ اولین اثر همسرم جهانی و جنجالی شد

زوج هنرمند تبریزی که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند اخیرا در جشنواره بین‌المللی انیمیشن باکو توانسته‌اند مقام اول فیلمنامه‌نویسی را کسب کنند.

گروه فرهنگی آناج: رعنا واعظی و همسرش محمد زارع این روزهای دوران شیرینی را به سر می‌برند از سویی آنها به تازگی زندگی مشترکشان را آغاز کرده‌اند و از سوی دیگر ابتدای همین زندگی مشترک موفق شدند که در جشنواره بین‌المللی انیمیشن باکو برگزیده شوند. اتفاقی که نوید روزهای خوب برای انیمیشن استان و کشور از سوی این زوج هنرمند تبریزی را می‌دهد. رعنا واعظی پیش از این عکاس پایگاه خبری آناج بود و موفقیت وی و همسرش بهانه‌ای شد تا با این عضو خانواده آناج گفت‌وگویی را ترتیب دهیم. مشروح این گفت‌وگو را در زیر بخوانید:

آناج: لطفا خودتان را معرفی کنید

واعظی: بنده رعنا واعظی هستم. اهل تبریز و مدت هشت سال هست که وارد دنیای هنر و سینما شدم و در رشته فیلمسازی فعالیت می‌کنم. همسرم آقای محمد زارع، کارگردان موفق و مطرح انیمیشن و انیماتور استاپ موشن هستند.

آناج: در حال حاضر به چه شغلی مشغول هستید و فیلمنامه نویسی دغدغه شماست یا علاقه‌تان؟

واعظی: من به سینما در حوزه‌ی فیلمسازی و فیلمنامه نویسی، به عنوان شغل، دغدغه و علاقه نگاه می‌کنم. حقیقت این است که کسانی که به هنر علاقه دارند اما دغدغه مند نیستند، در آثارشان حرفی برای گفتن نخواهند داشت و کسانی که دغدغه‌ای دارند اما شغلشان هنر نیست، وقت کافی برای تولید اثر نخواهند داشت.

در این سال‌ها به خوبی تجربه کردم که تنها کسانی طعم شیرین موفقیت و حرفه‌ای شدن را خواهند چشید که به فعالیتی بپردازند که هرسه را یکجا داشته باشد یعنی شغل، دغدغه و علاقه در کنارهم باشند.

آناج: درباره جشنواره بین‌المللی باکو و اثرتان که برنده جایزه شد، بفرمایید

واعظی: جشنواره بین المللی انیمیشن باکو دومین سالی است که برگزار می‌شود و از کشورهای زیادی در این جشنواره شرکت می‌کنند. این جشنواره توسط هنرمندان دغدغه مند باکو بصورت مستقل و خصوصی برگزار می‌شود و با وجود عدم حمایت‌های دولتی تا بدین جای کار، جشنواره‌ی قوی، پویا و معتبری بوده است که مطمئنا در آینده در سرتاسر جهان به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره‌های انیمیشن مطرح خواهد شد.

آناج: در این جشنواره چند اثر از چند کشور حضور داشتند؟

واعظی: در این دوره جشنواره پنجاه کشور از سرتاسر جهان حضور داشتند و ۲۶۸ اثر با هم به رقابت پرداختند. برگزیده‌ی بخش انیمیشن اثری بنام "دختر - Girl" بوده که در جشنواره اسکار دانشجویی هم توانسته مقام اول را از آن خودش کند و در بخش فیلمنامه هم، اثر ما موفق به کسب مقام اول شد.

آناج: موضوع فیلمنامه شما چه بود؟

واعظی: موضوع فیلمنامه ما "خلاقیت" و مبارزه با تقلید و تکرار است. داستان این انیمیشن درباره یک گروه ارکستر سمفونیک است که در حال اجرای موسیقی کلاسیک هستند. یکی از سولیست‌ها اجرای از پیش تعیین شده خود را تغییر داده و زیبا و خلاقانه می‌نوازد. دیگر موزیسین‌ها نیز با او به هیجان آمده و متفاوت می‌نوازند اما این اجرا برای رهبر گروه قابل قبول نیست و با خشونت مانع آنها می‌شود.

آناج: شما و همسرتان در کنار هم این فیلمنامه را نوشتید، فیلمنامه‌نویسی دو نفره چه محاسنی دارد؟

واعظی: در حال حاضر در سرتاسر جهان فیلمنامه‌نویسی یا مشترکا انجام می‌شود و یا فیلمنامه نویس برای خود یک تیم دارد. دلیلش هم این است که قدرت فکر، خلاقیت و انرژی دو یا چند نفر مطمئنا از یک نفر بیشتر است و اگر این گروه به لحاظ علایق، طرز فکر و دنیای ذهنی، نزدیک به هم باشند صد در صد کار قوی‌تر و ایده آل‌تری تولید خواهد شد.

من به مدت هشت سال در زمینه فیلمنامه مطالعه و فعالیت گروهی داشتم و مطمئنا اگر تنها بودم این مدت برای من دو برابر طول می‌کشید تا بدین جایی که امروز هستم، برسم.

آناج: سابقا شما عکاسی خبری انجام دادید، منشی صحنه بودید و کارهای بسیاری انجام دادید. چه شد که به فیلمنامه‌نویسی رسیدید؟

واعظی: وقتی وارد حوزه‌ی فیلم می‌شویم، با دنیای بسیار گسترده‌ای مواجه می‌شویم. فیلمسازی کاری گروهی است که تخصص‌های زیادی را شامل می‌شود. وقتی تو یک کارگردان هستی یعنی رهبر گروه، باید کمابیش از تمام تخصص‌ها آگاهی داشته باشی. یکی از راه‌های بدست آوردن این آگاهی، حضور در پروژه‌های مختلف سینمایی است.

من هم بر طبق همین رویه کار خودم را با حضور در پروژه‌های مختلف سینمایی به عنوان عکاس پشت صحنه شروع کردم و بعد به عنوان منشی صحنه در یک سریال شصت قسمتی حضور موفق و چشمگیری داشتم. در چندین پروژه فیلم کوتاه تدوینگر بودم و همانطور که گفتم همزمان با این فعالیت‌ها، فیلمنامه نویسی را هم در طی هشت سال آموختم و کار کردم. به زودی هم به یاری خداوند، ساخت اولین فیلم کوتاه حرفه‌ای خودم با نام "بشقاب" را در سمت نویسنده و کارگردان و در کنار دوست خوبم عذرا خوان خواجه کلید خواهم زد.

آناج: نقطه قوت "دمِش" چه بود که در جشنواره باکو مورد توجه قرار گرفت؟

واعظی: "دَمِش" درباره ی خلاقیت یک هنرمند است و مانند موضوعش، خلاقانه هم نوشته شده است. به نظر من ایده‌ی بکر و جدید کار که حاصل همفکری و خیالپردازی‌های من و همسرم محمد بود، نقطه قوت این فیلمنامه بود و این فقط حرف من نیست و در طی جشنواره، هیئت انتخاب، دبیر و منتقدین جشنواره بارها با ما صحبت کردند و به این نکته اشاره کردند و حتی شاید جالب باشد اگر بدانید که از ما بخاطر نگارش این فیلمنامه و شرکت آن در جشنواره بارها تشکر کردند و قدردان تلاش ما بودند.

عکس العملی که من از نزدیک در این کشور دیدم ارج نهادن به هنر بود. چیزی که متاسفانه در کشور خودمان چندان مواجه نشدم. در ایران هروقت مسئولی برای بازدید از پروژه‌ی در دست ساخت ما، یعنی انیمیشن "نقطه" آمد، بدون توجه به خلاقیت و هنرمندی کار، بدون توجه به ارزش معنوی اثر، اولین سوالی که ذهنش رو مشغول کرد و از ما پرسید این بود: "چقدر برای اینکار هزینه کردید؟" و این نقطه نظر برای فرهنگ و هنر این مملکت هنرخیز، اسفناک است.

آناج: درباره پروژه‌ی "نقطه" بفرمایید؟

واعظی: استاپ موشن "نقطه -  Dot" دومین اثر انیمیشن همسرم آقای زارع است. اثر اول همسرم یعنی "دخترک آت و آشغالی" سر و صدای زیادی در دنیا به راه انداخت و موفق شد در بیش از دویست جشنواره ملی و بین المللی حضور داشته باشد و بیش از پنجاه جایزه کسب کند. در حال حاضر هم در مرحله انیمیت این اثر هستیم و پروژه‌ی قوی و بزرگی در شهرمان تبریز در حال ساخت است.

دکور بزرگ و حرفه‌ای، عروسک‌های خوش ساخت و بهره گیری از یک تیم حرفه‌ای و قوی از ویژگی‌های این پروژه است. سِمت بنده در این پروژه دستیار کارگردان و انیماتور هست و به یاری خدا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کسب موفقیت‌های زیادی توسط این پروژه برای شهر و کشورمان خواهیم بود.

آناج: حرف آخر؟

واعظی: حرف آخر من در خطاب به هنرمندان جوان و تازه کار است که اولا برای خلق اثرتان منتظر حمایت هیچ ارگان و سازمانی نباشید. شما هرطور شده شروع کنید و بدون خستگی و ناامیدی پیش بروید. کار که شکل گرفت و شناخته‌تر و جاافتاده تر شدید آنوقت کمک و حمایت از جاهایی که فکرش را نمی‌کنید کم کم به سراغ شما می‌آیند. دوم اینکه افتخار آفرینی و کسب جایزه خیلی خوب و شیرین است اما اگر هدف اصلی شما از حضور در عرصه هنر بجای "خلق کردن"، جایزه بردن باشد شاید اوج بگیرید اما خیلی زود هم فرود می‌آیید و به قله نخواهید رسید.

گفت‌وگو از: فرناز پورعباس

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •