پر از هیچ!/ تقابل دارا و ندار
  • 1398/08/04 15:23
  • 113626
گزارش آناج از نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها در تبریز؛

پر از هیچ!/ تقابل دارا و ندار

نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اگرچه با غرفه‌های متعدد پر شده است اما از نظر محتوایی خروجی برای رسانه‌ها و مطبوعات استان نداشته است.

گروه اجتماعی آناج؛ همزمان با نمایشگاه کتاب تبریز در سال شهریار، نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان نیز برگزار می‌شود و در نگاه اول به این سالن نیز استقبال بسیار خوبی از سوی رسانه‌ها صورت گرفته است. غرفه‌ها هرچند کوچک اما پرتعدد در کنار یکدیگر قرار گرفته و با بنرهایی از هم جدا شده‌اند. پیش از ظهرها گویی نمایشگاه چندان رونقی ندارد و تقریبا تمامی غرفه‌های مربوط به مجلات، نشریات و روزنامه‌ها خالی است و تنها در غرفه رسانه‌های برخط و خبرگزاری‌ها چند نفری دیده می‌شود. اغلب کسانی هم که در این ساعات در غرفه‌ها حضور دارند، خبرنگاران جوان هستند و مدیران مسئول و سردبیران احتمالا بعد از ظهر و به هنگام ترافیک مسئولان در نمایشگاه حضور دارند.

تقابل دارا و ندار در نمایشگاه مطبوعات 

اگر چرخی در نمایشگاه مطبوعات بزنید به صورت مشهود فقر بودجه در رسانه‌ها را خواهید دید. به جز یکی دو رسانه صاحب ثروت اغلب رسانه‌ها به بنر اکتفا کرده‌اند و غرفه‌آرایی آنها نیز به چیدن یک میز و صندلی محدود شده است. البته در وضعیت فعلی رسانه که اغلب آنها از مکتوب تا غیرمکتوب هشتشان گرو نهشان است، همین حضور نیز مغتنم است و شاید اگر غرفه‌ها نیز به رایگان داده نمی‌شد بسیاری از این رسانه‌ها در نمایشگاه حضور نمی‌یافتند.

نکته جالب اما تقابل دارا و ندارها در عرصه رسانه است؛ اهالی رسانه از غرفه چند ده میلیونی یکی دو رسانه صاحب ثروت سخن می‌گویند و از تفاوت مشهودی که در بودجه رسانه‌ها وجود دارد. صدالبته که دارندگی و برازندگی! خرج می‌کنیم پس هستیم!

اپراتور، ویزیتور یا خبرنگار؟ مساله این است!

نکته جالب در همین نمایشگاه حضور پرتعداد برخی خانم‌ها و البته آقایان است که اهالی رسانه هیچکدام را در عرصه خبر ندیده‌اند. البته که خودشان هم اذعان دارند که خبرنگار نیستند و اپراتور یا همان ویزیتور هستند و برای بخش اقتصادی رسانه‌ها آمده‌اند! صدالبته که از میان رسانه‌ها تنها یکی دو رسانه از این ویزیتورها و قراردادهای اقتصادی بهره‌مندند و باقی به همان مصاحبه با مسئولین و گرفتن عکس یادگاری اکتفا کرده‌اند.

پر از هیچ!

بدون اغراق نمایشگاه مطبوعات پر از هیچ است! هرچقدر بخواهیم خودمان را گول بزنیم باز هم باید اعتراف کنیم که هیچ چیز جذابی در این نمایشگاه‌ وجود ندارد. قریب به 90 درصد غرفه‌ها در ساعات نزدیک به ظهر خالی هستند و خبرنگاران حاضر عنوان می‌کنند، گاهی می‌آیند با یک مسئول عکس می‌گیرند و می‌روند! از نظر بصری هم با توجه به نبود بودجه رسانه‌ها تمام غرفه‌ها بنر پیچ شده‌اند و غرفه آرایی دیده نمی‌شود.

اوج نمایشگاه هم به حضور مسئولین و گرفتن عکس یادگاری تقلیل یافته در حالیکه استقبالی برای بازدید از غرفه‌ها توسط مردم دیده نمی‌شود و بیشتر آنهایی که به این سالن آمده‌اند برای گرفتن بن کتاب آمده‌اند و حتی نشستن در صندلی انتظارِ دریافت بن کتاب را به چرخ زدن در غرفه‌های مطبوعات ترجیح می‌دهند، در حالیکه شاید اصلی‌ترین دلیل برای برپایی نمایشگاه مطبوعات آشنایی مردم با رسانه‌هاست نه جولان انتخاباتی و مدیریتی مسئولین!

خود گوییم و خود خندیم!

البته رسانه‌های حاضر در این نمایشگاه اغلب چنین نظری ندارند، برخی از آنها معتقدند که این نمایشگاه به شکوفایی رسانه‌های استان منجر می‌شود، برخی معتقدند که فقط آنها در قله ایستاده‌اند و باقی اصلا بهر تماشا آمده‌اند و برخی هم تایید می‌کنند که این نمایشگاه دورهمی برای اهالی رسانه شده و خبری از ارتباط با مردم نیست.

حضور شاه داماد و عاشقان خدمت در نمایشگاه

نمایشگاه برای هرکسی آب نداشت برای برخی‌ها نان داشت. نظر از این برخی‌ها البته بیشتر کاندیداهای پیش از نمایشگاه احتمالی و امروز قطعی انتخابات و برخی رسانه‌ها شیفته کاندیداهاست. در این چند روز نمایشگاه مطبوعات هر گزینه احتمالی برای انتخابات مجلس که از ذهنتان خطور کند در کمال تواضع در این نمایشگاه حضور یافته و در کمال ادب و خاکساری پاسخگوی سوالات شده‌اند. از شاه دامادِ رئیس جمهور تا فلان مسئول بازنشسته‌ی عاشق خدمت به مردم.

غرفه‌ها هم اصلا برایشان فرقی ندارد هرجا که نام رسانه می‌درخشد کاندیدای محترم با اعوان و انصار حضور یافته و حاضران را مستفیض کرده و سخنان خود را به گوش مردم رسانده‌ است. آنهایی هم که پیش از این احتمال حضورشان در انتخابات شنیده می‌شد با کمال تواضع از سخنان رهبری برای حضورشان در انتخابات مایه گذاشتند و سینه سپر کرده و گفتند که بله ماهم می‌آییم! خودش هم دامادِ مردمی هستیم تا دل بقیه کاندیداها بسوزد!

البته برخی رسانه‌ها نیز فرصت را غنیمت شمرده و به قول معروف بارشان را بسته‌اند، هرچه باشد هیچ کاندیدایی با دست خالی برای انتخابات که نمی‌آید.

رسانه‌های برخط یا رسانه‌های به خط؟

از قدیم گفته‌اند یک سوزن به خودتان یک جوالدوز به دیگران! آفت این نمایشگاه که گریبان اکثریت رسانه‌ها را نیز گرفت ذوق زدگی برای حضور مسئولان بود! از نماینده مجلس تا مدیر فلان اداره مذکور هم فرقی نمی‌کرد و اغلب رسانه‌ها به دنبال عکس یادگاری بودند! نمی‌دانم حالا قرار است کدامشان از این عکس‌ها در انتخابات استفاده کنند، اما هرچه که هست بیشتر به جای رسانه‌های برخط رسانه‌های به خط برای مسئولین را دیده‌ایم.

باجه بانکی و کلافگی اهالی رسانه

یکی از حواشی نمایشگاه مطبوعات امسال به مانند سالهای قبل حضور باجه بانکی تحویل بن کتاب در سالن بود که علاوه بر ازدحام در یک طرف سالن باعث آلودگی صوتی نیز شده بود و تمامی اهالی رسانه از این موضوع گلایه داشتند. هر چند دقیقه یکبار صدای اعلان شماره بلند می‌شد و سکوت ساعات ابتدایی نمایشگاه را می‌شکست. البته اهالی رسانه مقاوم‌تر از این حرفها بودند و در غرفه هرکدام قرص سردرد به وفور یافت می‌شد. خب این هم راه حلی برای مساله است!

حضور انواع نیوزها در غیاب برخی رسانه‌ها

فارغ از این حاشیه‌ها اما نکته‌ای که مورد توجه بود غیبت خبرگزاری‌های استان و برخی رسانه‌های استان در میان انبوده نشریات، روزنامه‌ها و نیوزها بود. شاید همین جولان انتخاباتی یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم شرکت برخی رسانه‌های مطرح و به ویژه خبرگزاری‌ها در این نمایشگاه بود تا محفلی برای کاندیداهای انتخاباتی چپ و راست نباشند.

انتهای پیام/

گزارش از: فرناز پورعباس

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • امیر
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۸/۰۵ - ۰۸:۲۹
    سلام آناج عزیز
    در نمایشگاه جایتان خالی بود شاید راهتان نداده بودند
    این حرفایی هم زدی اغلب غیر منطقی بود قبلاها منطقی تر بودی
    این نظر منتشر نخواهد شد! میدونم! فقط برای تلنگر برای تو بود
    2 + 5 -
    • تانیش
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۶ - ۱۰:۲۲
      شاید هم راهشون دادن ولی علاقه نداشتن مثل فیک نیوزها یورتمه کنان دنبال تبلیغ گرفتن انتخاباتی بروند
      4 + 1 -
نظر شما
  • 2
  • 0
  • 1
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •