از گردش مالی میلیاردی تا سکته‌ی حمل و نقل در تبریز
  • 1398/07/28 12:36
  • 113504
گزارش آناج از روند تساعدی تاکسی‌های اینترنتی؛

از گردش مالی میلیاردی تا سکته‌ی حمل و نقل در تبریز

ایجاد آپشن های متنوع در این شرکت ها برای تحویل غذا و مواردی از این قبیل تجارتی است که برپایه رفتارشناسی مسافران شکل گرفته و گوی سبقت را از همتایان خود ربوده است.

گروه اجتماعی آناج؛ قدیم‌ترها هر که شغلی نداشت، اخراج می‌شد یا نظم دخل و خرجش برهم می‌خورد، با پیکان مسافرکشی می‌کرد. دعوای رانندگان تاکسی و مسافرکش‌های شخصی، هیچ‌گاه ختم به خیر نشد. کوپنی و سهمیه‌بندی‌شدن بنزین، ذوق زدگی تاکسی‌ها را به همراه داشت و مسافرکش‌های شخصی را به حاشیه برد. حالا مسافرکش‌های شخصی و رانندگان آژانس به جماعت تاکسی‌های اینترنتی پیوسته‌اند.

این تاکسی‌ها سرریز بیکاران را پذیرفته و برای همه شغل ایجاد کرده اند. پارسال تابستان که دلار، جهید و تورم، افسارگسیخت، سامانه یکی از آنها هنگ کرد. هرچند تاکسی‌های اینترنتی هیچ‌گاه آماری از خود منتشر نکرده‌اند، اما راننده‌هایشان پارسال اعلام کردند که با هجوم مردم برای استخدام با افت درآمد مواجه شده‌اند.

تاکسی‌های اینترنتی نان تاکسی‌های زرد و آژانس‌ها را آجر کردند؛ اما هم‌زمان توانستند در زمان سقوط ارزش پول ملی، حداقل‌های سفره‌های کوچک تعدادی از خانواده‌ها را حفظ کنند. آمار اشتغال‌زایی تاکسی‌های اینترنتی مشخص نیست، اما رئیس‌جمهور تابستان امسال اعلام کرد که یک استارتاپ توانسته است ظرف چهارسال، یک میلیون و 600هزار شغل ایجاد کند. این تاکسی اینترنتی که خود اعتراف کرده 85درصد بازار تاکسی‌های آنلاین را در دست گرفته است 24میلیون مسافر دارد! اسمش را کسی نمی‌گوید اما همه می‌دانند منظور «اسنپ» است.

اپیزود اول: گردش مالی 

هرچند رئیس جمهور از اشتغال‌زایی یک میلیون و 600هزار نفرییکی از تاکسی های اینترنتی خبرداده اما  این شرکت تعداد راننده‌های فعالش را 370هزار نفراعلام کرده و توضیح داده است که 700هزار راننده در این سامانه ثبت‌نام کرده اند. این شرکت روزانه بیشتر از یک میلیون سفر موفق را ثبت می‌کند.

این شرکت اینترنتی اعلام کرده است که علاوه بر اشتغال‌زایی مستقیم برای دو هزار نفر، برای ۴۰۰ هزار ایرانی به شکل غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است. سهم تبریز به عنوان یکی از استان‌های پرطرفدار این سامانه آنلاین مشخص نیست؛ اما در اواسط تابستان این شرکت اعلام کرد تعداد سفرهای روزانه اش از یک میلیون و 400هزار سفر در کشور گذشته است.

در واقع 600هزار سفر در روز سهم پایتخت است. 800هزار سفر دیگر باید بین 40شهر باقی‌مانده تقسیم شود که به طور حتم سهم اصفهان و مشهد و تبریز درشت‌تر است. اگر این عدد به سه تقسیم شود سهم این سه شهر بیش از 150هزار سفر در روز می‌شود و به بقیه شهرهای کوچک نیز همین میزان سفر تعلق می‌گیرد. در نظر داشته باشید که اسنپ توانست رقیب سرسخت و بومی مثل «قونقا» را از میدان رقابت بیرون کند.

اگر متوسط هزینه هر سفرحدود10هزار تومان در نظر گرفته شود، گردش مالی روزانه این تاکسی اینترنتی در تبریز حدود دو میلیارد تومان محاسبه می‌شود. با احتساب حق کمیسیون 15درصدی، درآمد روزانه این شرکت در تبریز 300میلیون تومان به‌دست می‌آید. این نرخ در کشور 150میلیارد تومان برآورد شده است. 

اپیزود دوم: سکته حمل و نقل

آژانس‌ها دربه‌درِ راننده شده اند و کسی نیست! قبل‌ترها برچسب‌های پشت شیشه  نشان می‌داد که استخدام ندارند؛ اما  از حدود دو سال قبل که تاکسی‌های آنلاین قدم به تبریز گذاشتند، دفاتری که هنوز نفس می‌کشند، پرده‌ای بزرگ جلوی دفتر خود آویزان کرده اند: «به تعدادی راننده با خودروی مدل بالا نیازمندیم!» آنها که هنوز به آژانس‌هاوفادار هستند، چه راننده‌ها و چه مسافرها، میان‌سالی را رد کرده‌اند. جوان‌ترها اما تاکسی‌های آنلاین را ترجیح داده و رفته‌اند. هر راننده آنلاین برای 10مسافری که جابه‌جا می‌کند 50تا100هزارتومان کاسب می‌شود؛ اما رانندگان آژانس از صبح تا شب که بیایند و شیفت نیمه‌شب را هم بپذیرند، سقف درآمدشان به زحمت به سه میلیون تومان در ماه می‌رسد.  

اما ساعت کار، زمان چرخیدن در خیابان‌ها و حتی انتخاب منطقه کاری تاکسی‌های آنلاین، در اختیار راننده است.گویا همه مزیت‌های درآمدی توانسته نواقص این تاکسی‌ها را پوشش دهد تا روز به روز به جمعیت رانندگان و مسافران تاکسی‌های آنلاین افزوده شود. این رشد شتابان و صعودی تا آنجا پیش‌رفته که بخش زیادی از سیستم حمل و نقل شهر را در اختیار گرفته است. تاکسی‌های اینترنتی هیچ‌گاه در رصدهای حمل و نقل رسمی‌ شهر جایی نداشته‌اند؛ اما توانسته‌اند سهم تردد تک سرنشین شهر را به‌ عنوان خودروی شخصی افزایش دهند. 

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، هرساله سهم حمل و نقل عمومی‌ تبریز کاهش یافته و رشد فزاینده و تساعدی استفاده از خودروی شخصی اتفاق می‌افتد؛ به طوری‌که طبق آخرین آمار، بیش از 60 درصد از سفرهای درون شهری تبریز با خودروهای شخصی انجام می‌شود. این نرخ سفر نشان می‌دهد پیک ترافیکی شهر از ساعات خاص به کل روز گسترش یافته است. امروز تاکسی 12درصد، اتوبوس 18درصد و موتور 10درصد از حمل و نقل شهر را برعهده دارند. این نرخ در سال91 بسیار متفاوت بــود.

در ایـن سال خودروهای شخصی 33.1درصد، تاکسی و مسافرکش 24درصد و اتوبوس 19درصد حمل و نقل شهر را به خود اختصاص داده بودند؛ به این ترتیب در بازه زمانی هفت ساله سهم خودروی شخصی در حمل و نقل شهر به دو برابر رسیده که بخشی از آن را می‌توان به تاکسی‌های اینترنتی نسبت داد. این تاکسی‌ها با استفاده از ضعف سیستم حمل و نقل عمومی‌و خدمات نامناسب تاکسی‌های گردشی، نقشه و مسیر توسعه حمل و نقل تبریز را تغییر می‌دهند! بدون شک نقش این تاکسی‌ها در برنامه مطالعات جامع حمل و نقل شهر باید به صورت پررنگ و درشت دیده شود؛ در غیر این صورت هزینه‌ای که برای توسعه حمل و نقل عمومی تبریز می‌شود، مسیری است که به ترکستان ختم خواهدشد.

اپیزود آخر: داده‌های هوشمند

وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی، عدم پوشش مناسب و دسترسی به نقاط مختلف شهر و عدم شفافیت کرایه آژانس‌ها و تاکسی‌ها باعث شد برخی از این شرکت ها ظرف چهارسال به بزرگ‌ترین سیستم های حمل و نقل خاورمیانه تبدیل شوند! تاکسی‌های اینترنتی داده‌های ذی‌قیمتی از رفتار مسافران خود در اختیار دارند که برمبنای آن توانسته‌اند، خود را توسعه دهند و این حلقه گمشده صنعت حمل و نقل شهری در تبریز است.

بدون شک یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه شرکت‌های مزبور، جاماندن سامانه‌های حمل و نقل از رشد نیازهای مردم است. این شرکت‌ها  با دریافت اطلاعات لازم از وضعیت سفرهای مردم، رفتارهای روزانه، ماهانه و حتی سالانه آنها را در اختیار داشته و با آنالیز آن به توسعه شبکه خود مشغول هستند. ایجاد آپشن های متنوع در این شرکت ها برای تحویل غذا و مواردی از این قبیل تجارتی است که برپایه رفتارشناسی مسافران شکل گرفته و گوی سبقت را از همتایان خود ربوده است.

انتهای پیام/

گزارش از: حامد خسروشاهی

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •