یک تیر و‌ چند نشان اردوغان در شمال سوریه/ سلام عسگر یا سلام متجاوز؟
  • 1398/07/28 08:38
  • 113496
تحریک احساسات ملی‌گرایانه با عملیاتِ ترکیه؛

یک تیر و‌ چند نشان اردوغان در شمال سوریه/ سلام عسگر یا سلام متجاوز؟

با نگاه به روند سیاست داخلی در ترکیه می توان گفت هدف اصلی ترکیه از حمله به شمال سوریه، بازیابی محبوبیت از دست رفته ی حزب دولت و تحریک احساسات ملی گرایانه بود.

گروه بین الملل آناج/امیرفاطمی: حدود ده روز از اعلام رئیس جمهور ترکیه برای حمله به شمال سوریه می گذرد. اردوغان از ۱۷ مهر،آغاز عملیات نظامی این کشور علیه شبه‌نظامیان کرد سوری مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه خبر داد.

اردوغان در صفحه رسمی توئیتر خود اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرده و گفته بود: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد، عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کرد.»

اردوغان از ابتدای لشکرکشی به شمال سوریه،ماموریت خود را،ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی ترکیه،عنوان کرده بود.

طبق اعلام ترکیه،ارتش این کشور پیشرفت هایی در شمال سوریه داشت که با توافق صورت گرفته بین کردها و دمشق،روند تحولات در منطقه دگرگون شده و ارتش سوریه وارد بخش های مهمی از مناطق تحت اشغال کردها شد.

شاید رئیس‌جمهور ترکیه پیش از این حمله، فکر نمی‌کرد در عرصه ی بین‌المللی تا این اندازه منزوی شده و دچار نوعی بحران در روابط شود. می توان گفتاردوغان دو هدف مهم برای خود در این جنگ پیش بینی کرده بود.

با نگاه به روند سیاسی داخلی در ترکیه می توان گفت اولین هدف ترکیه از حمله به شمال سوریه نوعی بازیابی محبوبیت از دست رفته و تحریک احساسات ملی گرایانه بود.

شکست چند ماه پیش حزب متبوع رجب طیب اردوغان در انتخابات شهرداری‌ها،موضوعی نبود که اردوغان بتواند به راحتی از کنار آن عبور کند چرا که یک زنگ خطر جدی برای ادامه ی روند اردوغانیسم در ترکیه به شمار می رفت. شکستی بی‌سابقه در دو دهه اخیر ،اردوغان را به این نتیجه رساند که اوضاع حزب و محبوبیتش بسیار تخریب شده و نیاز به یک بازسازی هویتی و ملی‌گرایانه نزد شهروندان این کشور دارد. به همین دلیل نقشه حمله به سوریه با بهانه مبارزه با تروریسم را کشید تا شاید بتواند کمی از مشکلاتش را حل کند. البته اردوغان در این حمله با توجه به روحیات ضد کردی شهروندان این کشور، از حمایت عمومی حتی در میان مخالفان برخوردار است.

قابل توجه است که بسیاری از گروه ها و رسانه های جریانات ترک گرا و قوم گرا در جمهوری آذربایجان و حتی مناطق شمالغرب ایران،در جهت این سیاست اردوغان حرکت کرده و با خوشحالی زاید الوصفی از کشتار کردها حمایت کرده اند و کمپین «سلام عسگر» راه انداخته اند تا حمایت خود را از ارتش ترکیه اعلام کنند!

رویکرد دوم در مساله ی حمله به شمال سوریه،موضوع سه میلیون آواره ی سوری در خاک ترکیه می باشد.اردوغان بعد از بهبود اوضاع سوریه بارها از عزم خود برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خودشان خبر داده بود.اما حالا با یک تیر در واقع چند نشان می زند.اردوغان قصد داردتا با تخلیه سی کیلومتری نوار جنوبی مرز خود در شمال سوریه،هم از ارتباط نزدیک کردهای سوریه و ترکیه جلوگیری کند تا به اصطلاح خودشان گذرگاه تروریستی در منطقه ایجاد نشود و هم آوارگان سوری را در این مناطق جای دهد.

درواقع اردوغان در این فکر است تا با اشغال شمال سوریه و راندن اهالی این مناطق، به گفته خودش بیش از سه میلیون آواره سوری را در این مناطق ساکن کند. اینکه او دنبال یک کمربند با عمق سی کیلومتر داخل خاک سوریه است به این دلیل است که در این منطقه شهرک‌ها و روستاهایی ساخته و با کوچاندن خانواده تروریست‌های ساکن ترکیه که دردسرهای بزرگی هم برایش ایجاد کرده و یکی از عوامل شکست انتخاباتی‌اش بودند، صورت مساله را پاک کند.

حمایت گروه های مختلف موافق و مخالف دولت در ترکیه ازحمله به شمال سوریه و توافق نیم بند صورت گرفته برای آتش بس پنج روزه در شمال سوریه و احتمال تخلیه ی نوار مرزی شمالی ،نشان می دهد فعلا اردوغان هدف اول را کاملدر مشت دارد و مقدمات رسیدن به هدف دومش را نیز فراهم کرده است.حال باید دید درادامه،رفتار کردها در شمال سوریه و جنوب ترکیه با دولت این کشور به چه ترتیب خواهد بود؟

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • وحید
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۰۹:۴۸
    آیا بدکاری کرده است اردوغان؟ پس چرا مبارزه با داعش و حضور ایران در سوریه و عراق از سوی مقامات ترکیه تخریب نشد؟ همانهایی که به این کار بزرگ و جهادی اردوغان حسادت می کنند همانهایی هستند که از اشغال سرزمین مسلمانان در قره باغ و اورومچی(چین) حمایت می کنند و خوشحال هم می شوند. دولت ایران باید با دستی باز به کمک کشور دوست و هسمایه ترکیه بشتابد چراکه ترکیه همان کشوری است که به خاطر تحریمهای ایران ضررهای زیادی را متحمل شده است..پس کجاست آن شعار یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا ...؟ رسانه های جهان و غرب که همه توسط صهیونیست ها و ماسون ها هدایت می شوند همان سیاست مخالفت با اردوغان را درپیش گرفته اند که در ایران هم مزدورانی دارند...ترکیه نزدیک به صدسال است با تغییر آرایش خاورمیانه با تروریستهای کرد مزدور مبارزه می کند و ایران هم بعد از انقلاب هم چندین بار مزه تلخ کشتار مردم بیگناهش را توسط این مزدوران صهیونیست چشیده است و در آینده هم خواهد چشید..یا هو
    7 + 35 -
    • اهبرخان
      ۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۸:۳۰
      داداش مطمئنی تخریب نشد. اردوغان داشت جر می خورد اگر تو ان کودتا تا ایران نجاتش نمی داد و نمک گیر ایران نمی شد شمیر و از رو بسته بود و فکر تجزیه ایران و داشت. البته این را به گور خواهد بر همانطور که بقیه به گور برده اند . به امید احیا ء امپراطوری ایران اسلامی.
      29 + 0 -
    • ناصر
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۲۲:۲۸
      ایران باید به کمک ترکیه بشتابد تا حکومت متحد خودش در دمشق رو سرنگون کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اول اندیشه وانگهی گفتار. ظاهرا در باغ تشریف ندارید.
      11 + 0 -
    • علی
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۲۲:۳۲
      اگه ایران بهش گاز نده از کجا میخواد بخره؟ از پوتین باید بخره که باهاش دولا پهنا حساب میکنه. اردوغان همون کسی هست که قضیه سرنگونی میگ روسی وقتی پوتین سبزی خوردن ترکیه رو تحریم کرد با کله رفت دست بوسی پوتین!
      10 + 0 -
    • تورک
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۱۵:۵۷
      جناب اهبر خان خوب نیمه پنهان صورت مبارک خود را ظاهر کردی! یکدفعه خجالت را میگذاشتید کنار می گفتید امپراطوری پارسی! مرد حسابی امپراطوری با اسلام چه ارتباطی داره، شما نژادپرست ها ایران رو خلاصه کردین فقط در کلمه "پارس" . فقط به خاطر ضدیت با تورک جماعت، کورکورانه عملیات ترکیه علیه تروریست های کرد را می کوبید و آشکارا از تروریست های کرد حمایت می کنید. مگر بر تروریست بی وطن.
      1 + 11 -
  • آدسیز
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۱۰:۰۱
    هر کسی در تحلیل ماجرا آن را به سمت و سویی جهت میدهد ولی مهم این هست که آیا در این عملیات تروریست های کرد هدف قرار گرفته اند یا نه؟! اگر جواب مثبت باشد بایستی از این عملیات ترکیه حمایت کرد وگرنه خیر!
    7 + 22 -
    • حسن
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۲۲:۱۲
      صورت مسئله شما اشتباه هست: سوال درست اینه که آیا حمله ترکیه یه یک کشور مستقل تجاوز محسوب میشه یا نه؟ که جواب سوال مثبت هست. تروریسم بهانه و توهم رهبران نئوعثمانی ترکیه امروزی برای رسیدن به مقاصد سیاسی هست. کشورگشایی و رسیدن به میادین نفتی در سوریه و حتی عراق هدف اصلی ترکیه از همون روزی بود که عثمانی فروپاشید و این سرزمین ها رو از چنگش درآوردن و برای ابد با پاشنه آشیلی به نام کردها دست به گریبانش کردن.
      12 + 1 -
  • احمد
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۱۰:۱۹
    این تحلیل خیلی ساده انگارانه است.
    ترکیه با حمله به مواضع تروریست های ی پ گ که به نظر می رسد با توافق چهار کشور ترکیه، عراق، سوریه و ایران انجام گرفته، در حقیقت نه تنها مخالفان کرد خودش را سرکوب کرد بلکه اراضی شمال سوریه را که در طول تسلط داعش، کردها تحت سیطره خود درآورده بودند را دوباره به دولت سوریه بازگرداند و تجزیه سوریه را در نطفه خفه کرد
    4 + 17 -
    • تبریزلی
      ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۲۰:۵۳
      اردوغان پیش از این هم از کردها استفاده ابزاری کرده بود.اردوغان از مهره کردها دست بر نخواهد داشت تا کسب نتایج مطلوب در انتخابات
      24 + 4 -
    • به احمد
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۲۲:۱۴
      هیچ تجزیه ای درکار نیست اگر مریکا همچین قصدی داشت اونو اول در کردستان عراق پیاده میکرد نه اینکه نیروهاش رو از تریکه ببر بیرون. خواهشا اگر مطالعه و اطلاعات ندارید درباره چیزی که نمیدونید اظهار نظر نفرمایید سیاست پیاده رو نیست برادر عزیر.
      6 + 0 -
  • تورک
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۱۰:۲۶
    آناج جان تا این جا خوب مقاومت کرده بودی ولی بالاخره مجبور شدی عملیات ترکیه رو بکوبی! و ابن کار را هر جوری تفسیر کنی خروجی میشه حمایت از تروریست های کرد. تو متن نوشتین "کشتار کردها" مگر شما نمی دانید که عملیات ارتش ترکیه علیه تروریست های کرد هست نه مردم عادی کرد! مخالفان این عملیات تا این لحظه نتوانسته اند سندی دال بر کشتار غیر نظامیان از سوی ارتش ترکیه در فضای مجازی منتشر کنند البته این فضای مجازی پر شده از عکس ها و فیلم هایی که مربوط به سال های اخیر سوریه و عراق و حتی فلسطین هست و به عملیات ترکیه نسبت داده میشود!
    7 + 27 -
  • آناج
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۱۱:۳۵
    سلام آناج مزدور سلام اناج جیره خوار سلام آناج خائن به ملت آذربایجان سلام آناج مانقورت
    6 + 26 -
    • اهبرخان
      ۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۰۷:۵۰
      آذربایجان ملت نیست. آن ملت ایرانه هستش. دوم اینکه مانقورت به شما می گویند که به کشورتون خیانت می کنید نه آناج. دکه در راستای منافع کشور قدم بر می دارد. 200 دلاری ها. ارزش شما هم همینقدر هست.
      24 + 1 -
  • احمد
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۱۳:۲۹
    ارتش ترکیه با سرکوب کوردهای تروریست در شمال سوریه به جهان اسلام مخصوصا ایران خدمت می کند چرا یک عده یهودپرست تروریست محور در ایران قضیه ی به این روشنی را نمی فهمند یا خودشان را به حماقت زده اند؟؟؟!!!! دقیقا مثل آناج...... مگر همین کوردهای تروریست نبودند و نیستند که بسیاری از جوانان این مرز و بوم را به شهادت رسانده و می رساند؟.... آناج احمق حماقت تاکی و تا به کجا؟؟؟؟؟!!!!
    10 + 25 -
  • اسلامی
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۲۰:۳۱
    چرا سعی میکنید موضوع را به تقابل کرد-ترک بکشید؟؟؟!!! درصد بالایی از کردهای ترکیه موافق حمله ترکیه به تروریستهای پ ک ک هستند. اگر در ایران هم کسی از این حمله حمایت کرده، به خاطر فجایعیست که گروهکهای تروریستی کرد در مرزهای غرب و شمال غرب آفریده اند. آناج اگر رسانه شمال غرب است، باید از چند صد شهید و مجروح مناطق مرزی در حملات پ ک ک و پژاک خبر داشته باشد. ولی این متن را گویا سخنگوی پ ک ک تنظیم کرده است. موضوع را بیخودی قومی نکنید.
    8 + 24 -
  • تبریز
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۲۳:۱۹
    قلمتون نفروشین.
    از قلم برای نوشتن واقعیت‌ها استفاده کنید.
    آز چرت و پرت یازن.
    1 + 23 -
    • تبریز به تبریز
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۲۲:۱۹
      اتفاقا از قلم برای نوشتن واقعیت استفاه کرده همون واقعیتی که معدود وطن فروشان و ابزار بیگانه رو عصبانی میکنه.
      15 + 1 -
  • تیراختورچی
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۲۳:۵۱
    بازیکن تراکتور (مهدی ببری) از این اقدام ترکیه فقط و فقط به خاطر نابودی تروریست های کرد و انتقام خون شهدا حمایت میکنه و بعدش به شدیدترین شکل ممکن توسط دوستان تروریست ها مورد مؤاخذه قرار میگیره!!! غیر از این هست؟!
    1 + 25 -
    • علی
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۲۲:۲۳
      مهدی ببری بازیکن فوتبال هست اینجور مسائل بهش هیچ ارتباطی نداره و فقط برای تیم حاشیه سازی میکنه که الحمدالله با موضع گیری صحیت مدیریت این نقشه حاشیه سازان خنثی شد.
      16 + 2 -
    • تیراختورچی
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۱۵:۲۹
      مدیریت اعلام کرده که با کمک هواداران از تک تک بازیکنان پشتیبانی می کنیم.
      1 + 14 -
  • اهبرخان
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۸:۲۷
    عجب روزگاری هست. و عجبتر هم خواهد شد. دوستان عزیز اگر دانش سیاسی مورد لازم را ندارید نظر ندهید سنگینتر هستید. اگر هدف از عملیات نظامی ترکیه کشتن پ پ ک و پژاک و بقیه تروریستها باشد چه ایرادی دارد ترکیه حق دارد اینکار را انجام دهد و بکشد که ما هم از دست این تروریستها خلاص شویم. ولی جالب اینجاست که ترکیه خودش داره از گروه تروریستی آرتش آزاد و جبهه النصره که پرونده شان کاملا سیاه است حمایت می کند. در ضمن برای توجیه هم شده نگید کرد. چون در کردها زن و بچه و آدم های بیگناه هست که نباید تاوان آنها را بدهند. مرگ بر جدایی طلب. مرگ بر پانکرد- مرگ بر پانترک- مرگ بر پان عرب- مرگ بر پانفارس. و مرگ بر هرپانی که باعث می گردد عقل ها زایل گردد و نفرت پراکنده شود
    24 + 1 -
    • تیراختورچی
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۱۵:۵۲
      بالا برید پایین بیایید تروریست باید نابود بشه چه از نوع داعش چه از نوع تروریست کردی! ترکیه با عملیات علیه تروریست های کرد کمک چشکگیری به دولت قاونی سوریه در بازپس گیری مناطق تحت اشغال تروریست های کرد کرد.
      0 + 16 -
  • آنتی داعش
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۲۲:۰۶
    خطاب سخن بنده به کاسه های داغتر از آش هست. اگر اشغالگری ترکیه کار خوبی هست پس ارمنستان هم کار درستی کرده. وقتی دولت نادان و بی خرد علی اف از ترکیه حمایت میکنه در واقع داره از اقدام ارمنستان هم حمایت میکنه. بنابراین باید این عینک جهالت و تعصب رو کنار بگذاریم تا واقعیت و اهداف این جور اقدامات رو بهتر تشخیص بدیم. عثمانی ها در دوران حکومت خودشون به صغیر و کبیر رحم نکردن میلیون ها نفر از اقوام و مذاهب دیگر رو نسل کشی کردن اما هنوز نفهمیدن که باید به افراد و اقوام دیگه به عنوان یه انسان نگاه کنن نه ترک کوهی یا هرچیز دیگه. امروز هم برخی رهبران توسعه طلب ترکیه کماکان برهمون مدار حرکت میکنن.
    16 + 2 -
  • آدسیز
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۱۵:۳۱
    جالبهع اینجا هر کی ترورییست های کرد رو کوبیده منفی خورده! مرگ بر تروریست های کرد تجزیه طلب.
    1 + 13 -
    • یاسر به آدسیز
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۲۱:۱۶
      جالب تر اینجاست که دولت و ملت ایران درکنار هم اشغالگری اردوغان رو محکوم کردن.
      11 + 0 -
    • اهبرخان
      ۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۰۸:۰۴
      می دونی چرا چون هنوز به آن بلوغ فکری و اجتماعی نرسیدین که مسائل و از هم تفکیک کنین. اول اینکه کرد به یک قومیت گفته می شود که در 4 کشور پراکنش دارند. و در ضمن هر کردی تروریست نیست بین آنها بچه های بی گناه و زنان بیگناه هست که نباید تاوان یک عده احمق ها و نادانهایی چون پزاک و پ پ ک را بدهند. دوم اینکه طورکیه خود حامی تروریست هایی چون ارتش آزاد و جبهه النصره و ... هست. که خود بدترین نوع تروریست ها در جهان هستند. طورکیه بعد از جنگ جهانی دوم بیشتر نقش منافق را را بازی کرده تا یک سیاست مشخص. هر روز دست یکی را می بوسد. در ضمن آندوستانی که منفی دادند. هیچکدام فترس و .. نبودند ماهمه آذری هستیم و آزاده نه مانقورت هایی مثل شما که به جای اینکه به فکر کشورمان باشیم به خاطر طورکیه جان می دهید. ولی یادتون باشد شما ابزاری در دست طورکیه هستید. چون شیعه هستید واز نظر خردوقان شیعه ها دو رو هستند. ها ها ها ها. یانین و توکیلن
      11 + 0 -
نظر شما
  • 26
  • 0
  • 1
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •