حکایت آبگوشت بدون گوشت/ کارناوال‌های خاص در پوشش ترویج سلامت
  • 1398/07/06 14:08
  • 113004
بازخوانی طرح سه‌شنبه‌های پاک؛

حکایت آبگوشت بدون گوشت/ کارناوال‌های خاص در پوشش ترویج سلامت

سه‌شنبه‌های پاک طرحی است برای ترغیب استفاده از حمل‌ونقل عمومی که در ماه‌های اخیر دستخوش تغییرات و انحرافاتی شده است.

گروه اجتماعی آناج؛ مدتی است در گوشه و کنار شهرهایی بزرگ همچون تهران، اصفهان، مشهد و تبریز، اتفاقاتی به وقوع می‌پیوندد که در کنار عدم حساسیت و توجه عموم مردم رفته رفته به موضوعی اصلی و تناقض اساسی تبدیل می‌شود. موضوعاتی که در کلیت با مشارکت و همراهی مردم صورت می‌پذیرد اما پس از مدتی دچار انحرافات غیرقابل توجیهی می‌شود.

سه‌شنبه‌های بدون خودرو، از طرح‌هایی است که در ابتدای مطرح شدن مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. این طرح شامل عدم استفاده از خودروهای شخصی در معابر اصلی و ترغیب استفاده همگانی از وسایل حمل و نقل عمومی بود.

سه‌شنبه‌های بدون خودرو و انحراف از مقصود اصلی

استفاده از مترو، اتوبوس و یا دوچرخه برای داشتن یک روز هوای پاک در هفته از جمله پیشنهادهای مجریان طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو بود. این طرح در تبریز هم مطرح و با استقبال فعالین محیط زیست رو‌به‌رو شد. این طرح که ظاهرا با محوریت شهرداری تبریز پیشنهاد و در حال برگزاری است پس از مدتی، دچار تغییرات محتوایی شد به طوری که عدم استفاده از خودروهای شخصی صرفا به استفاده از دوچرخه معطوف شده و فرهنگ‌سازی استفاده از دیگر وسایل نقلیه عمومی متوقف شد.

با این وجود حتی فرهنگ‌سازی برای استفاده از دوچرخه نیز به نوبه خود موضوع مهمی بود که انحراف در این فقره نیز موجب بروز اشکالاتی گردید که اعتراض بسیاری از مردم خصوصا امام جمعه تبریز را در پی داشت.

تبدیل شدن سه‌شنبه‌های بدون خودرو به کمپین‌ها و کارناوال‌های دوچرخه‌سواری را میتوان یکی از اصلی‌ترین انحرافات این طرح خوب دانست، طرحی که هدفش، کاهش ترافیک و آلاینده‌ها و از همه مهمتر فرهنگ سازی برای عدم استفاده از خودروهای شخصی است.

شهر پاک، تنها معطوف به دوچرخه نیست

اصغر آدی‌بیگ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آناج در این خصوص می‌گوید: طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در سراسر کشور و حتی شهرهای برزگ جهان اجرا شده و هدف از آن فرهنگ سازی و ایجاد هوایی پاک است.

وی می‌افزاید: ما در سازمان ترافیک شهرداری تبریز مجری این طرح هستیم اما معطوف کردن این طرح، تنها به دوچرخه سواری ظلم به آن است.

آدی بیگ در ادامه می‌گوید: در طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو، هدفمان ترغیب مردم و مسئولان به عدم استفاده از خودروهای شخصی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی است که دوچرخه نیز یکی از آن ها محسوب می‌شود.

مصادره به مطلوبِ طرح ملی

همانطور که گفته شد، هدف سه‌شنبه‌های پاک در کنار فرهنگ سازی برای عموم مردم، غالبا برای آنهایی است که برای کارهای خود از خودروی شخصی استفاده می‌کنند اما در این بین برخی از این فرصت استفاده کرده و در پی مصادره به مطلوب این طرح هستند.

دوچرخه سواری به صورت کارناوالی یا گروهی از جمله موضوعاتی است که به بهانه طرح سه شنبه های بدون خودرو چند وقتی است در تبریز نظرها را به خود معطوف کرده و بیشتر از تاثیر گذاری و فرهنگ سازی، مورد جلب توجه شده است.

اگر با فرض هدف طرح مذکور، بخواهیم نمود کارناوال های دوچرخه سواری را بررسی کنیم، خواهیم دید این حرکت به جای فرهنگ سازی، به محلی برای عرض اندام عده‌ای تبدیل شده است که هدفشان دیده شدن در پوشش طرح سه شنبه های بدون خودرو است.

هیچ توصیه‌ای برای تبلیغ عمومی نشده است

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در این خصوص می‌گوید: هیچ کس به عموم مردم یا بانوان دوچرخه سوار نگفته است که در ساعات ابتدایی صبح یا عصر به صورت دسته جمعی به اماکن خاصی همچون شهرداری یا استانداری رفته و این طرح را تبلیغ کنند چراکه هدف از این طرح استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای آن دسته از افراد و مسئولینی است که به سر کار خود با خودرو شخصی می‌آیند.

وی می افزاید: نباید طرحی به این خوبی با اقدامات برخی از افراد و یا بروز ناهنجاری‌ها و بی قانونی ها به خلا رود.

اقدامات خودجوش یا بی‌ضابطه/ مسئولیتِ تصمیم NGO ها با کیست؟

NGO های تشکیل شده در سال‌های اخیر یکی از اصلی ترین مراکز طرح ریزی و اقدام در خصوص بسیاری از معضلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سلامت است. بسیاری از این NGO ها در راستای ارتقای فرهنگ عمومی و سلامت جامعه قدم های خوبی برداشته اند و یکی از آن ها نیز با بسیج علاقه مندان به دوچرخه سواری در غالب کارناوال‌های سلامت و تبلیغ، در ساعات و روزهای معینی در سطح شهر تبریز به دوچرخه سواری می‌پردازند.

این NGOها که با مجوز وزارت کشور تشکیل می‌شوند؛ هرکدام آیین نامه ها، ضوابط و مقرارت خود را دارند. از قضا چند NGO نیز در راستای بالا بردن فرهنگ دوچرخه سواری و پیشگیری از بیماری‌ها به واسطه ورزش در تبریز به فعالیت مشغولند که کارناوال‌های دوچرخه یا ورزش‌های همگانی نیز با درخواست و اجرای آن ها در سطح شهر برگزار می‌گردد.

اما سوال اصلی اینجاست که این NGO ها مجوز تشکیل و بسیج کارناوال‌ها در هرجای شهر و هر زمان را دارند یا خیر؟

حضور بانوان منوط به جوازِ مراجع ذی‌صلاح

بهروز مهدوی، فرماندار تبریز در گفت و گو با خبرنگار آناج، در خصوص سه شنبه های پاک ابراز داشت: این طرح در ابتدا توسط سازمان ورزش و جوانان مطرح شد و از این قرار بود که کارکنان و مسئولین دولتی یک روز در هفته را جهت افزایش سلامت شخصی و کاهش آلودگی هوا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و ترجیحا با دوچرخه به محل کار خود بروند.

وی می افزاید: بعدا برخی پیشنهاد کردند که این برای نهادینه سازی این فرهنگ در بین کارکنان به صورت نمادین در یک روز معین در خیابان حضور یابیم.

بعدا موضوعاتی به این طرح اصافه شد از جمله اینکه، بانوان نیز تقاضای حضور دارند که ما در همان زمان اعلام داشتیم که حضور بانوان در مکان های عمومی منوط به اجازه مراجه ذی صلاح است.

پوشش دوچرخه سواران و ناهنجاری احتمالی

ناصر هوشیار دبیر هیئت دوچرخه سواری استان در گفت‌وگو با خبرنگار آناج با بیان اینکه کارناوال‌های دوچرخه در تبریز توسط NGOها و یا به صورت خودجوش برگزار می‌گردد، اظهار داشت: غالب این دوچرخه سواران با پوشش مناسب به خیابان می‌آیند و در صورت بروج ناهنجاری توسط دیگر اعضا تذکر می‌گیرند اما موضوع اصلی در این بحث نبود زیرساخت های لارم برای انجام ورزش دوچرخه سواری است.

حکایت آبگوشت بدون گوشت/ توصیه به ورزش بدون ایجاد زیر ساخت

موضوع دیگر در خصوص دوچرخه سواری در تبریز به نبود مکان های مناسب برای این ورزش باز می‌گردد. زمانی در تبریز مکان هایی با نام راه تردد دوچرخه ایجاد شد که در همان زمان نیز با موانعی مواجه بود اما در قسمت هایی از شهر مکان هایی برای تردد دوچرخه سواران ایجاد شد که پس از مدتی به دلیل فرسودگی یا عدم استفاده دوچرخه سواران به فراموشی سپرده شد.

وجود مکان‌هایی برای ورزش دوچرخه سواری در بسیاری از شهرهای پیشرفته ایجاد شده است اما تبریز همواره از وجود زیرساخت ها رنج برده است. از این رو حضور دوچرخه سواران در خیابان ها آن هم به صورت گروهی نتها موجب ایجاد بار ترافیکی شده بلکه تهدیدی برای امنیت و سلامتی آن ها نیز می‌شود.

تامین امنیت به شرط درخواست فرمانداری

سرهنگ یونس منفرد رئیس پلیس راهور استان، در گفت‌وگو با خبرنگار آناج با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون حادثه خاصی برای دوچرخه سواران ایجاد نشده است گفت: شرط تامین امنیت برای دوچرخه سواران نامه و درخواست کتبی فرمانداری از پلیس راهنمایی و رانندگی است.

نبود زیر ساخت های مناسب برای تردد دوچرخه سواران در کنار نبود مکان هایی مشخص برای انجام ورزش دوچرخه سواری اصلی ترین مانع پیش روی دوچرخه سواران تبریزی است. اما آنچه در سه شنبه‌های بدون خودرو در تبریز رخ می‌دهد چیست؟

بهره‌برداری خاص در پوشش روز پاک

اینکه عده ای در پوشش طرح سه شنبه های بدون خودرو به صورت کارناوال به مرکز شهر تبریز رفته و عکس یادگاری می‌گیرند، نه تنها شرکت در این طرح بلکه به حاشیه بردن آن است. امام جمعه تبریز نیز با انتقاد از این حرکت نه تنها اصل ماجرا را رد نکرده و مخالف دوچرخه سواری نبود، بلکه به حرکت ناهنجار عده‌ای که در پی سو استفاده از این طرح بودند ایراد گرفته بود.

حضور امام جمعه تبریز در مراسمات با مترو، اتوبوس یا تاکسی خود گواه بر اهمیت دادن وی به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است از طرفی بسیاری از دوچرخه سواران نیز بارها در ساعات خلوت و یا محل های محدود اما مختص دوچرخه سواری در همین تبریز دوچرخه رانده و هیچ کس مخالفتی با آنها نداشته است لیکن سو استفاده از طرح مذکور در کنار نا آگاهی برخی از مسئولین جای تامل دارد.

گزارش: نوید اسماعیلی

 انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • سعید
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۱۸:۴۱
    قزدلاریااوغلان؟مختلط بوده!!ندونستم وگرنه منم میرفتم
    1 + 0 -
  • نیلوفر
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۱:۰۸
    سلام جناب فرماندار، من میتونم برم دوچرخه سواری؟ نه نمیشه، باشه حله
    2 + 0 -
  • وحید
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۱۱:۴۴
    دولت اگر به دنبال مقابله با فساد است برود به تورهایی که اکثرا مجوز هم ندارند و اردوی یک روزه یا گاها دوروزه در قالب تورهای گلگشتی و یا وقتی هم شد کوهنوردی برگزار می کنند، بچسبد که اسلام را بدجوری در خطر انداخته اند.واقعیتا اگر امروز چند نفری هم دورهم باشند برای امنیت کشور مشکل ساز می شود و بهانه هم حجاب می شود و به قول شاعر ((حجاب چهره جان می شود غبار تنم ووووو))
    1 + 0 -
نظر شما
  • 3
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •