احتمال کاهش قیمت‌ها تا 40 درصد/ زمان مناسب خرید در ماه‌های آتی
  • 1398/07/03 11:50
  • 112896
گزارش آناج از معاملات مسکن در تبریز؛

احتمال کاهش قیمت‌ها تا 40 درصد/ زمان مناسب خرید در ماه‌های آتی

شروع ماه محرم و صفر و پس از آن فصل زمستان رکود بی‌سابقه‌ای بر معاملات مسکن در تبریز ایجاد کرده است.

گروه اقتصادی آناج؛ رکود زمستانی بازار مسکن که همیشه از آذر‌ماه آغاز می‌شد‌ و تا اواسط بهمن ادامه‌ داشت، امسال از شهریور‌ماه شروع شده است. افزایش قیمت ملک و ماه‌های محرم و صفر از اصلی‌ترین دلایل کاهش معاملات در بازار مسکن تبریز هستند، البته در سایر شهر‌های کشور نیز آمار‌ها حاکی از کاهش شدید معاملات در بازار مسکن است.

برای مثال در تهران و بر اساس آمار بیش از 70 درصد معاملات ریزش داشته که منجر به کاهش 10 تا 40 درصدی قیمت‌ها شده ‌است. حالا همه امید‌ها به پایان ماه‌‌های محرم و صفر است تا شاید تنها برای چند روز یخ بازار مسکن آب شود. رکود سنگین بازار مسکن بار‌ها توسط کارشناسان پیش‌بینی شده‌ بود.

قیمت‌ها در حالی رشد پیدا کرده‌اند که افراد زیادی توان خرید ملک ندارند. قیمت‌ آپارتمان در مناطق معمولی شهر تبریز 500 میلیون تومان را رد کرده و وام مسکن یا سایر تسهیلات حتی 30 درصد قیمت مسکن را پوشش نمی‌دهند.

در نتیجه فعالان بازار در مورد آینده آن اظهار نگرانی می‌کنند. آیا بازار مسکن به تعادل می‌رسد یا بار دیگر رکود سنگینی برای مدت طولانی بر آن سایه می‌افکند؟ فعالان بازار فقط نسبت به وضعیت بازار پس از محرم و صفر خوش‌بین هستند.

بازار زمستانی شهریور!

بازار مسکن‌ تبریز هر سال در فصل زمستان وارد رکود سنگینی می‌شود که معاملات را به شدت  کاهش می‌دهد، حتی طی سال‌های گذشته‌ که بازار از رکود اقتصادی آزار می‌برد، باز هم‌ حجم معاملات در زمستان کاهش پیدا می‌کرد، ولی داده‌های آماری و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد از ابتدای شهریور‌ و به خصوص با نزدیک‌شدن به ماه محرم حجم معاملات حتی کمتر از زمستان سال‌های 96 و 95 شده‌است.

تقریبا خریداری در بازار وجود ندارد ولی همه حاضران فروشنده‌اند، به‌جز دلال‌هایی که به دنبال زیر خرید هستند. بازار خریداری ندارد، اما اگر فروشنده‌ای بنا به هر ‌دلیلی تخفیف خوبی روی ملک ارائه دهد، دلال‌ها با پول نقد پای میز معامله می‌نشینند. ولی مردم عادی به دلایل متعددی خرید نمی‌کنند.

دلیل اصلی کاهش معامله انتظار برای تغییر قیمت‌ها

نتیجه گفت‌وگو با چند نفر از مشاوران املاک و البته متقاضیان بازار مسکن نشان می‌دهد اصلی‌ترین دلیل کاهش معامله در بازار مسکن انتظار برای کاهش قیمت‌هاست. پیش‌بینی کارشناسان حکایت از افت شدید قیمت ملک در نیمه دوم سال را دارد تا حتی خریداران دست‌به نقد نیز صبر کنند.

کارشناسان از احتمال کاهش قیمت تا 30 درصد می‌گویند ولی اگر قیمت ملک حتی 10درصد کاهش پیدا کند، در بسیاری از مناطق بیش از 50میلیون‌تومان در مبلغ معامله تاثیر‌گذار ‌است، در نتیجه، صبر کردن برای خریدار منطقی است. ماه‌ محرم و صفر در کنار انتظار برای کاهش قیمت‌ها دلیل دیگری برای رکود زمستانی بازار مسکن تبریز در طول شهریو‌ر است.

تاثیر ماه محرم و صفر بر بازار مسکن

کاهش معاملات در ماه محرم و صفر به یک رسم و سنت دیرینه در بازار مسکن و حتی بازار خودرو تبدیل شده‌است، بسیاری از متقاضیان علاقه‌ای به انجام معامله در این دو‌ماه ندارند و برای توجیه آن دلایل مختلفی می‌آورند، حتی مثال‌هایی وجود دارد که فروشنده و خریدار به توافق رسیده‌اند، ولی خریدار راضی به انجام معامله در این مدت نمی‌شود، در نتیجه نوشتن قرارداد را تا پایان صفر به تعویق می‌اندازند، ولی برای حفظ معامله بخشی از پول را بیعانه می‌پردازند.

امسال علاوه بر مشکلات بازار مسکن و عدم تمایل مردم برای خرید فرارسیدن ماه محرم نیز مزید برعلت شد تا معاملات کاهش پیدا کند، ولی فروشندگان امیدوارند که پس از پایان این دو ماه تقاضا بیشتر شود و موفق به فروش شوند. حتی دلال‌ها نیز به افزایش فروش پس از ماه صفر امید‌وارند، آنها مردم را تشویق می‌کنند تا در این ماه زیر قیمت بخرند و سپس به قیمتی بالاتر بفروشند، ولی نباید فراموش کرد که چند روز پس از پایان صفر، ماه آذر آغاز خواهد شد که فصل سنتی رکود در بازار است.

حال بازار مسکن‌ خوب می‌شود؟

پیش‌بینی در مورد آینده بازار مسکن داغ است و کارشناسان نظرات مختلفی درباره معاملات در ما‌بقی ماه‌های سال ارائه می‌دهند. بیشتر پیش‌بینی‌ها از افت قیمت‌ ملک تا پایان سال حکایت‌ دارد، ولی دلال‌ها خوش‌بین‌ هستند تا پس از ماه صفر معاملات حتی برای چند روز افزایش پیدا کند. اکنون خریداران در بازار مسکن به دو بخش سرمایه‌گذار و مصرف‌کننده تقسیم می‌شوند.

با توجه به روند نزولی قیمت‌ها و رکود حاکم بر بازار، سرمایه‌گذاران راضی به خرید نمی‌شوند، مگر مالکی به هر دلیل حاضر به فروش زیر قیمت باشد. اندک‌ دلالان حاضر در بازار مسکن نیز همگی امیدوارند سرمایه‌ خود را پس از ماه صفر نقد کنند و از بازار مسکن خارج شوند.

در مقابل، دسته دوم از خریداران که مصرف‌کنندگان هستند نیز مسائل متعددی بر تصمیم‌گیری آنها تاثیر‌ می‌گذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم تقاضا همیشه با پایان ماه صفر افزایش می‌یابد، ولی نباید فراموش کرد که پایان صفر با آغاز سردترین‌ماه‌های سال مصادف است و شاید تاثیر یکدیگر را خنثی کنند.

گزارش: سعید غفاری

انتهای پیام/ 

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •