مقابله با ربا و طلاق، اولویت اول در بستان‌آباد/ ظرفیت شهرستان‌ها کمتر از مراکز نیست
  • 1398/07/03 11:52
  • 112776
گفت‌وگوی تفصیلی آناج با مسئولین فرهنگی گروه "سدید"؛

مقابله با ربا و طلاق، اولویت اول در بستان‌آباد/ ظرفیت شهرستان‌ها کمتر از مراکز نیست

مجموعه فرهنگی "سدید" از جمله گروه‌های فعال در استان است که با بهره‌گیری از نهج البلاغه به مقابله با آسیب‌هایی مانند ربا و طلاق در شهرستان بستان آباد پرداخته‌اند.

گروه فرهنگی آناج: در سالهای گذشته اگرچه گروه‌های فرهنگی مختلفی با اهداف متفاوت تشکیل شدند اما بسیاری از این گروه‌ها دوام نیاورده و بعد از مدتی از هم پاشیدند. مجموعه "سدید" اما از جمله گروه‌های موفقی است که در سال 92 در شهرستان بستان آباد با هدف ترویج نهج البلاغه تشکیل شد و امروز بعد از گذشت شش سال توانسته جای خود را در میان مردم این شهرستان باز کرده و به حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز وارد شود این مجموعه وارد بازی سیاست نشده و به گفته‌ی خودشان تنها خط انقلاب را دنبال می‌کنند. به همین دلیل گفت‌وگویی داشتیم با رحیم هاتفی و بهزاد فرهنگی از اعضای هیئت مدیره این گروه که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

آناج: سدید از چه زمانی و با چه ایده‌ای آغاز شد؟

فرهنگی: سدید از شهریور سال 92 با توجه به فرامین رهبری در خصوص اهمیت به نهج البلاغه و تشکیل محافل انس با نهج البلاغه با اجازه امام جمعه بستان آباد به صورت چراغ خاموش آغاز به کار کرد. آن روزها هفته‌ای یک جلسه با حدود ده نفر برگزار می‌شد و در کنار آن نیز برخی برنامه‌های جانبی نیز داشتیم زیرا نهج البلاغه برای تمام زندگی است. به عنوان مثال فیلم‌های جسنواره عمار را اکران می‌کردیم و در آن سالها جز 3 اکران‌کننده برتر بودیم اما متاسفانه حمایتی صورت نگرفت و به خاطر عدم تامین پروژکتور و تجهیزات اکران‌ها به سختی افتاد.

از سال 96 نیز بنا شد که بخش خواهران نیز راه‌اندازی شود و این کار اتفاق افتاد.

آناج: گفته می‌شود که عمل به نهج البلاغه و پیش گرفتن حکومت علوی رویاست. چه شد که تاکید بر تدریس و ترویج نهج البلاغه گرفتید؟

هاتفی: آرمان ما حکومت علوی است اما چون در تاریخ از هرچه که اتفاق افتاده می‌توان درس گرفت از نهج البلاغه و حکومت علوی و اتفاقاتی که رخ داده نیز می‌توان درس گرفت. حضرت علی(ع) تنها معصومی است که بعد از پیامبر اکرم حکومت داری کرده و وقایعی که در حکومت ایشان رخ داده قابل نقل و درس برای امروز است. هرکس عصر امام علی(ع) و وقایع آن را مطالعه کند استانداردها را یافته و حرکت می‌کند و حتی اگر به آن حکومت دست پیدا نکند راه را نیز گم نمی‌کند.

آناج: سدید بیشتر مشغول کار فرهنگی است یا اجتماعی و یا سیاسی؟

هاتفی: سدید حول محور نهج البلاغه حرکت می‌کند و هم میدان عمل کار فرهنگی و اجتماعی و هم سیاسی است اما سیاست به معنای بازی سیاسی و حزبی نیست بلکه روشنگری و تبیین را در برخی موارد انجام می‌دهیم.

آناج: گروه‌های زیادی در سالهای گذشته تشکیل شدند که به دلایل مختلفی دوام نیاوردند. دلیل تداوم کار شما چیست؟

فرهنگی: اوایل که کارمان را شروع کرده بودیم حرکت جدیدی بود و نهج البلاغه نیز در شهر ما غریب بود اما امام جمعه بستان آباد از ما قول گرفتند که این کار را ادامه دهیم و ما قول دادیم و مطابق قولمان ستون‌های اصلی تا به امروز حفظ شده‌اند.

به لطف خدا از جلسات ده نفره به جایی رسیدیم که هزار نفر مخاطب هفتگی داریم و جالب اینجاست که نفرات اولیه دیگر در کار دخل و تصرف ندارند بلکه همان کسانی که آموزش دیده‌اند این کار را انجام می‌دهند و این کار به گفتمان رایج تبدیل شده است.

آناج: چگونه مسائل روز را با نهج البلاغه تطبیق می‌دهید؟

هاتفی: ابتدا باید خاطره‌ای عرض کنم که یکی از مسئولین ما را مورد نقد قرار می‌دادند که اگر قرار بود نفر جمع کنید باید خیلی بیشتر نفر جمع می‌شد اما ما در حال گفتمان‌سازی هستیم که پروسه‌ دارد. ما با پرچم نهج البلاغه کار انجام می‌دهیم. یعنی سدید علاوه بر گفتمان‌سازی وقتی با پرچم سدید به یک روستای محروم آب شرب می‌برد نام نهج البلاغه نیز جا می‌افتد.

آناج: دلیل ورود سدید به مساله رباخواری چه بود؟

فرهنگی: نتیجه تحقیق 7 ساله در شهرستان این بود که منبع اصلی مشکلات و بیشترین پرونده دادگاه‌ها ربا بود و استعدادهای شهرستان نیز به دلیل ربا از بین می‌رفت و موضوع دردآور این بود که حاشیه امنی نیز برای ربا ایجاد  و عدم رغبت برای مبارزه با ربا ایجاد شده بود. نکته تاسف آور این بود که حتی از دیگر شهرها نیز برای ربا به بستان آباد می‌آمدند و این مساله تبدیل به جریان عمومی شده بود.

آناج: از فعالیت‌های حوزه اجتماعی سدید بفرمایید..

هاتفی: سال گذشته در ایام نزدیک به بازگشایی مدارس بن‌های 30 هزار تومانی لوازم التحریر با محتوای ایرانی و اسلامی در کل به مبلغ 12 میلیون تومان تهیه کردیم و به هیئت امنای مساجد، مردم و کمیته امداد دادیم تا خودشان به کسانی که می‌دانند نیازمند هستند، بدهند و به همین روش نزدیک به 70 دانش آموز نیازمند مطابق میل خودشان لوازم التحریر انتخاب کردند.

عیدی بهشتی نیز از جمله دیگر فعالیت‌ها بود که شب میلاد امام علی(ع) با نام 72 تن آماده شد و برای خانواده‌های نیازمند بسته مواد غذایی به مبلغ 170 هزار تومان تهیه شد. برخی افراد حتی خجالت می‌کشند که به کمیته امداد مراجعه کنند و ما چنین خانواده‌هایی را شناسایی کردیم. البته در نوع رسانه‌ای کردن این موضوع نیز برای حفظ عزت نفس این خانواده‌ها نه مشخص شد که چه کسی این بسته‌ها را برده و نه مشخص شد که به کجا برده شده است و تنها دو یا سه نفر اصلی از این موضوع خبردار بودند.

در ایام عید غدیر نیز مشارکت عمومی ایجاد کردیم که هرکسی هرکاری می‌تواند برای امام علی(ع) انجام دهد. از پزشک و وکیل و موبایل‌فروش گرفته تا تعمیرات ماشین که همه ما را یاری کردند و استقبال به حدی بود که همین افراد عنوان می‌کردند در مناسبت‌های پیش رو نیز این کار را ادامه دهیم. حتی در ایام کنکور نیز دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور به صورت رایگان کلاس‌های رفع اشکال برگزار کردند.

آناج: چگونه تاثیر سدید در جامعه را رصد می‌کنید؟

هاتفی: افزایش مخاطب کلاس‌های نهج البلاغه اصلی‌ترین رصد و موفقیت در جذب مخاطب است. اوایل موضع مسئولین بسیار شدید بود زیرا فکر می‌کردند که سدید به دنبال کار سیاسی است اما امروز می‌دانند که این گروه خودجوش بوده و در مسائل اجرایی کمک می‌کنند.

البته در مسائل روز نیز ورود می‌کنیم و به عنوان مثال در مساله دختر آبی در حوزه رسانه‌ای ورود کردیم و به وظیفه انقلابی و اسلامی عمل کردیم. همچنین در موضوعاتی مانند طلاق و ربا ورود می‌کنیم اما مطالبه را بر اساس مسائل سلبی و ایجابی ادامه می‌دهیم.

آناج: از سدهای شکسته شده و سدهای پیش روی سدید بفرمایید؛

فرهنگی: اگرچه برخی‌ها حرکت مجموعه را بر نمی‌تابند و برخی انگ‌ها زده می‌شود اما در بزنگاه‌ها نقش آفرین بوده‌ایم و انقلابی حرکت کرده‌ایم. یکی از سدها وارد کردن انگ توسط برخی جریانات به سدید بود اما مردم را توجیه کردیم و آنها نیز با توجه به فعالیت‌های ما متوجه هستند که به دنبال کار سیاسی یا غیره نیستیم.

از جمله برخی سدهای پیش روی ما عدم حمایت مسئولین است. به طور مثال هنگام اکران به وقت شام انتظار داشتیم با توجه به نبود سالن سینما در بستان آباد اداره فرهنگ و ارشاد از ما حمایت کند و سالنی در اختیارمان قرار دهد اما مبلغ زیادی از ما برای این کار خواستند که چنین هزینه‌ای نداشتیم. مسئولان می‌توانند از طرفیت سدید استفاده کنند چون مکان کلاس‌ها نیز مسجد محور است اما چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده و برخی به جای حمایت سنگ جلوی پایمان می‌اندازند.

آناج: منابع مالی سدید شفاف است؟

فرهنگی: درآمد مجموعه به صورت هیئت امنایی و شفاف است. هزینه‌های مجموعه از کمک‌های مردمی است و برخی مثلا ماهانه 25 هزار تومان واریزی به این مجموعه دارند. البته در برخی موارد که به کمک ارگان‌ها برای اجرای یک برنامه می‌رویم هزینه‌ها پرداخت می‌شود و تمام صورت حساب‌ها شفاف است به عنوان مثال از ابتدای سال جاری گردش مالی مجموعه بیش از 10 میلیون تومان بوده است.

آناج: با مجموعه‌های فرهنگی در تبریز در ارتباط هستید؟

فرهنگی: ما نقد بسیار جدی به طلایه‌داران جبهه فرهنگی در تبریز داریم زیرا همگی نگاه از بالا به پایین دارند  به جز شخص حجت‌الاسلام شعبانی کسی با ما همکاری و همفکری نمی‌کند. حتی دفتر جبهه مطالعات تاکنون سری به ما نزده‌اند که آیا درست کار می‌کنید یا خیر. حتی وقتی دوره‌های توانمندسازی در تبریز برگزار می‌شود زنگی به ما نمی‌زنند که با هزینه خودمان شرکت کنیم. البته برخی دوستان استدلال می‌آورند که سرمان شلوغ است و همین جمله اذیت کننده است زیرا اگر کسی سرش شلوغ است نباید مسئولیت قبول کند.

ما توان بسیار بالایی در فضای مجازی داریم اما متاسفانه تبریز در ضریب رسانه بسیار ضعیف عمل می‌کند. جالب است که در شهری مثل اردبیل در یک دوره فضای مجازی نه تنها ما را دعوت می‌کنند بلکه امکانات نیز به رایگان در اختیارمان قرار می‌دهند اما در تبریز چنین نیست.

آناج: در شهرهای دیگر نیز کار کرده‌اید؟ چشم اندازتان برای آینده چیست؟

هاتفی: در اکران فیلم در شهرهای همجوار نیز موفق بوده‌ایم و ظرفیت ما نیز بالاتر از استان است. در خصوص چشم انداز سدید نیز تا افق تمدن سازی اسلامی و تا جان در بدن داریم حرکت می‌کنیم. افق این است که در حوزه‌های زیر لوای نهج البلاغه کار کنیم.

 

گفت‌وگو از: محمدرضا دهقان‌نژاد

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • مهرداد
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۸:۱۲
    کاش یه پرس و جوی میدانی هم میکردید، قبل از اینکه بافته های این آقایون رو قبول کنید!!
    1 + 0 -
  • افسر جوان
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۸:۱۴
    از این برادر فرهنگی بپرسید منابع مالی تون از کجا تامین میشه؟؟ شما سیاست باز هم نباشید، اما انحصار طلب چرا!
    1 + 0 -
  • مخاطب خاص
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۸:۱۶
    کاش قبل از انتخاب این مجموعه برای مصاحبه یه سوالی از ما که تو بستان آباد دست اینها اسیر شدیم، میکردید. کدوم مبارزه با ربا؟ کدوم نهج البلاغه؟ بماند...
    1 + 0 -
  • زهرا
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۸:۱۹
    خدایی این آقای هاتفی آدم خوبی هستن. اما امان از.... امان از حرفهای قلمبه و سلمبه... امان از غرور و تکبر و خودبرتر بینی بعضی از آقایون
    1 + 0 -
  • ناشناس
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۱۵:۰۹
    تشکر و قدردانی از زحمت های همه عزیزان کاش یه مجموعه دیگه انتخاب میشد . و این امه چرت و پرت و دروغ گفته نمیشد
    1 + 0 -
  • سید
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۵ - ۱۱:۲۶
    با اینکه این فرهنگی آدم مغروری است ولی خوشم میاد کار بلد و کار کن هست...
    0 + 1 -
  • صاحب نظر
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۱۳:۵۰
    سوال؟
    اگر انحصار طلب و مغرور بودند چرا این همه تاثیرگذاری و جریان سازی!!!
    این همه برنامه موفق و...اجرا کردند و مجموعه رو سرپا نگه داشتند.؟
    0 + 1 -
    • میثم
      ۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۱۲:۱۲
      کدام تاثیر اخوی؟ کدام موفقیت؟ بو ایش بره بیتیرمیب و بیتیرمز. اگه تو کار اخلاص نباشه هیچ ثمری نخواهد داشت
      0 + 0 -
نظر شما
  • 8
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •