تبارک الله فی‌ طبالی!
  • 1398/06/17 16:49
  • 112507
به نشانی علم/۶ ؛

تبارک الله فی‌ طبالی!

این اپیدمی طبالی، حالا همه بچه‌ها و جوون‌ها را گرفته و از بچه دبستانی تا پیرمرد هفتاد ساله، سینه زنی و زنجیر زنی و عزاداری را بیخیال شده‌اند و تعداد طبلها از عزادارها بیشتر و بیشتر شده است.

گروه اجتماعی آناج/ فرهادباغشمال؛ منبر: عرض شود چند شب قبل در یک محله قدیمی شهر مهمان بودیم. شب موقع برگشتن دسته سینهزنی جلو مسجد کوچک محل برپا بود و سادات و پیرمردها در جلو صف و جوانها و بچهها در پیشان دست در شانه هم حرکت میکردند و حزن سوزناک نوحه خوان چشم هر عابری را خیس میکرد.

 این که میگویم هر عابر، این طور تصور نکنید که خانمهای با پوشش آن‌چنانی از نیم ساعت مانده به شروع دسته برای خودشان کنار خیابان جوقه زده و لایو پخش می‌کردند و جوانان مجرد و بدبخت و چشم چران مردم را هم ایضا علاف خودشان کرده بودند... نه خیر! عرضم این است که اصلا این دسته عزاداری، چلچراغ ظاهری نداشت، کیا و بای آن چنانی نداشت و نوحه خوانشان از این دوپینگیهایی که فقط ده شب محرم مداح میشدند و بعد میروند به کجا و ناکجا نبود، بلکه حزن نوحه‌خوان هر عابر گذریِ عشق امام حسین را مجبور به ایستادن میکرد و تا آنجا که راننده خودروها هم ناخودآگاه دست خود را به سینه برده و با او دَم میگرفتند... آجرکالله برای این نوع دسته‌ها. اصلا فلسفه یک عزاداری بی‌ریایی حسینی همین است.

اما برای افرادی مثل من که در محله خیابان ساکنند، محرم از ده دوازده روز قبل با چنین حزن و اشکی شروع نمیشود، طبل‌ها در محله ما، حرف و آخر را میزنند!  طبلهایی که گاه آدمیزاد تحمل وزن حمل آن را ندارد و طبّال عزیز وانتباری اجیر کرده تا او و طبلش را در داخل دستههای عزاداری جابجا کند. 

این اپیدمی طبالی، حالا همه بچه‌ها و جوون‌ها را گرفته و از بچه دبستانی تا پیرمرد هفتاد ساله، سینه زنی و زنجیر زنی و عزاداری را بیخیال شده‌اند و تعداد طبلها از عزادارها بیشتر و بیشتر شده و بعید نیست با این سیر سرعت تا چند سال دیگر خانمها هم به جرگه طبالی افزوده شوند، تبارکا... فی طبالی!

آخر طبّال بزرگوار! برادر من! اولاً التماس دعا، ثانیاً اصلا فکر کردی که اگر شما در روز عاشورا سال 61 هجری قمری حضور داشتی و این طبل را در صحرای کربلا مینواختی لشگر دوست و دشمن چه نثارت میکردند؟ کجای این طبل زنی، سوز حسینی و پیام عاشورایی دارد؟! کجای طبل‌کوبی ما را به واقعیت عاشورا و هدف قیام امام نزدیک تر میکند؟ حالا این‌ها را بیخیال، به خدا صدای طبل شما چنان زمین را میلرزاند که این پیرزنها و بچه‌ها پندار میکنند که زلزله آمده! حالا آقای طبّال!  نیشت را تا بناگوش باز کن و محکمتر بکوب!  التماس دعا... حق الناس هم بماند برای وقتی دیگر... 

 روضه
در «لهوف» سید بن طاووس آمده است که وقتی کاروان امام حسین به «موضع البلاء» رسید، اسب آن حضرت از حرکت ایستاد. امام نام آن سرزمین را جویا شدند و پاسخ شنیدند: «غاضریه». امام حسین(ع) فرمودند: آیا این سرزمین نام دیگری هم دارد؟ گفتند: «شاطی الفرات». امام باز هم از نام دیگر آن سرزمین سئوال کردند و این بار پاسخ شنیدند: «کربلا»

در این هنگام، امام حسین(ع) آهی از دل کشیدند و فرمودند: «اللّهم إنّی أعوذ بک من الکَرْب والبلاء

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • تبریزی
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۲۳:۳۳
    چند سالی می شود که شیپور و قره نی خدا را شکر از شاخسی ها جمع شد . اما این طبل ها هر سال به تعدادشان افزوده و بزرگتر هم شده اند و بلندگوها هم که ماشااله گوشخراش و گوش خراش . در دو سه جا شاخسی هایی بدون طبل و بدون شمشیر و چوب دیدم که با سینه زدن و با آرامش خاصی شعور واقعی حسینی را به نمایش گذاشته بودند . کاش و کاش از این نوع شاخسی زیاد شود .
    0 + 0 -
  • آذربایجان وپیرامون-در انتظار بهار
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۱۲:۵۶
    سلام-شاخسی باید با چوب وطبل (طبل سنتی با چرم) انهم یکی دوتا باشد وبلند گو جمع شود وهمه شرکت کنندگان با صدای نوحه خوان همراهی نمایند -در اکثر شهرهای فارس زبان که شاخسی نیست شبها در خیابان ومعابر صدای یاحسین شنیده نمی شود و در برخی مکانها جوانان جمع می شوند و بالا وپائین می پرند و بر سر وصورت خود می زنند که صورت خوشی ندارد - این چوب به دست گرفتن (نماد شمشیر جهاد)تهیج کننده جوانان برای پیوستن به دسته جات است بروید ببینید شاخسیها اغلب جوان بقیه دسته جات مسن هستند-امام صادق (ع) فرمودند مانند آذربایجانیها عزاداری کنید در آنموقع غیر بخشهایی از عرب وفارس وترک قوم دیگری زیاد شیعه نبودند پس بدون شک به فارسها واعراب چنین توصیه شده -و قدمت عزاداری سنتی در آذربایجان را به چهارده قرن باز می گردد
    0 + 0 -
نظر شما
  • 2
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •