غفلت تبریز از جذب گردشگر مذهبی در ایام محرم/ رسم زیبای
  • 1398/06/17 13:30
  • 112502
آناج گزارش می‌دهد؛

غفلت تبریز از جذب گردشگر مذهبی در ایام محرم/ رسم زیبای "هر مغازه یک نذری" در بزرگترین بازار مسقف جهان

تور محرم بخشی از گزدشگری مذهبی است که طی دو سال اخیر رونق گرفته که ظرفیت‌های فرهنگی آئین‌های محرم را به گردشگران خارجی نشان می‌دهد.

گروه اجتماعی آناج: شناساندن فرهنگ عاشورا و محرم به مردم جهان محدود به دنیای رسانه و فضای مجازی نیست؛ گاه بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند و در ایام محرم در شهرهای مختلف حضور دارند چنان تحت تاثیر قرار می‌گیرند که از هزاران سفیر فرهنگی بهتر عمل می‌کنند و زبان گویای تشیع در جهان می‌شوند. حضور گرذشگران خارجی اما در مراسمات مذهبی و به ویژه در عزاداری‌های محرم بسیار کمرنگ دیده می‌شود. از طرفی گردشگران آشنایی به رسومات ما ندارند و از طرفی نیز تورها و مسئولان هماهنگی برنامه‌ای برای حضور گردشگران در مراسمات مذهبی ندارند.

البته این در حالی است که برخی شهرها در همین راه پیشقدم شده و علاوه بر جذب گردشگر در ایام محرم توانسته‌اند به خوبی محرم و آئین و رسوم آن را به گردشگران خارجی نشان دهند.

یزد پرچم‌دار تور محرم؛ بدعت یا ابتکار؟

در خبرها آمده است که در شهر یزد گردشگران خارجی را با مبلغ اندک طی سه روز برای آئین سنتی "عزاداری چند صد ساله سینه‌زنی و نخل برداری" می‌برند و سال گذشته در همین قالب 1200 گردشگر در مراسم‌های مختلف این استان حضور داشته‌اند.

برخی‌ها تور محرم را بدعت می‌دانند و نگرانند که مبادا حضور گردشگران خارجی که آشنایی با فرهنگ محرم و عزاداری ندارند باعث بی‌حرمتی شود و به همین دلیل از چنین حرکتی استقبال نمی‌کنند اما در نقطه مقابل بسیاری این موضوع را حرکت فرهنگی مثبتی قلمداد می‌کنند که ضمن معرفی فرهنگ عاشورا و محرم باعث رونق گردشگری مذهبی می‌شود و این نوع گردشگری را محدود به شهرهای مذهبی و مسلمانان نمی‌کند.

البته در این میان نباید از برخی استدلال‌های صحیح گروه اول چشم‌پوشی کرد زیرا توجیه نشدن گردشگران خارجی به دلیل عدم آشناییت با فرهنگ و سنت ما ممکن است باعث بی‌احترامی‌هایی شود که تابستان سال 96 در مسجد کبود تبریز شاهد بودیم. گردشگران خارجی اگر پیش از حضور در مراسمات مذهبی با ماهیت آن آشنا نشوند، ممکن است با یک حرکت ساده موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم شوند که این مساله باید مدیریت شود.

با این تفاسیر اما نباید از نکات مثبت چنین حرکت و تورهایی غفلت کرد زیرا از هزاران هزار گردشگر احتمالی که در این مراسمات حضور پیدا می‌کنند، معرفت یافتن ولو یک نفر به اندازه هزاران کار فرهنگی پرخرج، ارزشمند است.

 رسم زیبای هر مغازه یک نذری در بازار سرپوشیده تبریز

به گفته گردشگران خارجی و صدالبته داخلی بازار سرپوشیده تبریز اولین جاذبه گردشگری در شهر اولین‌ها محسوب می‌شود و قطعا نخستین مقصد گردشگران بازار سرپوشیده اعجاب‌انگیزی است که اگرچه برای ما تبریزی‌ها عادی جلوه می‌کند اما یکی از شاهکارهای معماری تاریخ است. این بازار اما تنها با معماری‌اش شناخته نمی‌شود. بازار سرپوشیده تبریز همواره یکی از محل‌های تحولات تاریخی بوده است؛ چه در زمان مشروطه و چه در پیروزی انقلاب. بازاریان تبریز هیچگاه افراد ثروتمند تهی از درد مردم نبوده‌اند و شاید به همین دلیل است که سرمنشا انقلاب اسلامی بازار تبریز بوده است.

این بازار اما علاوه بر نقش سیاسی نقطه اوج باورهای دینی نیز می‌باشد. کافی است دو یا سه روز مانده به ماه محرم چرخی در بازار تبریز بزنید و مغازه‌دارانی را ببینید که مشغول بستن پرچم‌های سیاه و دادن چای به مشتریان هستند. هیچ کس آنها را مجبور به چنین کاری نکرده بلکه به صورت خودجوش دست به کار می‌شوند و بازار را سیاه‌پوش می‌کنند.

یکی دیگر از کارهای زیبای بازاریان تبریز که قطعا برای مسافران و گردشگران خارجی جالب خواهد بود سنت هر مغازه یک نذری در این بازار بزرگ است. بازاریان تبریز در روزهای هشتم، نهم و دهم محرم تبدیل به یکی از بزرگترین اجتماعاتی می‌شوند که نذری می‌دهند. هر مغازه بسته به نیت و وسعش نذری متفاوتی می‌دهد؛ برخی سینی سینی چای جلوی مغازه چیده‌‌اند، برخی کیک‌های یزدی را در طبق گذاشته و به مردم می‌دهند و برخی مغازه‌ها سیب‌زمینی داغ لای نان تحویل مردم می‌دهند. بازاریان نمی‌دانند این موضوع از چه زمانی رسم شده اما تا یاد دارند اینچنین بوده که در این سه روز و حتی در روزهای بعد از آن مغازه‌های بازار سرپوشیده یکی از بزرگترین نذری دهندگان این ایام بوده‌اند.

همین یک حرکت به خودی خود یک جاذبه فرهنگی بالا برای گردشگران خارجی و حتی مسافران داخلی است که ثابت می‌کند تبریز می‌تواند با چنین آئین‌های زیبایی مرکز توجه در ایام محرم باشد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • وحید
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۱۰:۴۹
    بازار تبریز به خودی خود یک پتانسیل عظیم برای جذب گردشگر است و اگر تنگ نظران اجازه دهند و سنگ اندازی نکنند در ایام محرم نیز به مراتب بهترین زمان برای جذب گردشگر می باشد.حتی در ایران به این نوع عزاداری که سنتی ترین عزاداری در ایران است با تنگ نظری نگاه می شود.حتی یک مستند درست و حسابی از این آیین ظبط و پخش نشده است ولی در عوض برنامه های ضعیف اما متعدد در اصفهان و یزد و کاشان تهیه شده و با آب و تاب در شبکه های ملی پخش می گردد.
    0 + 0 -
نظر شما
  • 1
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •