دوئل بهشتی و قلیزاده پیرامون شیوه‌نامه‌ی سرمایه‌گذاری/ پروانه‌ ساختمانی، دومرحله‌ای شد
  • 1398/05/20 10:50
  • 112016
گزارش آناج از جلسه شورای شهر تبریز؛

دوئل بهشتی و قلیزاده پیرامون شیوه‌نامه‌ی سرمایه‌گذاری/ پروانه‌ ساختمانی، دومرحله‌ای شد

صدو سی وسومین جلسه علنی شورای شهر با حضور اعضای شورا برگزار شد.

به گزارش آناج، صدو سی و سومین جلسه علنی شورای شهر تبریز  صبح امروز در عمارت شهرداری سابق تبریز برگزار شد. بررسی لایحه شماره 14551/93 مورخ 98/3/9 شـهرداری تبریز مبنی بر تجویز صدور پروانه دو مرحله ای مصوب در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهر تبریز مورخ 98/5/1 و بررسی شیوه نامه سرمایه گذاری از جمله دستورجلسات مورد بررسی قرار گرفته در شورای شهر بود.

عزتی رئیس کمیسیون شهرسازی های کشور و مهدی نیا رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد هم مهمان این جلسه بودند.

بررسی لایحه شماره 14551/93 مورخ 98/3/9 شـهرداری تبریز مبنی بر تجویز صدور پروانه‌یِ دو مرحله ای؛

بابایی اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تبریز اظهار داشت: صدور پروانه دو مرحله ای اتفاق مبارکی خواهد بود که در چندین کلانشهر اجرایی شده و طی دو نوبت به شهروندان پروانه ساخت ارائه می شود.

وی گفت: به جهت وجود برخی بروکراسی‌های اداری، ایران رتبه 86 جهان را در اختیار دارد. همچنان در ساخت و ساز مجاز رتبه پایینی در اختیار داریم. به عنوان اعضای شورای شهر می توانیم اقداماتی انجام دهیم که مانع بروز آسیب های اجتماعی شویم.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تبریز اظهار داشت: مراودات و جمع بندی های بین اعضای شورای چندین شهر انجام شده و لوایحی ارجاع داده شده است. تنها موردی که در بررسی این لایحه در کمسیون شهرسازی افتاق افتاد، تلفیق پیشنهادی پیشگام است البته همزمان هم پروانه دو مرحله ای و تک مرحله ای صادر می شود.

بابایی اقدم خاطرنشان کرد: تصمیمی که در کمسیون شهرسازی ما گرفته شد، جایگزینی نام پروانه دو مرحله ای به جای پروانه شهرسازی بود.

عزتی رئیس کمیسیون شهرسازی کل کشور که در جلسه امروز شورای شهر حضور داشت، با اشاره به صدور پروانه های دومرحله‌ای گفت: هرکس هرکاری که انجام می دهد فورا به صدور پروانه ربط می دهد.

وی افزود: پروانه ساختمانی تبدیل به گلوگاه سازمان‌ها و ادارات مختلف شده است. هر استعلامی که هرنهادی انجام می‌دهد یک پای آن به پروانه ساختمانی می‌رسد. هدف کلی ما این است که شهروندان با ارائه فاز یک نقشه با پلانِ در نظر گرفته شده ساخت وسازش را ادامه دهد.

عزتی خاطرنشان کرد: شهرداری دیگر گلوگاه سایر ادارات نخواهد بود. چرا وظیفه صدور پروانه فقط بر دوش شهرداری است؟ بالغ بر 13 میلیون سند و اسناد در آرشیو شهردرای موجود است که تمامی محاسبات انجام گرفته در آن گنجانده شده است.

مهدی نیا رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد هم که مهمان این هفته تالار شورا بود در سخنانی با اشاره به اجرایی کردن صدور پروانه دومرحله ای در شهر مقدس مشهد اظهار داشت: پروانه دو مرحله ای که با عنوان موافق اصولی یاد می شود توسط مراجع قضایی پذیرفته شده است. بافت پیرامون حرم با عنوان مکتسبه شناخته شده  و قید گردیده که در این محدوده مجوز ساخت و ساز صادر نخواهد شد.

مسعودی ریحان عضو شورای شهر تبریز با انتقاد از وجود بروکراسی اداری در صدور پروانه گفت: بین موافقت اصولی تا صدور پروانه، بوروکراسی زاید اداری وجود دارد. موافقت اصولی چه نفعی برای مردم دارد؟ اگر خیری هم باشد برای شهرداری است نه برای مردم.

وی افزود: اگر در این مدت 2 سال کسی نتواند پروانه بگیرد آیا رقم اولیه با رقم بعدی که شهرداری دریافت میکند یکسان خواهد بود یا دوباره از مردم پول بیشتری دریافت می‌شود. در هرجای دنیا صدور پروانه فقط به شرکت‌های متخصص امکان پذیر است و برای هرکسی پروانه صادر نمی‌شود.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: نظام مهندسی به پروژه ها و ساخت و سازها نظارتی ندارد. چند میلیون وجه نقد دریافت و مجوز استحکام بنا را صادر می کند. وقتی ما نمی توانیم از این کار جلوگیری کنیم پس چگونه باید آن ها را مجاب کنیم تا پروانه دوماهه صادر کنند.

اکبرنژاد در پاسخ به مسعودی ریحان گفت: ما اگر اراده کنیم می توانیم نظام مهندسی را مجاب کنیم.

تقی پور عضو شورای شهر تبریز هم با انتقاد از رویه صدور پروانه دو مرحله ای یادآور شد: دشوارترین مرحله‌ای که حضور داریم شرایط فعلی است. زمانیکه شهرداری خود مسئول صدور پروانه بود کارها به آسانی حل می‌شد.

وی گفت: موافقت اصولی گرهی از کار مردم را باز نمی‌کند، شهرداری باید کنترل نقشه را از سازمان نظام مهندسی گرفته شود. آرزوی دیرینه ما با گرفتن مسئولیت صدور پروانه از نظام مهندسی، برآورده می‌شود.

تقی‌پور ادامه داد: ورود نظام مهندسی چه نفعی دارد؟ از کدام تخلف جلوگیری شده است. باید در این موضع بازنگری اساسی صورت گیرد تا شاهد انقلابی در زمینه صدور پروانه باشیم. در صدور پروانه، باید جمیع جهات در نظرگرفته شود. وظیفه نظام مهندسی دربحث ساخت‌وساز، کنترل و نظارت فنی می باشد که تاکنون این نقش از این سازمان دیده نشده است.

دبیری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز یادآور شد: ما هر‌چه قدر بروکراسی را کم‌کنیم به نفع مردم است شهروند با دو مرحله ای شدن صدور پروانه، تعیین و تکلیف می‌شود.

اندیش نائب رئیس شورای شهر هم در این باره گفت: در‌مورد موافقت اصولی ٢٠ سال است این جمله حذف شده است. به جای موافقت اصولی جواز شهرسازی باید نوشته شود.

اعضای شورای شهر تبریز در نهایت لایحه صدور پروانه دو مرحله ای را به تصویب رساندند.

ادامه بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز؛

بهشتی عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه این لایحه مدتی است مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم. رتبه ایران در بین198 کشور از لحاظ کسب و کار رتبه128 را داراست. در بررسی این شیوه‌نامه، از بیان مطالب کلی بپرهیزیم و ماده به ماده جلو برویم.

وی بیان داشت: سرمایه‌گذاری باید سود ده باشد در غیر این صورت هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

قلیزاده دبیر شورای شهر با اشاره به شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری شهرداری و با طرح چند سوال نکات ضعف این لایحه را برشمرد.

وی گفت: این شیوه‌نامه عنوان سرمایه‌گذاری و مشارکت را دارد. در سرمایه گذاری باید بستر سازی شود اما در مشارکت شهرداری یک سری امکانات را در اختیار مشارکت کننده گذاشته و برخی موارد مانند عوارض نیز به عنوان آورده لحاظ می شود.

دبیرشورای شهر تصریح کرد: در ماده 2 برخی موارد از جمله اشاعه فرهنگ توسعه در شهر، بکارگیری و بهره مندی از فکر و اندیشه سرمایه اشخاص حقیقی و شفاف سازی لحاظ شده که باید پرسید روش‌های استفاده از این موارد چگونه خواهد بود؟ در این شیوه نامه فقط به بند شفاف سازی اشاره شده است. این شفاف سازی چگونه ممکن است؟ همچنین، ایجاد اعتدال در توزیع خدمات چگونه انجام می شود؟

بهشتی عضو شورای شهر در پاسخ به سخنان قلیزاده ابراز داشت: ما شیوه نامه سرمایه گذاری را می نویسیم، ظرفیت های سرمایه گذاری در شهر مختص شهرداری نیست باید زمینه و بستر مشارکت مردمی در بین کل شهروندان فراهم شود. هدف ما این است که بخش خصوصی وارد عرصه شود. بایدشرایطی فراهم کنیم تا شهروندان ایرانی در داخل کشور سرمایه گذاری کنند، اگر اهداف را قبول کنیم طبیعتا شاهد پیشرفت در این زمینه خواهیم شد. همچنین باید کتاب سرمایه گذاری داشته باشیم.

اندیش نائب رئیس شورای شهر گفت: در کدام قسمت از شیوه نامه در خصوص «ایجاد اعتدال در توزیع امکانات» و «رشد متوازن شهر» اشاره شده است؟

بهشتی در پاسخ به اندیش اظهار داشت: چرا کسانیکه که مخالف این شیوه نامه هستند در جلسات حضور ندارند؟ ماه هاست تلاش کردیم اما میخواهید هر‌جلسه موضوع را از اول تصحیح‌ کنید. برای پیشبرد این شیوه نامه نباید رفتارهای تخریبی داشته باشیم. باید نظرهای اصلاحی را مد نظر قرار بدهیم.

مسعودی ریحان گفت: نقد ها جای تشکر دارد زیرا هرجا نقد و بررسی وجود دارد، پیشرفت و توسعه نیز خواهد بود. در اهداف شیوه نامه میتوانیم مفاهیمی اضافه یا حذف کنیم. باید پرسید، آیا این مفاهیم قابل بررسی و تغییر خواهد بود؟

آیا اهداف دیگری به ماده 2 اضافه کنیم تغییرات ایجاد می‌شود و  این مشکلات رفع می شود؟ برای تغییر و حل مشکلات بندهایی اضافه می کنیم و موضوعات را بصورت جز به جز بررسی و کم و زیاد می کنیم.

نیکو خصلت عضو شورای شهر تبریز در نقد این شیوه نامه اظهار داشت: اولین جلسه ای که شیوه نامه را به جلسه آورده ایم کسی به این فضا نیامد. بنابراین در این راستا انتطار داشنیم تمامی کمیسیون‌ها برای تحقیق درباره این موضوع فعال شوند.

وی یادآورشد: این لایحه باید به صحن علنی راه یابد تا مورد بررسی قرار گیرد، سرمایه های نمادین بسیاری در تبریزوجود دارد.

اشرف نیا رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر گفت: پیشنهاد من بدین گونه است که پیوست یک و دو برای این شیوه نامه بزنیم تا از حالت کلی خارج شود.

مسعودی ریحان در پاسخ اظهار داشت: این موارد را به شورا آورده ایم تا چکش کاری شود. اگر در این شیوه نامه اهداف مورد نظر درج شده، ما آن را تصویب کنیم.

قلیزاده دبیر شورای شهر تبریز گفت: ما از فساد رنج می بریم. باید از بدو ورود در مقابل چشم همه، اهداف را اجرایی می کردیم. پیشنهادم این است برای این شیوه نامه ها راهکار ارائه شود.

بررسی این شیوه نامه به جلسه بعدی موکول شد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •