زمزمه «زیرخری» در مسکن تبریز/ دلال‌ها در بازار به دنبال واحدهای زیرقیمت
  • 1398/05/19 12:48
  • 111998
آناج گزارش می‌دهد؛

زمزمه «زیرخری» در مسکن تبریز/ دلال‌ها در بازار به دنبال واحدهای زیرقیمت

دلال ها در گذشته راه های محدودی برای زیر خری داشتند، ولی به تازگی برای این کار دفتر تشکیل داده اند و حتی کارمند استخدام می‌کنند.

گروه اقتصادی آناج؛ «زیر خری» اصطلاح جدیدی است که به تازگی در بازار مسکن تبریز شنیده می‌شود؛ در این روش دلال‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده در بازار حضور دارند تا ملک فروشندگانی را که عجله دارند، به قیمت پایین‌تر از واقعی بخرند. قبل از این نیز شغل عده‌ای این بود که با حضور در راهروی دادگاه‌ها یا حتی بیمارستان‌ها، ملک افرادی را که به پول نقد نیاز دارند، زیر قیمت بخرند، ولی حالا دلال‌ها در تبریز، با برنامه‌ریزی به صورت نظام‌مند ، چندین دفتر خرید و فروش ملک افتتاح کرده‌اند، کارمندانی دارند که با روش‌های مختلف فروشندگان خاص را شناسایی می‌کنند و سپس معامله انجام می‌شود. دلال‌ها حتی به فعالان بازار مسکن پیشنهاد پورسانت‌های چند میلیونی داد‌ه‌اند تا آنها را از فرصت‌های ناب بازار مطلع سازند.
افت قیمت ها در بازار مسکن شرایط خوبی را برای زیرخری مهیا کرده‌است، زیرا با این تفکر که شاید ملک ارزان‌تر از این شود، حاضرند زیرفروشی کنند و زودتر از بازار مسکن خارج شوند. برخی فروشندگان افرادی هستند که به پول خود نیاز دارند و تعدادی از آنها چند ماه قبل با هدف کسب سود از شرایط نوسانی وارد بازار شدند و حالا از ترس افت قیمت‌ها حاضرند زودتر ملک خود را بفروشند و خارج شوند.

خرید نقدی زیر قیمت بازار فروشندگان
 در بازار تابستانی مسکن شرایط خوبی را تجربه نکردند و برخلاف سال های گذشته، افزایش قیمت ها، تقاضا را به شدت کاهش داد تا امروز همه در بازار مسکن فروشنده باشند، با این حال خریدارانی در بازار حضور دارند که حاضرند هر ملکی را به صورت نقدی بخرند و فروشندگانی که عجله دارند به اجبار باید به آنها مراجعه کنند. دلال‌ها با تیمی سه نفره وارد معامله می‌شوند؛ نفر اول کارشناس قیمت گذاری ملک است که ابتدا تمام ملک را بررسی و سپس قیمت پیشنهاد می دهد. نفر دوم کارشناس حقوقی آنهاست تا تمام مراحل کاملا قانونی انجام شود و نفر سوم نیز دلالی خوش صحبت است تا معامله را جوش دهد. کارشناس قیمت گذاری قیمت ابتدایی را تعیین می‌کند و سپس دلال آن چنان به ماجرا آب و تاب می‌دهد تا معامله در چند دقیقه تمام شود. هفته آخر تیرماه فردی که بدهی سنگینی به یک شرکت لیزینگی داشت، زمینی در انتهای مارالان را به قیمت 350 میلیون تومان به یک دلال فروخت، درحالی که بالای 500 میلیون تومان ارزش داشت. هفته اول مرداد، ساختمانی چهار طبقه در منطقه ولیعصر جنوبی میان یک دلال و مالک معامله شد، دلال حاضر شد مبلغ قرارداد را نقد به فروشنده بدهد، به شرطی که تخفیف یک میلیارد تومانی بگیرد. 7 مرداد هم فردی که برای سفر به خارج از کشور عجله داشت، آپارتمان 120 مترمربعی خود را در محله پروین اعتصامی با 300 میلیون تومان قیمت کمتر به دلالی فروخت. این موارد تنها مثال‌هایی از زیرفروشی یا زیرخری در بازار مسکن تبریز طی هفته های گذشته است.

بازاریابی زیرخری 
دلال ها در گذشته راه های محدودی برای زیر خری داشتند، ولی به تازگی برای این کار دفتر تشکیل داده اند و حتی کارمند استخدام می‌کنند. وظیفه بخشی از کارمندان این است که در تمام ساعات شبانه روز به صورت سه شیفت در سایت‌های اینترنتی مانند دیوار و شیپور بگردند تا املاکی با شرایط خاص پیدا کنند. افرادی که برای فروش عجله دارند گاهی شرایط استثنایی در این سایت‌ها را به خریداران پیشنهاد می‌دهند. راه دیگر پیدا کردن این املاک، حضور در مناطق حساسی مانند دادگاه‌هاست که در گذشته نیز چنین روشی انجام می‌شد، ولی به تازگی دلال‌ها به شاغلان در بازار مسکن پورسانت‌های خوبی برای معرفی چنین املاکی  فرد معرف تا 100 میلیون تومان پورسانت دریافت می‌کند تا معامله‌های خوب را شناسایی کند و شرایط حاکم بر بازار تعداد این معاملات را افزایش داده است. دلال ها برای تشویق معرف و سایر بازاریان برای چنین معاملاتی، مبلغ پورسانت را بلافاصله پس از جوش دادن معامله، نقدی می‌پردازند.
املاکی که به قیمت کمتر از فروشندگان خریده می‌شوند، سه سرنوشت متفاوت دارند. دسته اول آنها با قیمتی بالاتر برای فروش قرار می‌گیرند، چون دلال‌ها برای فروش عجله ندارند، آن را به قیمت واقعی و حتی کمی بیشتر می‌فروشند.

دسته دوم به دلایل مختلف فعلا خالی میمانند، زیرا کارشناس تشخیص می‌دهد ملک مورد نظر در آینده نزدیک رشد قیمت خوبی دارد و دسته سوم از املاکی که زیر قیمت توسط دلال ها خریده شده‌اند تغییر می‌کنند و سپس برای فروش قرار می‌گیرند، مثلا خانه‌ها یا زمین‌هایی که قابلیت ساخته شدن دارند توسط دلال ساخته می‌شوند و با قیمتی چند برابر بیشتر برای فروش قرار می‌گیرند. دلال‌ها به دلیل سرمایه سنگین حتی املاک کم تقاضای شهر را نیز با وام‌های بلندمدت و سود های سنگین می فروشند. مانند دلالی که آپارتمان‌های یک ساختمان بد ساخت را در محله فجر به صورت اقساط پنج ساله و سود 18 درصد به فروش رساند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •